Polska gospodarka internetowa osiągnie wartość 76 mld zł w 2015 r.

Wzrost rzędu 14 proc. rocznie sprawi, że już w 2015 r. polska gospodarka internetowa osiągnie wartość 76,6 mld zł, stanowiąc 4,1 proc. PKB Polski - wynika z raportu The Boston Consulting Group.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Opublikowany wczoraj raport The Boston Consulting Group, opracowany na zlecenie Google Polska, dowodzi, że biznes internetowy jest siłą napędową polskiej gospodarki, a prognozowany dynamiczny wzrost, dwukrotnie wyższy niż PKB, pozwoli mu już w 2015 r. osiągnąć wartość 76,6 mld zł. Wypracowany w 2009 r. wynik - 35,7 mld zł, czyli 2,7 proc. PKB, jest ponad dwukrotnie mniejszy niż w państwach Europy Północnej, choć większy niż w krajach Europy Południowej (Hiszpania i Włochy).

Wartość polskiej gospodarki internetowej podwoi się już w ciągu najbliższych kilku lat. Co roku będzie ona rosła w tempie 14 proc., czyli dwukrotnie szybciej niż PKB.  Internet będzie odpowiadał za około 8 proc. wzrostu polskiego PKB w latach 2009-2015. W 2015 r. udział gospodarki internetowej w PKB będzie większy niż obecny udział sektora finansowego, energetycznego i ochrony zdrowia. Wydatki konsumentów będą najważniejszym czynnikiem wzrostu gospodarki internetowej w Polsce.

W internecie przede wszystkim konsumpcja Największy udział w gospodarce internetowej - 22 mld zł, czyli 62 proc. przychodów - ma konsumpcja, z handlem elektronicznym na czele. Polacy przekonali się do zakupów przez sieć, dziś nie tylko szukają tam informacji czy porównują ceny usług i produktów, ale też finalizują transakcje. Internet stał się dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej. Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie dziś w tempie 50 proc. w skali roku, a 38 proc. wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21 proc. aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie. Polski konsument aktywny w sieci Dostęp do internetu w Polsce posiada ponad 60 proc. gospodarstw domowych. Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu, niż przed telewizorem – 14,5 godziny wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji w sieci (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą i korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Dokonując zakupów w sieci (ok. 3 proc. handlu detalicznego) internauci oszczędzają około 15 proc. w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.

… ale przedsiębiorca zachowawczy W przeciwieństwie jednak do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce wg danych Eurostat z 2010 r.). Nadal tylko 51 proc. polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70 proc. w Europie).

„Przedsiębiorcy w niewystarczającym stopniu wykorzystują sieć, aby działać efektywniej i skuteczniej. Ale to także wina administracji, która nie ułatwia firmom aktywnego korzystania z internetu” - mówi Henryka Bochniarz, prezydent PKPP Lewiatan.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"