Ponad połowa Polaków popiera polsko-chińską współpracę

W opinii 53% Polaków rodzime firmy powinny współpracować z chińskimi przedsiębiorstwami - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na rzecz MT Polska, organizatora targów China Expo Poland 2012.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W opinii 53% Polaków rodzime firmy powinny współpracować z chińskimi przedsiębiorstwami - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na rzecz MT Polska, organizatora targów China Expo Poland 2012. Wśród zwolenników polsko-chińskich relacji biznesowych 39% jest zdania, że współpraca z Chinami to możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia nowych miejsc pracy. Badanie pokazuje też, że chińskie produkty cieszą się dużą popularnością - do ich nabywania przyznaje się 74% Polaków. Zdecydowanie najwięcej respondentów deklaruje, że najczęściej kupują wyprodukowane w Chinach odzież i obuwie – takiej odpowiedzi udzieliło 60% osób. Chińskich towarów nie zabraknie podczas targów China Expo Poland organizowanych w dniach 20-22 września w Centrum Targowo – Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Przez trzy dni ponad 200 chińskich producentów i eksporterów z wielu branż zaprezentuje polskim przedsiębiorcom tysiące produktów.

- Przeprowadzone na potrzeby targów China Expo Poland badanie pokazuje, że relacje biznesowe między polskimi a chińskimi firmami mają zwolenników u ponad połowy Polaków. W grupie osób popierających współpracę z chińskimi przedsiębiorstwami 39% jest zdania, że daje ona możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia nowych miejsc pracy. Ponadto, 32% respondentów będących za dwustronną współpracą uważa, że dzięki niej polskie firmy mogą dużo zyskać, a 24% sądzi, że z Chin można sprowadzać produkty, na które będzie stać wielu Polaków. Organizowane przez nas targi China Expo Poland są doskonałą okazją dla polskich eksporterów i importerów do nawiązywania dwustronnych kontaktów biznesowych i znalezienia odpowiedniego partnera w Państwie Środka, bez konieczności dalekich podróży - mówi Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora targów China Expo Poland.

Jak wynika z badań, do współpracy polskich firm z chińskimi przedsiębiorstwami bardziej przekonani są mężczyźni (57%), osoby z wyższym wykształceniem (65%) oraz osoby z miast liczących powyżej 500 tysięcy mieszkańców (69%). Respondenci, którzy nie byli zwolennikami relacji biznesowych na linii Polska-Chiny stanowili 31% ogółu badanych, natomiast zaledwie 10% tej grupy to zdecydowani przeciwnicy. Wśród osób nieprzekonanych do tego, by polskie firmy współpracowały z chińskimi przedsiębiorstwami dominuje grupa wyznająca pogląd, że chiński rynek i towary z niego płynące zagrażają naszej gospodarce (42%) oraz że produkty sprowadzane z Chin są słabej jakości (42%). Co dziesiąty ankietowany przeciwnik polsko-chińskich relacji biznesowych ma natomiast obawy związane z tym, że chińskie przedsiębiorstwa nie wywiązują się z umów. Choć wiele polsko-chińskich biznesów odniosło sukces, niestety aż 14% społeczeństwa nadal kojarzy Chiny z niedokończeniem przez jedną z chińskich firm autostrady w Polsce.

