W ramach serii podsumowań 2014 roku w polskich mediach, reklamie, badaniach, internecie, PR i telekomunikacji zajmujemy się segmentem handlu internetowego. Poniżej wypowiadają się o nim przedstawiciele najważniejszych firm z tej branży.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-branza-interaktywna-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-pod-lupa-branzy-pr-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2014-roku-co-w-2015-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-polskiej-e-reklamie-co-wydarzy-sie-w-2015-sieci-wydawcy-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-polska-reklame-w-2014-roku-i-prognozuja-2015-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-social-media-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badacze-rynku-o-2014-roku-prognozy-na-2015 ##

Tomasz Nowak, marketplaces commercial director w Grupie Allegro
Wydarzenie rokuJest ich kilka oczywiście.Z perspektywy Allegro, ale też całego rynku mobile w Polsce, bardzo ważne był zdecydowany zwrot w kierunku strategii mobilnej i jej bezkompromisowa realizacja. Transakcje mobilne stały się dla Allegro absolutnym priorytetem. Widać to w naszych działaniach usprawniających wygodę realizacji transakcji mobilnych. Wdrożenie formuły „one click payment”, kompleksowe RWD (responsive web design) czy ostateczne rozstanie się ze stroną lekką Allegro to tylko kilka z działań, które wdrożyliśmy. Nasza strategia komunikacji jest niewątpliwie pełna akcentów mobilnych. Wartość edukacyjną mają też kupony rabatowe, dzięki którym transakcje mobilne stają się bardzo atrakcyjne cenowo. Działania, które podejmujemy mają z pewnością znaczenie nie tylko dla Allegro ale również wpływają na edukację i rozwój rynku mobilnego w Polsce.

Zwracam też uwagę na nowelizację przepisów konsumenckich, która wejdzie w życie tuż po tegorocznych świętach. Z jednej strony nakłada ona na sprzedających nowe obowiązki, ale jednocześnie wpłynie pozytywnie na wzrost zaufania kupujących do zakupów w internecie niezależnie od urządzenia na których są realizowane.
Sukces rokuNasze strategiczne porozumienie z InPost, które znacząco obniża ceny dostaw i gwarantuje darmowe zwroty jest przez komentatorów oceniane jako silny impuls, który zdynamizuje cały rynek.
Sukcesem Allegro było zdynamizowanie rynku dostaw. Warto też zauważyć, że w tym duchu następuje tez mobilizacja Poczty Polskiej, która zapowiedziała już bardzo odważne działania na rzecz usprawnienia dystrybucji w e-commerce. Cieszymy się, że przyczyniliśmy się do tego przyspieszenia.
Porażka rokuDynamika zmian na rynku jest duża i nieporównywalna z jakimkolwiek innym okresem. To co wydaje się dzisiaj sukcesem, może za kilka miesięcy okazać się całkiem spektakularną klapą i odwrotnie. Dzisiejsza porażka za chwilę może stać się niespodziewanym sukcesem.

Człowiek rokuZwracam uwagę na jednego z liderów z innej części świata, czyli Jacka Ma, kiedyś nauczyciela angielskiego, a potem założyciela i prezesa platform Alibaba, chińskiego giganta e-commerce, którego giełdowy debiut wart był 25 mld dolarów. Chciałbym, abyśmy takie sukcesy odnosili także w Europie.
Trend rokuW coraz większym stopniu obserwujemy zainteresowanie tradycyjnych graczy retailowych (brick and mortar) kanałami cyfrowymi. Każdy z liczących się światowych graczy na czele z Walmartem wzmacnia swoje inwestycje w alternatywne kanały sprzedaży. Omnichannel staje się niemal obowiązkowym elementem strategii. Rozważania dotyczące istotności kanałów offline i online przestały być aktualne. Niezależnie od kanału obowiązkiem i warunkiem przetrwania jest dostarczenie równie wygodnego sposobu realizowania zakupów niezależnie od miejsca, czasu i preferencji realizowania zakupu.

Z perspektywy konkretnych kategorii dość zauważalny jest dynamiczny rozwój mody. Jeszcze kilka lat temu trudno było znaleźć tych, którzy zakładali tak dynamiczny rozwój tej kategorii. Dzisiaj dynamika tej branży jest naprawdę imponująca.
Prognoza na 2015W 2015 roku w Allegro będziemy podnosić jakość naszych usług wobec kupujących. Oczekiwania naszych klientów są coraz bardziej wymagające, a naszym zadaniem jest je spełniać. Poprawi się zatem szerokość i jakość oferty, którą zaoferujemy kupującym. W znaczącym stopniu wzrośnie też poziom usług związanych z jakością i szybkością dystrybucji produktów zamówionych przez kupujących. Niezmiennie atrybutem Allegro będzie też konkurencyjność cenowa. Dzięki temu dynamika naszego wzrostu będzie nadal dwucyfrowa.
Bardzo liczymy też na pozytywny wpływ Amazona na rozwój całego rynku. Niewątpliwie Amazon oznacza nowe wyzwania dla Allegro ale też znacząco przyczyni się do wzrostu e-commerce w Polsce.

Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska
Wydarzenie rokuWejście na giełdę chińskiego Alibaba Group Holding, właściciela największego serwisu e-commerce w Chinach z najwyższą łączną wartością akcji w historii amerykańskiej giełdy.

Sukces rokuFirma Zortax z Olsztyna, która dostała największe do tej pory zlecenie na nieprzemysłowe drukarki 3D dla firmy Dell.
Porażka rokuRozdział najważniejszych funkcji Foursquare na dwie aplikacje: Foursquare i Swarm, między którymi przełączanie jest kłopotliwe, a każda z nich jest mniej użyteczna, niż tradycyjny Foursquare. To niewykorzystanie, a nawet zaprzepaszczenie, potencjału biznesowego.
Człowiek rokuKatarzyna Szymielewicz i fundacja Panoptykon - za prowadzenie mądrego i „słyszalnego" dialogu na temat ochrony danych osobowych w internecie.
Trend rokuClicks into bricks zamiast bricks into clicks - czyli skuteczne kampanie online niezależnych miejsc, tj. kawiarni czy małych sklepów z odzieżą, które organiczną popularność online przekształcają się w popularność offline. Taki sukces osiągnęła np. restauracja L’enfant terrible w Warszawie oraz drukowany magazyn „Monocle”, których rosnącą popularność zaobserwowałam najpierw w social mediach.

Prognoza na 2015Transakcyjność w sektorze mobile dla e-commerce sięgnęła w tym roku 15 proc. Przewidujemy jeszcze większy wzrost tego typu transakcji przez smartfony w Polsce.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Grupa Wirtualna Polska, Tradedoubler, Gemius, Media Saturn Holding Polska, Shoper.pl, Ceneo.pl, Arena.pl, PayU Polska, Semahead i Cube Group.
Małgorzata Bąk, kierownik działu sprzedaży e-commerce w Grupie Wirtualna Polska

Wydarzenie rokuRok 2014 obfitował w kilka ciekawych wydarzeń. Należą do nich niewątpliwie ostatnie akwizycje Grupy WP. Przejęcie części udziałów Domodi, operatora serwisów Domodi.pl i Homebook.pl oraz zakup Grupy Money mocno zamieszały na polskim rynku. Dla Grupy Money segment finansowego e-commerce jest jednym z głównych obszarów działalności. Transakcja ta to zatem solidny fundament dla dalszego, dynamicznego rozwoju Grupy WP w tym obszarze. Z kolei inwestycje Grupy w marketplace fashion&beauty oraz home&living pozwolą budować pozycję spółki w najszybciej rosnących segmentach e-commerce. Sukces rokuCoraz większa liczba e-sklepów wysokiej jakości. Polski e-commerce wydaje się być na fali. Handel elektroniczny nieustannie rośnie i skutecznie opiera się kryzysowi. Porażka rokuKarygodne i nieuczciwe praktyki w obszarze e-commerce - nadużycia wśród internetowych sklepów, które kuszą markowymi produktami w niskiej cenie, nie wysyłając zakupionego towaru. Te sklepy równie szybko znikają, co pojawiają się na rynku, niszcząc zaufanie Polaków do zakupów w sieci. Człowiek rokuE-konsumenci. Bez nich nie mówilibyśmy dzisiaj o handlu elektronicznym. Trendy rokuRok 2014 należał do mobile. Przychody z zakupów dokonywanych przez urządzenia mobilne stale rosną, a posiadanie e-sklepu w wersji RWD jest dziś koniecznością.

Każdy, kto prowadzi sprzedaż w internecie, musi przestać traktować m-commerce jak chwilowy trend, a zacząć brać ten kanał sprzedaży poważnie pod uwagę. Tym bardziej, że według raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” wartość rynku handlu mobilnego w Polsce, tylko w tym roku wzrośnie o 113 proc. i osiągnie poziom jednego miliarda złotych, a w 2015 roku aż 2,5 miliarda złotych.
Prognozy na 2015Moim zdaniem, będzie to zdecydowanie rok należący do e-commerce. Utrzyma się wysoki, dwucyfrowy trend wzrostowy. Będzie miało na to wpływ zarówno wchodzenie dużych, znanych marek w świat online - i to już w pierwszym kwartale nadchodzącego roku, jak i wzrost samej sprzedaży. Podstawą działań stanie się analiza ruchu użytkowników na stronie, optymalizacja i generowanie leadów. Dynamiki ma nabrać również sprzedaż przez urządzenia mobilne oraz dostosowywanie sklepów do technologii RWD.
Łukasz Szymula, regional director Eastern Europe w Tradedoubler, członek Rady Izby Gospodarki Elektronicznej
Wydarzenie rokuW mojej ocenie, wydarzeniem w światowym e-commerce w roku 2014 jest 66 proc. wzrost rynku sprzedaży online w Chinach, osiągający wartość 411 mld dolarów. W kontekście tego wymieniłbym niezwykłe wydarzenie, jakim był debiut chińskiej platformy Alibaba na nowojorskiej giełdzie - gigant zebrał ze sprzedaży niemal 22 mld dolarów! To najwyższa oferta publiczna w historii Wall Street.
Na rodzimym rynku, jako wydarzenie wskazuje wejście w życie 25 grudnia 2014 roku znowelizowanej ustawy o prawach konsumenta. Celem ustawy jest ujednolicanie przepisów, zwiększenie zaufania konsumentów do handlu elektronicznego, w tym transgranicznego handlu elektronicznego oraz wsparcia wysokich standardów rynkowych dotyczących zawierania umów na odległość pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem. Ustawa ta z pewnością wpłynie na regulację polskiego e-handlu.
Sukces rokuPonownie wskazuję na debiut chińskiej grupy Alibaba na Wall Street - amerykański debiut chińskiego giganta e-handlu był największą publiczną ofertą w historii amerykańskich giełd. Większą niż debiuty Visy czy General Motors.
Na rynku polskim cieszy dynamiczny rozwój Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Commerce Polska) i rosnące znaczenie tej instytucji w polskim e-commerce.
