Ponad 84 proc. Polaków ma dostęp do internetu. Komputer w prawie 83 proc. gospodarstw domowych

77,5 proc. Polaków korzysta z internetu, a 95 proc. polskich firm posiada dostęp do szerokopasmowych łączy internetowych - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Polacy coraz częściej korzystają z internetowego dostępu do usług administracji publicznej, w 2018 roku ich odsetek wzrósł do 35,5 proc.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Według przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 r.” opartego na badaniach wykonanych w kwietniu br. 82,7 proc. gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden komputer. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie wzrasta i w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększył się on o 0,9 p. proc., a z 2015 r. – o 4,8 p. proc.

grafika

Powszechny dostęp do sieci

Dostęp do internetu posiada obecnie w Polsce 84,2 proc. gospodarstw domowych. Odsetek ten był wyższy o 2,3 p. proc. niż w roku poprzednim, a o 8,4 p. proc. w stosunku do 2015 r.

W skali roku udział gospodarstw domowych korzystających z internetu poprzez szerokopasmowe łącze internetowe zwiększył się o 1,7 p. proc. Zarówno dostęp do internetu, jak i rodzaj posiadanych łączy internetowych był zróżnicowany ze względu na typ gospodarstwa, klasę miejsca zamieszkania oraz stopień urbanizacji.

Dostęp do internetu częściej posiadały gospodarstwa domowe z dziećmi niż bez nich. Uwzględniając klasę miejsca zamieszkania, odsetek gospodarstw z dostępem do sieci większy był w miastach niż na obszarach wiejskich.

grafika

W 2018 r. odsetek Polaków korzystających z internetu wyniósł 77,5 proc., o 1,6 p. proc. więcej niż w roku poprzednim. Natomiast regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzysta z niego 74,8 proc., co oznacza wzrost o 2,1 p. proc. w porównaniu z ub.r.

W raporcie GUS jako przyczynę nieposiadania dostępu do internetu w domu, podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej wskazywano brak potrzeby korzystania z niego. Drugim istotnym powodem był brak odpowiednich umiejętności. Zbyt wysokie koszty sprzętu oraz dostępu do internetu to również często wymieniane przyczyny.

grafika

W 2018 r. osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez internet stanowiły 35,5 proc. populacji osób w wieku 16-74 lata. W ostatnich latach zwiększa się grupa osób, które korzystają z opcji pobierania formularzy i odsyłania wypełnionych. Odsetek użytkowników pobierających formularze wzrósł w stosunku do 2015 r. o 5,3 p. proc., a wysyłających – o 8,9 p. proc.

grafika

W br. ze sprzętu ICT w pracy korzystało 59 proc. aktywnych zawodowo Polaków. Duże dysproporcje widać w przypadku miejsca zamieszkania osób badanych. Różnica pomiędzy aktywnymi zawodowo mieszkańcami miast i wsi wyniosła 28 p. proc. Największa obserwowana była w makroregionie centralnym (31,9 p. proc.), a najmniejsza – w południowo-zachodnim (14,3 p. proc.).

grafika

Firmy obecne w sieci, chmura i social media coraz popularniejsze

GUS zbadał też sytuację dotyczącą wykorzystania nowych technologii w polskich przedsiębiorstwach. Według raportu w 2018 r. udział podmiotów posiadających dostęp do internetu wyniósł 95,6 proc., przy czym najwyższy był on w przedsiębiorstwach dużych (99,6 proc.). Szerokopasmowe łącze stałe posiadało 87 proc. firm, natomiast mobilne – 67,6 proc.

W 2018 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 11,5 proc. przedsiębiorstw, o 1,5 p. proc. więcej niż w 2017 r. Spośród usług oferowanych w modelu cloud najczęściej kupowano te, które związane były z udostępnianiem poczty e-mail (7,7 proc. firm). Większość podmiotów korzystała z usług w chmurze za pomocą serwerów współdzielonych (77,1 proc. przedsiębiorstw korzystających z chmury) lub serwerów dedykowanych (odpowiednio 44,1 proc.).

grafika

Zgodnie z raportem GUS odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących media społecznościowe systematycznie rośnie. W 2013 r., kiedy to po raz pierwszy zebrano informacje na ten temat, wskaźnik osiągnął wartość 19,1 proc. i w przeciągu pięciu lat wzrósł o 11,2 p. proc. Ponad 60 proc. przedsiębiorstw dużych (o liczbie pracujących 250 osób i więcej) wykorzystywało przynajmniej jeden z rodzajów mediów społecznościowych.

grafika

Badaniem GUS objęte były przedsiębiorstwa o liczbie pracujących 10 osób i więcej. Z kolei w sondażu dotyczącym użytkowników indywidualnych uwzględniono gospodarstwa domowe z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lata w wylosowanych mieszkaniach oraz osoby w wieku 16-74 lata wchodzące w skład badanych gospodarstw domowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele