Zakończyły się już jesienne ramówki polskich stacji telewizyjnych, które trwały od przełomu sierpnia i września do początku grudnia 2016 roku. Jak w tym czasie wyglądał rynek telewizyjny?
Polsat nowym liderem, duży spadek oglądalności TVP1Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 września do 11 grudnia 2016 roku należało do Polsatu. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu 2015 roku zmniejszył się o 0,50 proc. i wyniósł 11,96 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych przez dom mediowy Mediacom. Stacja ta na pozycję lidera awansowała z miejsca drugiego.
Najważniejszą nowością tej stacji w jesiennej ramówce był niedzielny show „Kabaret na żywo”, który w swoim paśmie zastąpił „Tylko muzykę”. Widzowie mogli oglądać również dwie nowości z gatunku scripted-docu „Gliniarze” i „Na ratunek 112”. Polsat pokazał też specjalną wersję „Top Chef’a” z udziałem gwiazd oraz sprawdzone formaty z poprzednich ramówek m.in.: „Dancing with the stars. Taniec z gwiazdami”, „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Hell’s Kitchen - Piekielna Kuchnia”, „Nasz nowy dom”, „Rinke za kratami”, „Przyjaciółki”, „Pierwsza miłość”, „Świat według Kiepskich”, paradokumenty: „Pielęgniarki”, „Trudne sprawy”, „Dlaczego ja?” i „Zdrady”, a także programy publicystyczne: „Interwencja” i „Państwo w państwie”. Ponadto stacja relacjonowała pierwsze cztery spotkania reprezentacji Polski w eliminacjach do Mistrzostw Świata w Rosji w 2018 roku i dwie gale Polsat Boxing Night. Wśród pozycji zagranicznych premierowo wyemitowany został serial „CSI: Cyber” oraz filmy fabularne m.in.: „Bez litości”, „Niezniszczalni 3”, „Ewolucja planety małp”, „Exodus: Bogowie i królowie” czy „X-Men: Przeszłość, która nadejdzie”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jesien-w-telewizji-polsat-pod-znakiem-rozrywki-i-sprawdzonych-hitow ##
Wiceliderem był TVN, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 1,09 proc. do 10,87 proc. Stacja ta w jesienią 2015 roku była trzecia.
TVN jesienią br. do swojej ramówki wprowadził kilka nowości: serial „Na noże”, scripted-docu „19+” oraz reality-shows: „Azja Express” i „Ślub od pierwszego wejrzenia”. Stacja premierowo pokazała też kilka hitowych filmów zagranicznych m.in. „Hobbit: Bitwa Pięciu Armii”, „Strażnicy Galaktyki”, „Czarownica”, a także produkcje rodzime - m.in. „Jack Strong” oraz „Bogowie”. Kanał kontynuował też znane już widzom takie formaty, jak: „Druga szansa”, „Singielka”, „Na Wspólnej”, „Kobieta na krańcu świata”, „Co za tydzień”, „Kuba Wojewódzki”, „Mam talent!”, „MasterChef”, „Rozmowy w toku”, „Kuchenne rewolucje”, „Top model”, „Ugotowani” oraz paradokumenty: „Szkoła”, „Szpital” i „Ukryta prawda”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jesien-w-tvn-nowy-serial-obyczajowy-premierowe-reality-shows-i-kontynuacja-znanych-formatow ##
Z pozycji lidera na ostatnią lokatę podium spadła TVP1. Jej wynik w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku zmalał o 14,83 proc. do 10,68 proc.
Telewizyjna Jedynka jesienią br. pokazała m.in. takie nowości, jak: show „Hit Hit Hurra!”, serial „Komisja morderstw”, teleturniej „Ja to znam!”, oraz programy: „Zatrzymaj chwilę”, „Magazyn śledczy Anity Gargas”, „Obserwator”, „Łowca smoków” oraz nowe spektakle Teatru Telewizji. Stacja relacjonowała też m.in. mecze piłkarskiej Ligi Mistrzów.Kontynuowane były również sprawdzone formaty, takie jak np. seriale: „Ranczo”, „Ojciec Mateusz”, „Komisarz Alex”, „Klan”, „Rolnik szuka żony”, czy muzyczny teleturniej „Jaka to melodia”.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,49 proc. udziału; w dół o 2,86 proc.).
Najważniejsze jesienne nowości Dwójki to: rozrywkowy program „Bake off - Ale ciacho!”, cykl „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”, show „Żarty i bardy”, „W tyle wizji. The best of...”, serial „Artyści” oraz publicystyczne programy: „Południk Wildsteina” i „Szeptem”. Stacja pokazywała też kolejne odcinki znanych już widzom takich pozycji, jak m.in.: „The voice of Poland”, „Magazyn ekspresu reporterów”, „Sonda 2”, „Familiada” i sprawdzone seriale: „Rodzinka.pl”, „M jak Miłość”, „Na dobre i na złe”, „Barwy szczęścia” „Na sygnale” oraz „O mnie się nie martw”.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jesien-w-tvp-jedynka-wszechstronna-dla-szerokiej-widowni-dwojka-z-ambitniejsza-rozrywka ##
Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 44,29 proc. jesienią 2015 roku do 42 proc. jesienią 2016 roku.

- Porównując oferty programowe wszystkich czterech największych stacji telewizyjnych nie podlega wątpliwości, że walka o zwycięstwo na rynku rozgrywała się pomiędzy Polsatem i TVN. Wynik tej walki, początkowo trudny do przewidzenia, ze względu na pojawiające się nowości, w moim odczuciu przechylił się minimalnie w kierunku TVN - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Paulina Chudnicka, senior investment specialist i tv head w Mediacomie. - Jednak która stacja w tej walce okazała się zwycięzcą możemy tylko spekulować, nie znając nakładów potrzebnych do przygotowania jesiennych formatów - dodaje.
Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z siódmej lokaty) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,70 proc., po wzroście o 7,56 proc.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,60 proc.; wzrost o 2,27 proc.), TVN7 (3,54 proc.; do góry o 11,32 proc.), TV Puls (3,16 proc.; + 6,76 proc.), TVP Info (3,08 proc.; - 16,98 proc. - największy w top 10) i Puls 2 (1,78 proc.; + 14,10 proc. - największy w top 10).

TVN nowym liderem w grupie komercyjnej, docelowej dla reklamodawców. TVP2 wyprzedziła TVP1
Udział będącego nowym liderem TVN (po awansie z miejsca drugiego) wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 13,64 proc., po wzroście o 3,81 proc. Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w okresie od 1 września do 11 grudnia br. zmniejszył się o 0,07 proc. do 13,56 proc.
Dalej uplasowała się Dwójka (7,30 proc udziału; w dół o 3,44 proc.), która wyprzedziła Jedynkę (6,82 proc.; - 19,19 proc.).
Wyniki oglądalności jesiennych ramówek 2016 roku czterech największych stacji telewizyjnych (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) analizuje Paulina Chudnicka, senior investment specialist i tv head w Mediacom
Jesień to okres wzmożonej aktywności zarówno reklamodawców, jak i samych stacji telewizyjnych, które poprzez wprowadzenie nowych ramówek konkurują między sobą o coraz bardziej wybrednego widza.

Zestawiając rok do roku jesienną ofertę programową stacji tzw. „wielkiej czwórki” możemy dostrzec, że najsilniejsze ramówki w dalszym ciągu posiadają TVN oraz Polsat.
Stacja TVN w tym roku postawiła na nowości, wśród których znalazł się m.in. serial obyczajowy „Na noże”, który w niedzielnym paśmie dał stacji drugą lokatę w grupie komercyjnej.
TVN wykazał się dużą odwagą w ostatnim okresie emitując kontrowersyjny program „Ślub od pierwszego wejrzenia”, który pomimo braku happy endu, stał się liderem poniedziałkowych wieczorów osiągając największy udział w rynku w grupie 16-49.
TVP2 z „M jak miłość” kontynuuje bycie liderem w godzinach prime-time, jednak nowy format na jaki postawiła stacja, czyli „Bake Off - Ale ciacho!”, który miał za zadanie utrzymać widownię lokomotywy TVP, nie spełnił swojej roli i w późniejszych godzinach stacja straciła pozycję lidera na korzyść Polsatowskiego pasma Mega Hit.

Sobotnie wieczory zaś należały do Polsatu, który koleją edycją show „Twoja twarz brzmi znajomo” osiągnął pozycję lidera w tym paśmie pomimo bardzo wielu przeciwności jakie niesie za sobą pora emisji tego programu. Format ten jest nadawany o różnych godzinach w zależności od zakończenia emisji wcześniejszych programów.
Do jesieni tego roku Polsat podszedł dość ostrożnie, kontynuując sprawdzone formaty. Na tle konkurencji ramówka stacji sprawiała wrażenie dość przewidywalnej i stałej. Zastąpienie niedzielnego programu „Must be the music. Tylko muzyka” rozrywkowym „Kabaret na żywo” pozwoliło stacji na osiągnięcie trzeciego miejsca w grupie komercyjnej.
Niedzielne wieczory należały do TVN, który dzięki kolejnej edycji programu „MasterChef” skupił przed telewizorami największą widownię i zanotował ponad 20 proc. wzrost rok do roku. W tym czasie trzecia edycja „Rolnik szuka żony” dała Telewizji Polskiej drugą lokatę.

Po sukcesie reality-show „Agent - Gwiazdy” TVN postawił na podobny format „Azja Express”, w którym to znani i lubiani, z dolarem w kieszeni walczyli o przetrwanie na rozdrożach południowej Azji.
Na fali TVN-owskich „Małych Gigantów” Telewizja Polska zdecydowała się na emisję „Hit Hit Hurra!” - programu, w którym występy małych uczestników wspierało i komentowało grono gwiazd i ekspertów polskiej sceny muzycznej. Niestety zainteresowanie programem przełożyło się na zaledwie kilkuprocentowy udział stacji w środowe wieczory.
Telewizja Polska w trosce o swoich wiernych widzów nie zrezygnowała również ze sprawdzonych formatów takich jak: „The voice of Poland”, „Rolnik szuka żony”, „Na dobre i na złe” czy „Rodzinka.pl”.
Kolejne sezony „Drugiej szansy” i „Singielki” serwowane nam przez TVN świadczą o tym, że stacja w minionym sezonie trafiła z ramówkowymi nowościami i seriale te osiągają zadowalające stację wyniki. Warto zauważyć, że pomimo przystępnej godziny emisji druga odsłona „Singielki” w telewizji nie doczekała się tak dobrego wyniku, jaki osiągnęła w Playerze. TVN widząc duże zainteresowanie widzów losami tytułowej bohaterki - Eli Kowalik, zdecydował się na kontynuację emisji na swoim serwisie Player w postaci kilku odcinkowego dodatku „Singielka. Ciąg dalszy”.

Porównując oferty programowe wszystkich czterech największych stacji telewizyjnych nie podlega wątpliwości, że walka o zwycięstwo na rynku rozgrywała się pomiędzy Polsatem i TVN. Wynik tej walki, początkowo trudny do przewidzenia, ze względu na pojawiające się nowości, w moim odczuciu przechylił się minimalnie w kierunku TVN. Jednak która stacja w tej walce okazała się zwycięzcą możemy tylko spekulować, nie znając nakładów potrzebnych do przygotowania jesiennych formatów.