Porażka rokuNa świecie to wpadka z akcją „The Big Billion Day” organizowaną przez największą platformę e-shop w Indiach - Flipkart.
W Polsce rozczarowują wyniki giełdowego Integera - ponad 18-procentowa przecena walorów giełdowych firmy Rafała Brzoski w listopadzie była efektem publikacji wyników za trzeci kwartał 2014 roku. Spółka wykazała 3,9 mln zł zysku, wobec prawie 11 mln zł rok wcześniej. Przez ostatnie trzy kwartały 2014 roku spółka „spaliła” operacyjnie około 70 mln zł, a EBITDA jest ujemna.
Człowiek rokuWłaściwie ludzie roku:• Jeff Bezos - niezłomne kontynowanie rozwoju Amazon.com• Pete Frates i Pat Quinn - 100 mln osób zaangażowanych w wymyśloną przez nich akcję „ALS Ice Bucket Challenge”• Jack Ma - założyciel chińskiego giganta e-commerce Alibaba• Travis Kalanick - rozwój platformy Uber, której wycena rynkowa sięga 18 mld USD.
Trend rokuDo najważniejszych zjawisk i trendów, jakie mają miejsce w 2014 roku wymieniłbym:• Azja staje się największym udziałowcem w biznesie B2C e-commerce, wydając w 2014 roku prawie 1/3 światowych wydatków e-commerce• Coraz łatwiejsze korzystanie z m-płatności, upowszechnianie się usługi• Sprzedaż wielokanałowa• Dynamiczny wzrost sprzedaży z wykorzystaniem tabletów i smartfonów - sprzedaż typu multi-device• Inteligentne wykorzystanie danych - smart data zamiast big data• Wykorzystanie w procesie sprzedaży social media• Szybki rozwój infrastruktury logistycznej i dostaw - np. rozwiązania typu „fast delivery”, powstawanie nowych sieci odbioru osobistego wykorzystujących istniejącą infrastrukturę• Postępująca konsolidacja małych e-sklepów.• Ekspansja firm zagranicznych połączona z lokowaniem w Polsce punktów dystrybucji i obsługi logistycznej (np. Amazon)• Zmiany regulaminów i procedur związanych z obsługą zwrotów (nowe rozwiązania legislacyjne)• Pierwsze próby wejście do e-commerce dużych graczy FMCG
Prognoza na 2015Wartość polskiego e-commerce w 2015 roku będzie utrzymywała oczywiście swój dwucyfrowy wzrost - bazując na obecnych statystykach szacuję, że w 2015 roku wartość polskiego e-handlu wyniesie ok. 4,3 proc. PKB, przekraczając wartość 38 mld zł, z dynamiką wzrostu ok. 30 proc.
Piotr Zemło, dyrektor ds. e-commerce w Media Saturn Holding Polska
Wydarzenie rokuŚwiat e-commerce coraz bardziej przeplata się ze światem sprzedaży stacjonarnej. W branży elektroniki konsumenckiej wydarzenia z offline mają także bezpośredni wpływ na handel elektroniczny. W 2014 roku z rynku wypadły dwa podmioty: Mix Electronics oraz Avans, udowadniając w ten sposób, że sam e-commerce nie wystarcza jako koń pociągowy biznesu. Przedsiębiorstwo należy prowadzić uważnie mając świadomość i wiedzę jak należy sprzedażowo wykorzystywać zarówno sprzedaż stacjonarną jaki internetową.
Sukces rokuZatrzymanie dynamiki wzrostu platformy Allegro na korzyść sklepów internetowych. Wspólny wysiłek branży skutkuje przełamywaniem hegemoni z korzyścią dla klientów. Oczywiście można się okresowo ratować silnymi sezonowymi akcjami marketingowymi, ale strukturalnie sklepy internetowe są w korzystniejszej sytuacji. Dostrzega to też samo Allegro inwestując krocie w swoją markę Agito.
Porażka rokuTermin wprowadzenia nowego prawa konsumenckiego. 6-miesięczne opóźnienie i zmiana prawa w szczycie sprzedaży świątecznej należy ewidentnie zakwalifikować w kategorii porażki.
Trend rokuDojrzewanie rynku. Konsolidacja podmiotów. Ugruntowywanie się pozycji platform mobilnych i coraz silniejsza migracja w kierunku omnichannel.
Prognoza na 2015Spadek interchange przy płatnościach kartami kredytowymi który miał miejsce w 2014 roku i jeszcze pogłębi się na początku 2015 roku, będzie zmieniał strukturę płatności internetowych. Będzie zyskiwał „plastikowy pieniądz” oraz wszelkie narzędzia ich łatwego użycia typu portmonetki Visy, Masterpass czy PayPal. Podniesie to wiarygodność transakcji oraz pozwoli na szersze stosowanie narzędzi pochodnych od tych usług.Rozwój nowych form płatności i internetowej oferty kredytowej.
Tomasz Tybon, dyrektor sprzedaży i marketingu w Shoper.pl
Wydarzenie rokuBranża e-commerce rozwija się w Polsce bardzo intensywnie i dzieje się w niej na tyle dużo, że trudno mówić tutaj o jednym, konkretnym wydarzeniu. W 2014 roku na pewno bardzo ważnym było dla niej wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumentów. Zmiany nie są może rewolucyjne, bo jedynie poszerzają dotychczasowy zakres obowiązków informacyjnych, jednak medialny szum wokół ustawy sprawił, że o e-handlu mówiło się bardzo często i przede wszystkim w kategoriach branży o coraz większym znaczeniu dla gospodarki.
Na uwagę zasługiwało także przejęcie portalu NK.pl przez Grupę Onet.pl - trend wzmacniania struktur przez głównych graczy może zaowocować nowymi, ciekawymi rozwiązaniami.
Sukces rokuSukcesem jest niewątpliwie nieustanny rozwój e-sprzedaży w Polsce, specjalizacja i profesjonalizacja sklepów internetowych - począwszy od tych najmniejszych, jednoosobowych, po największe podmioty. Dla nas największą wygraną było zdobycie po raz trzeci z rzędu statuetki Ekomers dla najlepszej platformy sklepowej. Shoper nieustannie broni tej pozycji od pierwszej edycji konkursu.
Porażka rokuPorażki spektakularnej sobie nie przypominam, do mniejszych - u progu nowego roku i kolejnych wyzwań - szkoda już wracać.
Człowiek rokuNie jeden, a przynajmniej kilka tysięcy - dla nas każdy nowy klient to co roku zwycięzca tej kategorii.
Trend rokuResponsywność i mobilność. Zdecydowanie. Tak po stronie sklepów, jak i konsumentów. Już końcówka 2013 roku była zapowiedzią nowej fali rozwiązań dla e-sklepów, a mijający rok był tego kontynuacją. Shoper, jako pierwsze komercyjne oprogramowanie w Polsce, udostępnił w pełni responsywne rozwiązania do sprzedaży w internecie. Po nas do tego trendu dołączyły też inne platformy.
Drugim zauważalnym kierunkiem w branży był content marketing i wzrost znaczenia alternatywnych działań angażujących konsumentów - tradycyjne metody pozycjonowania odchodzą już do lamusa. Poprawiła się również jakość obsługi klienta w e-sklepach. Costumer care zyskuje na znaczeniu i staje się wyróżnikiem coraz większej liczby sklepów, które przestają konkurować między sobą ceną, a właśnie jakością kontaktu z klientem.
Prognoza na 2015Do głosu dochodzi pokolenie wychowane w otoczeniu tabletów, smartfonów i innych urządzeń mobilnych, dla którego komunikacja on-line i powiązania mają największe znaczenie. Nadchodzący rok w branży e-commerce upłynie więc pod znakiem zainteresowania obszarem social media i content marketingiem. Jak wynika z naszego raportu „E-commerce pod szczęśliwą gwiazdką”, są to obszary, w które uczestnicy rynku będą inwestować najbardziej. Sklepy internetowe wejdą też w kolejny etap profesjonalizacji i zainteresowania rozwiązaniami typu fulfilment oraz innymi pozwalającymi optymalizować koszty związane z prowadzeniem e-działalności.
Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl
Wydarzenie rokuE-commerce jako branża dynamicznie się rozwija - na świecie i w Polsce, i każdy miesiąc obfituje w przeróżne znaczące wydarzenia: biznesowe sukcesy i upadki, zmiany prawne, istotne spotkania konsolidujące branżę czy edukujące klientów - naprawdę trudno wyróżnić jedno jako wyjątkowo spektakularne.
Dla mnie osobiście wyjątkowym wydarzeniem był na pewno rebranding serwisów ogłoszeniowych należących do grupy Naspers, obejmujący również polską Tablicę, która stała się OLX.pl, dołączając do ponad 100 serwisów tego typu na całym świecie. Nie było chyba do tej pory tak globalnego rebrandingu przeprowadzonego w tak skuteczny sposób: wystarczy powiedzieć, że OLX.pl - choć nie minął jeszcze rok od diametralnej zmiany nazwy - nie tylko nie stracił użytkowników, ale polepszył wyniki we wszystkich istotnych parametrach biznesowych Świetna lekcja dla wszystkich, jak poradzić sobie z takim wyzwaniem.
Sukces rokuTu podam przykład z najbliższego otoczenia. Za sukces uważam to, że wszystkie trzy największe polskie porównywarki (Ceneo, Skąpiec i Okazje.info) urosły rok do roku. Potwierdziło się, że ludzie chcą porównywać ceny, szukają sprawdzonych opinii i rekomendacji, weryfikują sklepy pod kątem bezpieczeństwa. To dowód na to, że ta część internetowego biznesu ma przyszłość i jest wartościowa dla użytkowników.
Porażka rokuNiestety znowu podam przykład z najbliższego otoczenia. Nokaut.pl, pierwsza polska porównywarka na giełdzie, nie zdołała znaleźć pomysłu na odbudowę swojej rynkowej pozycji, mimo że w momencie sankcji ze strony Google, które dotknęły w taki sam sposób wszystkich graczy na tym rynku, miała w ręku najlepsze karty: rozpoznawalną markę, mocny katalog produktów i dodatkowo środki pozyskane z giełdy. Wszystkie porównywarki dotknięte pamiętnym banem, poza Nokautem, potrafiły znaleźć nową drogę, w myśl zasady, że to co nas nie zabija, to nas wzmacnia - i w ostatecznym rozliczeniu umocniły swoją pozycję.
Człowiek rokuTo moim zdaniem szefujący Allegro Przemysław Budkowski. Przestawienie Allegro „na kurs” mobilności traktuję jako swego rodzaju odpowiedzialność za cały polski e-commerce. Jestem przekonany, że jeśli Allegro nie sprostałoby wymogom mobilności i przespało ten trend - straciłby docelowo cały polski rynek. Chcę zatem docenić wszelkie działania podejmowane przez Allegro - marketingowe, sprzedażowe, biznesowe, których wynikiem jest przede wszystkim edukacja polskiego użytkownika.
Trend rokuWszystkie serwisy horyzontalne jak Onet, WP czy Grupa Agora wchodzą w mariaż z e-commerce: to relacja win-win. Aby zarabiać, portale horyzontalne muszą skuteczniej doprowadzać do transakcji - dziś kontrahenci oczekują skutecznej reklamy, a czasy banerów popartych współczynnikami sprzed 10 lat już nikogo nie interesują. Dla reklamodawców liczy się jedno pytanie: ile sprzedałem dzięki przeprowadzonej kampanii. Z kolei e-commerce od dawna szuka źródeł ruchu alternatywnych do Google’a, i mariaż z portalami na pewno się do tego przyczyni.
Drugim istotnym trendem jest bankowość mobilna. Bardzo się cieszę, że większość banków zrozumiała, że nie może zaniedbywać mobilnego użytkownika i wszystkie największe banki podczas ostatniego roku zrobiły bardzo dużo zarówno we wprowadzaniu mobilnych technologii, jak i edukacji swoich klientów w tym obszarze.
Prognoza na 2015Tak samo jak wszyscy, zadaję sobie pytania, co z oczekiwanym od dawna wejściem Amazona do Polski, czy o to jak polityka Googla na europejskim rynku przełoży się na rodzimy e-commerce. Mogę jednak śmiało powiedzieć, że rynek będzie rósł, i nie spodziewam się przetasowań na szczycie. Oczywiście głównym wyzwaniem nadal pozostanie mobilność i pewnie wiele mniejszych biznesów sobie z nią nie poradzi, tracąc użytkowników stacjonarnych i nie powiększając liczby użytkowników kupujących u nich za pomocą urządzeń mobilnych.
Dużym wyzwaniem będzie także ułożenie współpracy między sklepami i producentami - ci ostatni coraz odważniej wchodzą w bezpośrednia sprzedaż online, i to się w przyszłym roku nie zmieni. 2015 rok będzie także dobrym i ciekawym rokiem dla porównywarek, zwłaszcza dla Ceneo.pl, które szykuje kilka niespodzianek.
Ewelina Siedlecka, dyrektor handlowy Arena.pl
Wydarzenie rokuWprowadzenie dyrektywy UE dotyczącej handlu elektronicznego obowiązuje dopiero od końca roku 2014, ale przygotowania do niej trwają już kilka miesięcy. Uporządkuje ona rynek poprzez wyeliminowanie, a przynajmniej ograniczenie liczby nieuczciwych sprzedawców. Wszystko zależy oczywiście od egzekucji przepisów, ale teoretycznie nowa dyrektywa daje większe prawa konsumentom i mobilizuje sprzedających do uporządkowania biznesów i wprowadzenia udogodnień dla kupujących (infolinia, jednoznaczne informacje na www).
Sukces rokuE-commerce produktowy jest w Polsce dojrzały i praktycznie nasycony, teraz czas na sprzedaż usług przez internet. Niewątpliwe sukces w 2014 roku osiągnęła firma Currency One - wymiana walut online. Należą do niej InternetowyKantor.pl i Walutomat.pl. Kantory stacjonarne to już relikt przeszłości, a wymiana w internecie jest prosta i szybka - pewnie dlatego spółka rocznie wymienia ponad 10 miliardów złotych i właśnie rozpoczęła ekspansję zagraniczną. W związku z bardzo szybkim rozwojem firma otrzymała w tym roku kilka nagród i wyróżnień. Na wspomnienie zasługuje także fakt, że jest to całkowicie polski pomysł - nie kopia zachodniego konceptu, ale model biznesowy, który powstał w Polsce.
Porażka rokuZa podmiot, który nie potrafił wykorzystać potencjału e-commerce, można uznać Aleo. Pomimo ogromnych wydatków marketingowych platforma nie rozwinęła skrzydeł w świecie e-commerce. Klienci mają wysokie oczekiwania szczególnie na rynku B2B, zatem nie wystarczy podeprzeć się marką matką czy wydatkami marketingowymi, aby zdobyć ich zaufanie, szczególnie na rynku online.
Człowiek rokuRafał Brzoska (Integer.pl). Przebojowość, proklienckie podejście do biznesu, innowacyjne pomysły przełamujące utarte schematy oraz przemyślany model biznesowy dają efekt w postaci szybkiej ekspansji, a to wszystko wsparte strategicznymi partnerstwami jak na przykład współpraca z Grupą Allegro.
Trend rokuRok 2014 w branży e-commerce obfitował w różne usprawnienia usług towarzyszących lub będących elementami procesu zakupowego takich jak proces logistyczny. Popularyzacja tanich form dostawy - paczkomaty, automatyczne integracje pomiędzy systemami wewnętrznymi poszczególnych podmiotów (przykład Strefa Marek Allegro i IAI Shop) usprawniają i przyspieszają zakupy. Obniżenie bariery zakupowej w postaci kosztu dostawy przy wyborze e-sklepu dla klienta e-commerce, według raportu Gemius 2014, ma dużo większe znaczenie niż sama cena produktu.
Prognoza na rok 2015Rok 2015 będzie w Polsce rokiem branży FMCG. Zachodnie trendy z dwucyfrowymi udziałami w tej branży w zakupach online przenoszą się na polski rynek. Optymalizacja ścieżki logistycznej oraz obniżenie kosztu dostawy przyczynią się do silnego wzrostu w branżach, w których cena jednostkowa produktów nie jest wysoka. Już w 2014 roku nastąpiło duże przyspieszenie branży FMCG, czego przykładem jest Frisco z nowym inwestorem Eurocash czy BdSklep.pl, który w związku z silnym rozwojem powiększył magazyny dwukrotnie.
Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU Polska
Wydarzenie rokuPremiera Apple Pay. Znakomita usługa stworzona dla wygody użytkowników. Wszyscy w Polsce powinni brać przykład i tworzyć tak proste w użyciu rozwiązania.
Sukces rokuZa pewnego rodzaju sukces tego roku można uznać obniżenie stawek interchange, które wreszcie w Polsce (od 2015 r.) dorównają poziomowi z innych krajów Unii Europejskiej. Już widzimy, że od czasu pierwszej obniżki z lipca br. wzrosła liczba i wartości transakcji wykonywanych kartami (porównując dane za listopad średnio o ok. 5 proc. rok do roku), natomiast kolejna obniżka pozwoli także na utrzymanie konkurencyjności oferty agentów rozliczeniowych z siedzibą w Polsce. Obniżony interchange zachęcił także wielu e-commercowych sprzedawców - z Allegro na czele - do promowania tej metody płatności wśród kupujących, a pośredników takich jak PayU do przygotowania rozwiązań umożliwiających łatwą płatność kartą w telefonie.
Kończący się rok to także możliwość skorzystania z pierwszych prawdziwych rat 0 proc., które są udzielane całkowicie online. Jeszcze dla lata temu byłoby to nie do pomyślenia.
Porażka rokuDużej porażki czy wpadki raczej nikt nie zaliczył. Powstało jednak sporo różnych inicjatyw, które rozwijały się z mniejszą dynamiką niż zakładali ich autorzy. Doświadczyliśmy tego na własnym podwórku - nasz produkt PayU Express, czyli błyskawiczne e-przelewy wykonywane bez logowania do banku, jest aktualnie dostępny dla klientów trzech banków, kolejne trzy dołączą dopiero na początku przyszłego roku, mimo że tak naprawdę chcieliśmy zrobić to wcześniej.
Inny przykład to Polski Standard Płatności, który ogłaszany w czerwcu 2013 r. miał wystartować „na święta”. Tymczasem zbliżają się już drugie z kolei święta Bożego Narodzenia, a klienci nadal nie mogą skorzystać z krajowego systemu płatności mobilnych o nazwie Blik i najprawdopodobniej wystartuje on dopiero w kolejnym roku.
Człowiek rokuNie ma jednej wyrazistej osobowości w świecie e-płatności, którą chciałbym wskazać.
Trend rokuTrendem roku jest (po raz kolejny) mobile. Dziś już jednak postrzegany nie tylko jako kanał sprzedaży, który każdy powinien udostępnić, ale przede wszystkim jako personal device, który łączy ze sobą wszystkie kanały i pozwala prowadzić dialog z klientem. W wyniku tego dialogu powstaje spersonalizowana oferta, a końcowym efektem jest zakup.
Modnym hasłem jest w ostatnim czasie omnichannel, jednak tak naprawdę nie byłoby mowy o tym zjawisku, gdyby właśnie nie rosnąca rola smartfonów, z którymi wiele osób nie rozstaje się w ciągu dnia nawet na moment. M-commerce ma dziś udział w e-commerce na podobnym poziomie jak e-commerce w handlu realizowanym np. w centrach handlowych, jednak rozwój technologii rejestrujących preferencje klientów i monitorujących ich zachowania zarówno w świecie online, jak i offline właśnie dzięki wykorzystaniu smartfonów z pewnością pozwoli utrzymać wyjątkową, bo aż trzycyfrową dynamikę wzrostu tego rynku.
Prognoza na 2015Płatności internetowe będą coraz częściej oparte o jedno kliknięcie. Spodziewamy się, że w przyszłym roku już 60 proc. dzisiejszych płatności kartą lub e-przelewem będzie można wykonać w ten sposób, także na smartfonach.
Powstanie e-przelew mobilny, dzięki któremu sposób przeprowadzania płatności najpopularniejszą obecnie metodą płatności internetowych będzie szybki i wygodny także dla użytkowników smartfonów, oczywiście przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Dużą rolę w przypadkach wymagających dodatkowej autoryzacji takich transakcji mogą odegrać aplikacje bankowe.
Na znaczeniu będą zyskiwały karty. Dziś udział kart w rynku płatności online to ok. 10 proc. do 20 proc. w niektórych serwisach. Od czasu wprowadzenia płatności kartą jednym kliknięciem na Allegro obserwujemy, że popularność tej metody płatności rośnie tak szybko, jak nigdy wcześniej. Udział kart w ogóle transakcji online’owych może stanowić wkrótce 30 proc. do nawet 50 proc., ale raczej nie więcej.
Lepszy wynik karty mogą mieć natomiast w m-commerce, gdzie już dziś za pomocą tej metody płatności finalizowanych jest 30 proc. transakcji. Większość płatności w kanale mobilnym to jednak wciąż tzw. mikropłatności. Przy większym zaangażowaniu banków w proces autoryzacji transakcji na większe kwoty może się to wkrótce zmienić. Na znaczeniu będą zyskiwały płatności mobilne wykonywane w aplikacjach sklepowych, nie odsyłające klientów do żadnego pośrednika czy banku. Jedyne kompleksowe płatności mobilne tego typu oferuje w tym momencie PayU.
