Polscy konsumenci i ich postawy wobec świadomego konsumpcjonizmu

Global Havas PR Collective opublikował niedawno raport “BeCAUSE It Matters” analizujący stosunek konsumentów do kwestii związanych ze zrównoważoną konsumpcją i odpowiedzialnym biznesem. Wyniki sondażu przeprowadzonego w Polsce wskazują, że choć na naszym rynku istnieje duża grupa deklarowanych odpowiedzialnych konsumentów, dla wielu to atrakcyjna cena ma kluczowe znaczenie przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W raportach o ogólnoświatowym zasięgu opracowanych na podstawie sondażu przeprowadzonego w 20 krajach przeanalizowano przeszłe i obecne zachowania konsumentów w zakresie  odpowiedzialnego konsumpcjonizmu, a także ich deklaracje dotyczące najbliższej przyszłości. Na podstawie analizy coraz częściej upowszechnianych zachowań i aspiracji można zauważyć trend, który wskazuje, że choć cena wciąż pozostaje jednym z kluczowych aspektów przy dokonywaniu finalnych wyborów zakupowych, to konsumenci zaczynają przykładać coraz większą wagę do odpowiedzialnych zachowań marek.

Potwierdzają to zebrane opinie wskazujące, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy konsumenci wybrali jedną markę kosztem innej ze względu na jej większą odpowiedzialność społeczną lub środowiskową. W Polsce zadeklarowało tak 27% respondentów, z czego 22% stwierdziło, że dokonywało takich wyborów często, a 5% − zawsze. Wyniki na podobnym poziomie osiągnięto także w takich europejskich krajach, jak: Francja, Niemcy, Włochy czy Hiszpania.

Co więcej, aż blisko 70% badanych konsumentów w Polsce zgodziło się ze stwierdzeniem, że w nadchodzącym roku chcieliby kupować produkty marek, które pozwalają na wspieranie zrównoważonego rozwoju. Takiej odpowiedzi na zbliżonym poziomie udzielili też respondenci europejscy.  (Hiszpania: 73%, Włochy: 71%, Francja: 62%, Niemcy: 68%).

Odpowiedzi proetyczne lub proekologicze wynikają raczej z poprawności społecznej polskich respondentów niż z ich faktycznych przekonań lub działań jako konsumentów – mówi Michał Olbrychowski, managing partner Havas PR Warsaw. − Niemniej są już pewne oznaki, że najbardziej wyedukowana część naszego społeczeństwa jest bardziej wyczulona na kwestie odpowiedzialnego zachowania korporacji niż to miało miejsce w przeszłości.

Elektroniczna ankieta konsumencka o ogólnoświatowym zasięgu objęła 30 000 respondentów z 20 państw.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu