Polski rynek reklamowy zmniejszył o 11,4 proc.

Wartość polskiego rynku reklamowego była w ubiegłym roku o 11,4 proc. mniejsza niż w 2008  – wynika z danych domu mediowego Starlink. Obroty reklamowe zwiększyły się jedynie w internecie i kinach, a najbardziej spadły w dziennikach i na outdoorze.

Wojtas Tomasz
Wojtas Tomasz
Udostępnij artykuł:

Według szacunków domu mediowego Starlink wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła w ubiegłym roku 6,945 mld zł, czyli o 11,4 proc. mniej niż w 2008 roku. Wzrost zanotowano tylko w internecie (o 9 proc.) i kinach (5,8 proc.). W pozostałych mediach obroty reklamowe spadły: w telewizji o 11,9 proc., w magazynach o 14,8 proc., w radiu o 16,3 proc., a na outdoorze (obejmującym nośniki standardowe, siatki wielkoformatowe i reklamę tranzytową) – o 17,1 proc.

grafika

Wśród kategorii produktów więcej niż w 2008 roku wydano jedynie na reklamy produktów farmaceutycznych i leków (+7 proc., czyli +41,8 mln zł) i handlu (+1 proc., czyli +3,6 mln zł). Pozostałe branże odnotowały pod tym względem spadki – najbardziej ograniczył wydatki reklamowe sektor komputery i audio video (-32 proc., czyli -242,4 mln zł), a w nieco mniejszym stopniu – motoryzacja (-158,2 mln zł) oraz media, książki, cd i dvd (-145,6 mln zł).  

Komentarz Lidii Kacprzyckiej, dyrektora zarządzającego domu mediowego Starlink: Mimo ogólnego zmniejszenia wartości rynku reklamowego, od drugiego kwartału byliśmy świadkami stopniowego wyhamowywania tendencji spadkowej. Ciekawą rzeczą jest niespodziewany spadek wydatków w czwartym kwartale w kategoriach odpornych do tej pory na kryzys – żywność i parafarmaceutyki. W przypadku tych branż można wyraźnie zaobserwować zmianę strategii alokacji budżetów reklamowych – wzrost wydatków w okresach tańszych (pierwszy i trzeci kwartał) kosztem miesięcy droższych. Odwrotna sytuacja miała miejsce w telekomunikacji, gdzie nastąpiło wyraźne skupienie się na kluczowych dla sprzedaży okresach (drugi i czwarty kwartał). W pozostałych kategoriach spadki wydatków były raczej zgodne z dynamiką rynkową.

Ubiegły rok można uznać za okres dużej ostrożności w alokacji budżetów reklamowych – poszukiwanie efektywnych kosztowo momentów, skupianie się na mediach zasięgowych i dających możliwość rozliczenia za efekt. Byliśmy świadkami dużych spadków w wydatkach na media „nietelewizyjne”, zwłaszcza w kluczowym dla wielu branż czwartym kwartale. W tym okresie znacząco zyskała telewizja, w której wielu reklamodawców, zwłaszcza z branży telekomunikacyjnej, broniło swojego share of voice.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online