W planowaniu i projektowaniu rozwiązań płatniczych, które będą wspierać sprzedaż opartą o kilka zintegrowanych kanałów ważne będzie całościowe doświadczenie kupującego w procesie zakupowym. Doświadczenie to powinno być spójne z tym, z czym spotyka się klient w świecie offline’owym. Skoro w sklepach tradycyjnych nikt nie zmusza kupującego, by poszedł zapłacić za zakupy do banku po drugiej stronie ulicy czy dwa piętra niżej, to także w e-commerce i m-commerce nie można tego robić. Trzeba doprowadzić do sytuacji, w której wszystkie sposoby finansowania zakupów, czyli zarówno karty, przelewy, jak i odroczone formy płatności w postaci faktur czy rat, będą łatwo dostępne w telefonie bez opuszczania aplikacji lub strony sklepu.
Mateusz Godon, international e-commerce segment manager w Gemiusie
Wydarzenie rokuDzień darmowej dostawy. Może nie mamy jeszcze Black Friday czy Cyber Monday, ale śmiało można powiedzieć, że nowa świecka tradycja już na dobre zagościła w polskim e-commerce. Wiele sklepów odnotowało tego dnia nawet dziesięciokrotnie wyższe obroty, a badani przez nas rekordziści sprzedali ponad dwa tysiące razy więcej.
Sukces rokuSukces dnia darmowej dostawy, który pokazał, że wspólne działanie podmiotów, które na co dzień często ze sobą konkurują, może przysporzyć korzyści nie tylko dla poszczególnych sklepów, ale i dla całego rynku.
Porażka rokuZakupy mobilne. Mimo że rośnie udział urządzeń mobilnych w sieci, tylko 5 procent zamówień odbywa się na ekranach smartfonów. To pokazuje olbrzymią lukę i pole do ulepszeń w zakresie dostosowania rozwiązań technologicznych do potrzeb użytkowników, zarówno stron www, jak i aplikacji czy samych urządzeń.
Człowiek rokuRafał Brzoska, prezes Grupy Integer, który konsekwentnie realizuje swoją strategię i rozwija usługi InPostu na nowych rynkach. Jego konsekwencja, pomysłowość i otwartość na nowe kierunki rozwoju czynią go według mnie wzorowym przykładem polskiej przedsiębiorczości, przynoszą nam dumę za granicą i dają motywację do działań.
Trend rokuBig data połączone z automatyzacją, czyli programmatic marketing na wszystkich możliwych polach. Zwyciężą ci, którzy mają dostęp do większej ilości danych oraz posiadają technologię, która w oparciu o zgromadzone dane wyprowadzi automatyczne i spersonalizowane akcje.
Prognoza na rok 2015Programmatic marketing.
Kornel Dulęba, dyrektor zarządzający Semahead
Wydarzenie rokuPorozumienie InPost i Allegro w ramach dostaw produktów zamawianych online. Oprócz niższej ceny (obniżenie kosztów dostawy paczek z niemal 20 zł do 8 zł brutto przy wyborze paczkomatów InPost), użytkownicy Allegro otrzymują gwarancję darmowego zwrotu. Firmy szacują, że dzięki wspólnej ofercie liczba użytkowników Allegro wzrośnie o ponad 25 proc., co z kolei przełoży się na wzrost polskiego e-commerce o 4 mld zł.
Należy również wspomnieć o rękawicy rzuconej Google Display Network: Facebook Atlas. Nowa sieć reklamowa ma śledzić zachowania ludzi, a nie tylko ciasteczek, które nie działają na platformach mobilnych i nie umożliwiają porównywania zachowań użytkownika na różnych urządzeniach.
Sukces rokuNajwiększym osiągnięciem tego roku jest zmiana sposobu postrzegania analityki internetowej - w szczególności w kontekście modelowania atrybucji, które rzuca nowe światło na ocenę skuteczności poszczególnych źródeł ruchu na stronie. Zastosowanie narzędzia modelowania atrybucji pozwala zweryfikować opłacalność poszczególnych kanałów marketingowych w kontekście wyznaczonych przez nas celów. To z kolei przekłada się na łatwiejsze i efektywniejsze zarządzanie budżetem marketingowym, a więc i na wzrost ROI.
Porażka rokuNie zanotowałem. To był udany rok zarówno dla sektora e-commerce, jak i całej branży internetowej.
Człowiek rokuZdecydowanie Rafał Brzoska, twórca InPostu, który w znacznym stopniu wpływa na rozwój branży e-commerce już nie tylko w Polsce, podbijając coraz to nowe rynki.
Trend rokuKonsekwentny rozwój oferty usług reklamowych Google dla e-commerce. Począwszy od dbania o jakość wyników wyszukiwania, poprzez Google Shopping i możliwość automatycznej promocji pełnej oferty produktowej sklepu internetowego (product listing ads) na rozwoju Google Analytics kończąc. Utrzymującym się trendem jest ciągła profesjonalizacja i rozwój usług SEO w branży e-commerce. Większość sklepów internetowych, gdzie średnio 50 proc. przychodów generowana jest przez Google, bardzo mocno rewiduje obecnie swoje dotychczasowe działania w wyszukiwarce i sprawdza nowych dostawców usług, a co za tym idzie rezygnuje z nierzetelnych partnerów godząc się na wyższe ceny za SEO. Odchodzi się od psującego branżę systemu rozliczania z klientem za pozycje w TOP10 Google na rzecz modeli performance, gdzie klient płaci stałe wynagrodzenie za obsługę i dzieli się marżą od przychodu z wyszukiwarki lub płaci za wzrost odwiedzin z Google. To daje dużą swobodę zarówno agencji jak i klientowi w kreowaniu wzrostów i rozwoju biznesu, jak również stanowi długotrwałą inwestycję w rozwój obecności witryny internetowej w Google.
