Polskie Radio bez rekompensaty abonamentowej miałoby w br. 62 mln zł straty. Na misję więcej w Jedynce niż w Dwójce i Trójce

Władze Polskiego Radia przed przyznaniem rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa zakładały, że firma w br. przy 312,2 mln zł wydatków zanotuje 62,05 mln zł straty netto. W najbliższych pięciu latach roczne koszty nadawcy mają wzrosnąć do 438,2 mln zł. Zmaleją wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego a wzrosną z audycji sponsorowanych. Firma na realizację misji publicznej wydaje więcej w Jedynce niż Dwójce i Trójce.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Swoje dane i prognozy finansowe Polskie Radio podało w projekcie karty powinności na lata 2020-2024. Firmy mediów publicznych takie dokumenty musiały przekazać Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji po raz pierwszy, zobligowała je do tego przyjęta w połowie ub.r. nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji.

W projekcie karty powinności wyszczególniono, że nadawca zanotował w ub.r. 97,8 mln zł przychodów własnych. Na tę kwotę złożyło się przede wszystkim 55,52 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego, a także 19,52 mln zł ze źródeł określonych jako pozostałe (to m.in. działalność fonograficzna), 11,66 mln zł ze sprzedaży audycji oraz 9,08 mln zł z audycji sponsorowanych. Zaznaczono, że osiągnął 19,37 mln zł zysku brutto i 15,3 mln zł zysku netto.

Bez kolejnej rekompensaty byłoby 62 mln zł straty netto

Plan finansowy na br. Polskie Radio przyjęło jeszcze przed przyznaniem kolejnej rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa. Pod koniec kwietnia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z puli 1,26 mld zł Polskie Radio dostanie 60 mln zł (72,7 mln zł trafi do regionalnych rozgłośni publicznych, a aż 1,12 mld zł do Telewizji Polskiej).

Nie uwzględniając tej rekompensaty, zarząd Polskiego Radia przyjął, że firma w br. przy 150,16 mln zł wpływów i 312,21 mln zł kosztów działalności zanotuje 62,05 mln zł straty netto. Założono 159,32 mln zł wpływów z abonamentu rtv, 53,1 mln zł z reklam, 14,38 mln zł ze źródeł pozostałych, 10,95 mln zł ze sprzedaży audycji, a 6,65 mln zł z audycji sponsorowanych.

Zarząd nadawcy prognozuje kolejnych latach jego koszty znacząco wzrosną - z 385,43 w 2020 roku do 438,24 mln zł w 2024 roku. Założono, że proporcjonalnie będą rosły wpływy, tak żeby w każdym z tych lat wynik netto wyniósł zero. W tym celu przede wszystkim podano duże wzrosty przychodów abonamentowych - ze 159,32 mln zł prognozowanych w br. do 337,76 mln zł pięć lat później.

Jak będą zmieniać się inne przychody Polskiego Radia? Zarząd firmy spodziewa się, że wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego zmaleją z 53,1 mln zł w br. do 48-50 mln zł rocznie w kolejnych latach. Za to przychody z audycji sponsorowanych mają pójść w górę z 9,08 mln zł w ub.r. do 9,3-9,4 mln zł rocznie w latach 2022-2024, a z pozostałych źródeł - z 19,52 mln zł w ub.r. do 25,69 mln zł w 2024 roku.

Jeśli chodzi o koszty, te na wynagrodzenia mają zwiększyć się ze129,24 mln zł w br. do 165,87 mln zł, a na świadczenia pracownicze - z 15,19 do 31,41 mln zł. Nakłady na emisję mają pójść w górę z 45,8 mln zł w br. do 73,49 mln zł za pięć lat, na zużycie materiałów i energii - z 8,24 do 14,15 mln zł, na podatki i opłaty - z 21,06 do 30,31 mln zł, a pozostałe koszty - z 28,09 do 49,49 mln zł.

W dokumencie władze Polskiego Radia zaznaczyły, że pozostałe wydatki będą rosły w związku z wyższymi opłatami z tytułu praw autorskich na rzecz ZAiKS, na zużycie energii - wskutek dużego wzrostu jej cen od przyszłego roku, a na wynagrodzenia - w związku z koniecznością zatrzymania obecnych pracowników i zatrudniania kolejnych fachowców (m.in. z zakresu IT). Podkreśliły, że w przypadku kosztów emisji uwzględniono rozszerzenie zasięgu nadawania w technologii DAB+.

grafika

W przyszłym roku wydatki Polskiego Radia na zadania misyjne mają wynieść 335,69 mln zł, z czego 268,23 mln zł przypadnie na cztery stacje ogólnokrajowe (Jedynkę, Dwójkę, Trójkę i Polskie Radio 24), 48,88 mln zł na stacje cyfrowe (m.in. Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Radio Chopin), a 18,58 mln zł na Polskie Radio dla Zagranicy.

W 2024 roku Polskie Radio na zadania misyjne ma przeznaczyć 380,84 mln zł, w tym 299,51 mln zł na stacje ogólnopolskie, 58,5 mln zł na kanały cyfrowej, a 22,83 mln zł na Polskie Radio dla Zagranicy.

grafika

Na misję publiczną najwięcej w Jedynce

W przypadku Jedynki koszty misji publicznej według prognozy zwiększą się z 89,53 mln zł w 2020 roku do 100,1 mln zł w 2024 roku. Jednocześnie przychody abonamentowe mają pójść w górę z 75,17 do 87,81 mln zł, a część wpływów z reklam i sponsoringu przeznaczona na misję - zmaleć z 14,36 do 12,29 mln zł.

grafika

Wydatki misyjne na Dwójkę w 2020 roku mają wynieść 63,16 mln zł, a cztery lata później - 68,8 mln zł. Z reklam i sponsoringu nadawca na misję w tej stacji będzie wydawać poniżej 300 tys. zł rocznie.

grafika

Koszty misji publicznej w Trójce mają wzrosnąć z 67,52 mln zł w przyszłym roku do 76,32 mln zł w 2024 roku. Stacja w tym przedziale zanotuje spadek przychodów marketingowych (z 18,08 do 15,72 mln zł) oraz wzrost środków z abonamentu (z 49,43 do 60,6 mln zł).

grafika

W przypadku Polskiego Radia 24 roczne wydatki na misję publiczną w analizowanym okresie mają zwiększyć się z 48,02 do 54,29 mln zł, wpływy abonamentowe - z 46,86 do 53,4 mln zł, natomiast przychody marketingowe wydawane na misję - zmaleć z 1,16 mln zł do 887,3 tys. zł.

grafika

Nieco inny model finansowy ma Polskie Radio dla Zagranicy, którego wydatki misyjne według prognozy pójdą w górę z 18,58 mln zł w 2020 roku do 22,83 mln zł. Projekt jest dofinansowywany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w planie założono, że ta dotacja będzie wynosić tyle samo, co w br. - 9,4 mln zł rocznie.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online