Co ważne, badanie pokazuje, że do nabywania produktów z Chin przyznaje się 74% Polaków, a tylko 16% deklaruje, że nie kupuje takich towarów. Z kolei 10% społeczeństwa nie zwraca uwagi na kraj pochodzenia produktów. Największą popularnością cieszą się odzież i obuwie – aż 60% badanych Polaków przyznało, że najczęściej kupuje te produkty. Na drugim miejscu znajduje się sprzęt RTV i AGD (29% osób), a na trzecim artykuły dziecięce i zabawki (23% osób). Polacy rzadziej kupują pochodzące z Chin elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, meble (8%) i części samochodowe (7%). Kobiety (63%) częściej niż mężczyźni wspominają o nabywaniu odzieży i obuwia z Chin. Panowie z kolei chętniej kupują sprzęt AGD i RTV (33%) oraz części samochodowe (10%). Dwudziesto- i trzydziestolatkowie w porównaniu do innych grup wiekowych częściej mówią o kupowanej chińskiej odzieży i obuwiu, ale także o sprzęcie RTV i AGD. Trzydziestolatkowie, prawdopodobnie z uwagi na swe role rodzicielskie, zdecydowanie najczęściej wspominają o artykułach dziecięcych - 41%. Z kolei w najstarszych grupach wiekowych (50+) najwięcej (27%) jest osób, które twierdzą, że w ogóle nie kupują chińskich produktów. Popularność w Polsce produktów z Chin odzwierciedlają także dane dot. importu - Chiny zajmują bowiem w polskim imporcie trzecie miejsce. W pierwszym półroczu 2012 r. do Polski importowano z Chin towary o wartości 6,49 mld euro, o 2,4% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

- Chińskie produkty są bardzo popularne w naszym kraju, stąd na targach China Expo Poland producenci i eksporterzy z Chin zaprezentują szeroki wybór towarów z różnych branż. Nie zabraknie odzieży, tekstyliów, obuwia, narzędzi, mebli czy zabawek. Atutem tych towarów jest nie tylko atrakcyjna cena, ale również dobra jakość, która często jest jednak podważana w stereotypowym myśleniu o produktach „made in China”. W przeprowadzonym przez nas badaniu najwięcej Polaków, bo aż 63%, kojarzyło produkty wytwarzane w Chinach z niską ceną. Niestety wiele osób - 60%, kojarzyło również towary z Chin z niską jakością, 47% z podróbkami, a tylko 4% z nowoczesnymi wzorami, 3% ze znanymi markami i 2% z wysoką jakością. Każdy kto przyjdzie na nasze targi może się przekonać, że w ofercie chińskich przedsiębiorców są dobrze wykonane i wartościowe produkty. Te towary są świetną wizytówką chińskich firm - dodaje Bartosz Sosnowski.

Postęp gospodarczy sprawił, że Chiny bardzo zmieniły swoje oblicze i umocniły pozycję na arenie międzynarodowej. Jednak Polacy nadal najczęściej kojarzą Państwo Środka z największą liczbą ludności oraz tanią siłą roboczą – tak odpowiedziało po 57% respondentów. Z drugiej strony, choć pozytywne ekonomiczne aspekty związane z Chinami nie skupiają głównej uwagi Polaków, to jednak są one coraz częściej dostrzegane przez polskie społeczeństwo. Dla 24% respondentów Chiny to kraj o dynamicznym rozwoju gospodarczym, 11% utożsamia go z nowoczesnymi technologiami, 8% z produkcją samochodów, a dla 4% to kraj ze stabilną sytuacją finansową i rezerwami walutowymi. Tyle samo osób kojarzy Państwo Środka z szybkimi kolejami.

Targi China Expo Poland 2012 dadzą możliwość nie tylko nawiązywania kontaktów między polskimi i chińskimi przedsiębiorcami, zobaczenia wielu ciekawych produktów przywiezionych wprost z Państwa Środka. Trzy targowe dni będą również obfitowały w konferencje poświęcone polsko-chińskiej współpracy biznesowej. Prelekcji tego rodzaju będzie można wysłuchać w ramach Dni Eksportera i Importera. Nie zabraknie także konkursów i atrakcji przybliżających Polakom tradycję, kulturę i aktualny obraz Chin.

Honorowe patronaty nad drugą edycją China Expo Poland objęli Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, ICC Polska – Międzynarodowa Izba Handlowa, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Izba Handlu oraz Związek Banków Polskich. Targi wspierają również merytorycznie chińskie organizacje biznesowe. Organizatorami China Expo Poland 2012 są Międzynarodowe Targi Polska i China Town Travel. Wstęp na targi oraz udział w konferencjach jest bezpłatny. Więcej na stronie www.chinaexpo.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+