Prognoza na 2015Branża e-commerce w Polsce jest w fazie dynamicznego rozwoju i rośnie dwa razy szybciej niż na rynkach rozwiniętych. Polski e-commerce coraz lepiej radzi sobie w zwiększaniu zasięgu swoich sklepów i ilości odwiedzin, podnoszeniu współczynnika konwersji i wartości koszyka. Nadal jednak brakuje mocnych marek, które mogą śmiało konkurować z dużymi sieciami, które dopiero zaczynają swoja przygodę z handlem online. Sklepy, jeśli chcą wygrywać, są zmuszone do budowania silniejszej pozycji i przeznaczania coraz większych budżetów na pozyskiwanie klienta i budowanie świadomości marki. Jak pokazują badania IAB AdEx, należy oczekiwać ciągłego, dynamicznego rozwoju marketingu w wyszukiwarkach sektora e-commerce. Motorem do rozwoju witryn internetowych i wzrostu odwiedzin będzie nadal optymalizacja strony i rozwój angażujących internautę treści (content marketing) w połączeniu z dedykowaną strategią SEO coraz szerzej w social media. W systemach reklamowych od Google oczekujemy dalszego rozwoju w kierunku e-commerce i automatyzacji pracy z kampanią reklamową poprzez m.in. lepsze dopasowania odbiorców reklamy, remarketing i merchant center oraz szerszy dostęp do systemu Double Click i dalszy rozwój Google Analytics.
Piotr Zabuła, business development director w Cube Group
Wydarzenie rokuInwestycja reklamodawców w kanał Product Listing Ads (PLA). Google w minionym roku znacząco umocniło swoją pozycje w kategorii e-commerce. Dodatkowo, nastąpił dostrzegalny dynamiczny wzrost budżetów na reklamy produktowe. Skrócenie ścieżki zakupowej dla konsumenta, który bezpośrednio w wynikach wyszukiwania mógł się zapoznać z najbardziej „trafionymi” produktami pozwoliło mu na szybsze poznanie oferty reklamodawcy. PLA tym samym nie konkurowało w bezpośredni sposób z lokalnymi porównywarkami cen, które cały czas są i będą niezbędne dla dużego grona konsumentów. Oczywiście gigant z Mountain View wcześniej czy później powalczy także i o tych odbiorców produktem Google Shopping.
Sukces rokuWyjątkowo mocne promowanie zakupów online przez największych graczy na rynku. Media Markt, Leroy Merlin, Allegro i w końcu Zalando. Wszyscy przeznaczyli znaczące budżety w mediach offline’owych na promocje zakupów w sieci. Budowa potrzeby wśród konsumentów oraz zaufania do zakupów w internecie przyczyniły się do wzrostu całego rynku e-commerce.
Porażka rokuW dzisiejszych czasach każdy przysłowiowy Kowalski może otworzyć swój sklep internetowy. Prowadzi to do tego, że sprzedażą online zajmują się często osoby o małym doświadczeniu, które na początku swojej drogi popełniają wiele błędów. Niestety traci na tym docelowy konsument. Sklepy nie są funkcjonalne, użyteczność procesów zakupowych nie jest badana i optymalizowana. W rezultacie średnio ponad 70 proc. użytkowników opuszcza koszyk. Prowadzi to do utraty zaufania konsumenta i często wybrania innego kanału zakupu. Z drugiej strony, sklep prowadzi swoje działania w sposób chaotyczny, przyciąga złą grupę odbiorców i nie realizuje wyznaczonych celów sprzedażowych. Całość przekłada się na frustrację każdej ze stron: reklamodawcy, wydawcy i przede wszystkim konsumenta.
Człowiek rokuMarcin Beme i zespół Audioteki za sukcesy na arenie międzynarodowej - 23 kraje, w których działa ten e-sklep, robią wrażenie. Ciężko na polskim rynku znaleźć e-commerce prowadzony na tak wielką, globalną skalę. Przynosi to korzyści całemu rynkowi, ponieważ Marcin przeciera szlaki, którymi na pewno będą chcieli podążać inni.
Trend rokuRozliczenie za procent od sprzedaży dla reklamodawcy, czyli najbezpieczniejszy sposób prowadzenia marketingu online. Jeszcze w roku 2013 na emisję reklamy w modelu CPS decydowało się bardzo mało wydawców. Kolejny rok pokazał, jak wiele udało się zrobić na tym polu. Wydawcy dostrzegli potencjał rozliczenia za sprzedaż, podchodzili do marketingu w sposób inteligentny, sprzedając produkty w postaci poleceń, recenzji, kodów rabatowych czy wąskich porównań. Dla nich świecenie displayem dobiegło końca, ponieważ rok 2014 przekonał ich, że na CPS mogą po prostu zarobić więcej.
Prognoza na 2015Patrząc pod kątem wielkości rynku e-commerce w Polsce szacuję, iż w roku 2015 osiągnie on wartość około 31 mld zł przy średnim wzroście 15 proc. do roku poprzedniego.
Jeżeli miałbym wskazać, co przyniesie nam rok 2015 w kwestii usług, produktów czy technologii, to powiedziałbym, iż będzie to stały rozwój ścieżki „customer journey”. Mówię tutaj między innymi o wymianie danych transakcyjnych pomiędzy komplementarnymi sklepami na zasadzie „konsument kupił pasek - zaproponujmy mu torebkę”. Teoretycznie już w tym roku sklepy wielobranżowe optymalizowały ten scenariusz zakupowy, jednak do tej pory nie miało to miejsca w sklepach ze sobą niepowiązanych.











