Ponad połowa kobiet na świecie nie korzysta z internetu

4,1 miliarda ludzi na świecie obecnie korzysta z internetu. Wśród kobiet odsetek internautów nie przekracza jednak 50 proc. - wynika z najnowszych danych Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (International Telecommunication Union - ITU).

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Wciąż ponad połowa kobiet na świecie (52 proc.) nie korzysta z internetu. Wśród mężczyzn wskaźnik ten sięga 42 proc.

Mężczyźni mają pod tym względem przewagę nad kobietami w niemal każdym regionie świata. Wyjątkiem są oba kontynenty amerykańskie, gdzie z internetu korzysta mniej więcej taki sam odsetek kobiet i mężczyzn. Różnice maleją w Europie, ale rosną w Afryce, krajach arabskich oraz w regionie Azji i Pacyfiku, a największe występują w krajach najsłabiej rozwiniętych.

grafika
grafika
grafika

Ogółem z internetu na świecie korzysta 4,1 miliarda ludzi, stanowiących 53,6 proc. ogółu. Jednocześnie offline pozostaje 3,6 miliarda ludzi. Najgorzej wygląda sytuacja w krajach najsłabiej rozwiniętych, gdzie zaledwie 2 na 10 osób loguje się do sieci.

Najwyższy odsetek internautów wśród ludności jest w Europie (82,5 proc.), a najniższy - w Afryce (28,2 proc.).

Okiem eksperta: Iwona Michalczyk, dyrektor zarządzająca w Garden of Words Group

Jednoznaczne stwierdzenie o dużej dysproporcji między użytkowaniem Internetu przez kobiety i przez mężczyzn może wprowadzać w błąd. Analiza danych pokazuje, że w krajach rozwiniętych, również w Polsce, ta różnica nie występuje. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w krajach rozwijających się.

W tym przypadku wyniki badania pokazują nie tylko dysproporcje między kobietami i mężczyznami w kwestii korzystania z Internetu, ale przede wszystkim  różnice w dostępie do swobód w życiu publicznym i społecznym. Te dysproporcje są dużo większe tam, gdzie kobiety mają mniej możliwości w różnych dziedzinach życia – dostęp do sieci to w niektórych częściach świata to wciąż przywilej. W krajach najsłabiej rozwiniętych bardzo często dostęp do smartfona czy komputera, a tym samym do Internetu, ma najczęściej ma tylko głowa rodziny - mężczyzna. Mężczyźni są też bardziej aktywni zawodowo, a to oznacza, że mają  więcej możliwości korzystania z Internetu także w przestrzeni publicznej. Poza Europą czy Ameryką Północną nie ma również takiego pędu do technologii wśród kobiet – przyczyn tego należy upatrywać również w kwestiach obyczajowych. Jednak w większości wynika to z braku możliwości, a nie chęci.

Warto zwrócić również uwagę, że badanie jest raczej ogólną statystyką i nie pokazuje dokładnej struktury demograficznej, w tym wieku. Tym samym nie widzimy, w których grupach wiekowych zachodzą największe różnice. Wśród młodych może być większa egalitarność – tutaj korzystanie z Internetu może być na podobnym poziomie.

grafika
grafika
grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji