Polskie okna i drzwi podbijają rynki zagraniczne

Od 5 września dostępny będzie najnowszy Raport rynku okien i drzwi, realizowany przez ASM Research Solution Strategy na zlecenie Związku POiD. Jak pokazują dane zawarte w Raporcie, polska branża stolarki po raz kolejny udowadnia, że nawet w najtrudniejszych warunkach potrafi wykorzystać szanse na utrzymanie pozycji lidera branży w Europie. 

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:
grafika

Raport zawiera analizę rynku okien i drzwi na przestrzeni ostatniego roku z uwzględnieniem takich zagadnień jak: produkcja, popyt, wielkość i dynamika eksportu, czynniki determinujące rozwój branży, a także prognozy rozwoju rynku na kolejny rok.  Opracowanie dostarcza informacje na temat szans i zagrożeń wpływających na polską branżę stolarki w kraju oraz na rynkach eksportowych. W raporcie znajdują się również istotne dane odnoszące się do procesu decyzyjnego inwestorów oraz znajomości marek okien i drzwi w Polsce - Najnowszy Raport nie przynosi niespodzianek jeśli chodzi o układ sił na rynkach europejskich, z wciąż rosnącą pozycją Polski jako lidera eksportu okien i drzwi. W 2021 roku polskie firmy wyeksportowały o 24,5% produktów więcej w porównaniu do 2020, co jest odzwierciedleniem kluczowej roli popytu zagranicznego dla stabilności branży – mówi Beata Tomczak-Majewska z ASM. Wyższe wzrosty osiągnęły takie kraje jak Holandia, Rumunia, Słowienia, Łotwa, jednak są to zdecydowanie mniejsi eksporterzy. Z tendencją wzrostową mamy do czynienia od 2004 roku. Od tego czasu polski eksport zwiększył się prawie 10-krotnie! Biorąc pod uwagę już widoczne spadki na rynkach krajowych oraz wyraźne zahamowanie na rynku deweloperskim, w kolejnych latach bez wątpienia można spodziewać się rosnącego znaczenia eksportu dla branży stolarki budowlanej. Firmy posiadające doświadczenie eksportowe będą dążyły do zwiększania udziału eksportu w swoich przedsiębiorstwach. Większa aktywność polskich firm za granicą będzie przekładała się na budowanie świadomości świetnego technologicznie polskiego produktu, ale również na budowanie świadomości marek własnych.   Polski eksport okien i drzwi warty blisko 3,0 mld EUR. - Tak spektakularne wyniki, w niebywale trudnych warunkach gospodarczych wskazuje, że polscy producenci wykorzystali szansę spowolnienia i chaosu wywołanego pandemią oraz wojną w Ukrainie. Niewątpliwie ogromną rolę odgrywa przygotowanie polskich wyrobów pod względem jakości (o jakości powiemy również w dalszej części tekstu). Technologie stosowane w rodzimych wyrobach stolarkowych, pozwalają śmiało konkurować na coraz bardziej wymagających, zwłaszcza pod kątem energooszczędności rynkach – komentuje Paweł Wróblewski, dyrektor zarządzający w Związku POiD. Wzrost znaczenia wyrobów aluminiowych Według wstępnych danych GUS w I poł. 2022 roku Polska wyeksportowała okna i drzwi za 1 892,4 mln EUR – o 34,7% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Oczywiście część tego wzrostu wynika ze znaczącej zmiany cen, jednak mimo tego jest to bardzo duży i zaskakujący wzrost. Wzrost eksportu dotyczył wszystkich grup produktowych. Niezmiennie największą grupą eksportową są okna i drzwi z tworzyw sztucznych. W okresie I-VI 2022 roku wyeksportowano ich za łączną kwotę 971,61 mln EUR – wzrost o 41,0% w stosunku do I-VI 2021 roku.

- Najwyższy wzrost odnotowano w grupie produktowej: okna i drzwi z aluminium, gdzie dynamika wyniosła aż 42,1%. Może być to efektem coraz mocniej widocznego na Zachodzie trendu związanego z gospodarką obiegu zamkniętego, w którym aluminium odgrywa ważną rolę surowca, który może być poddawany recyclingowi zgodnie z założeniami racjonalnego wykorzystania zasobów oraz ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko - dodaje ekspertka ASM. Ekologia jest coraz ważniejsza dla Polaków Jak pokazuje Raport trendy związane z ekologią są widoczne również w Polsce. Ponad połowa (51,1%) Polaków zwraca uwagę na ekologiczne rozwiązania podczas remontów, a jedynie 15,8% nie zwraca uwagi na takie aspekty.

-Wzrost zainteresowania rozwiązaniami EKO, wynika z faktu, że dzięki nim mieszkania stają się bardziej energooszczędne, co bezpośrednio przekłada się na niższe koszty eksploatacji i utrzymania. Największe zainteresowanie rozwiązaniami ekologicznymi wykazują osoby z wyższym wykształceniem. Ze względu na płeć to kobiety są większymi zwolenniczkami ekologicznych rozwiązań niż mężczyźni (53,6% kobiet zwraca uwagę na rozwiązania eko, podczas gdy wśród mężczyzn jest to 48,6%) – podkreśla Beata Tomczak-Majewska. Jakość produktu ważniejsza niż cena Raport zwraca uwagę na ważny aspekt decyzji zakupowych budujących i remontujących, który może nawiązywać do tendencji ekologicznych. We wszystkich grupach produktowych najważniejszym czynnikiem decyzyjnym jest jakość. Raport nie definiuje pojęcia jakości, dając szeroki wachlarz interpretacji, dlatego można go powiązać również z parametrami dotyczącymi energooszczędności.   Z czym będziemy się zmagać Nie tylko inflacja, czy brak surowców na rynkach światowych utrudniają funkcjonowanie firm. Po wybuchu pandemii, największym pytaniem w głowach większości firm było to, jak bezpiecznie wznowić pracę na placach budowy. Po ataku Rosji na Ukrainę mieliśmy do czynienia z odpływem fali pracowników. Właściwie każdy sektor nadal stara się sprostać wyzwaniu, jakim jest przyciągnięcie pracowników. Kolejnym czynnikiem potęgującym niedobór pracowników jest brak wykwalifikowanych kandydatów. Ta luka w umiejętnościach jest częściowo spowodowana postępem w branży w zakresie integracji technologii cyfrowych z kluczowymi etapami pracy w celu dalszego zwiększenia produktywności, efektywności i bezpieczeństwa pracowników. W perspektywie roku 2022, dostosowanie istniejących strategii dotyczących talentów oraz stworzenie nowych strategii zarządzania talentami i doświadczeniami pracowników może mieć kluczowe znaczenie dla pokonania wyzwań związanych z siłą roboczą. - Na podstawie wybranych zagadnień można uznać, że budowana przez lata pozycja polskiej branży stolarki wpływa na dynamikę reagowania w trudnych sytuacjach. Jest to związane ze szczegółową analizą rynku i optymalizacją planów krótko- i długoterminowych przedsiębiorstw. Szczegółowe informacje, analizy oraz prognozy na kolejne miesiące znajdują się w pełnym Raporcie rynku okien i drzwi, które realizujemy nie tylko z myślą o firmach członkowskich Związku POiD, ale całej branży – podsumowuje Paweł Wróblewski. W celu uzyskania dostępu do Raportu przez firmy niezrzeszone w Związku POiD, należy skontaktować się z biurem Związku. Kontakt: biuro@poid.eu, +48 608 222 296 POiD

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online