Poseł PiS: Adamczyk w reklamie jak Hitler. eurobank: to godzi w nasz wizerunek

Według posła PiS Kosmy Złotowskiego Piotr Adamczyk w ostatnim spocie eurobanku wypowiada slogan wzorowany na haśle nazistowskim. Bank jest zaskoczony taką interpretacją i prosi posła o usunięcie grafiki zestawiającej Adamczyka z Hitlerem.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W weekend Kosma Złotowski na swoim profilu facebookowym skrytykował emitowaną od dwóch tygodni reklamę eurobanku z Piotrem Adamczykiem. W spocie aktor ucharakteryzowany na naukowca mówi o wyższości liczby pojedynczej nad mnogą w kontekście kredytu, wyliczając zalety oferowanego przez bank kredytu konsolidacyjnego. „Pamiętajmy: jeden kredyt, jeden bank, jedna rata” - stwierdza na końcu.

Według Kosmy Złotowskiego ten slogan jest wzorowany na nazistowskim haśle „Jeden naród! Jedno państwo! Jeden wódz!” (Ein Volk! Ein Reich! Ein Führer!”), wymyślonym przez Goebbelsa i wypowiadanym często przez Hitlera. - Kiedy PiS zapali pochodnie, nikt w mediach mętnego nurtu nie ma wątpliwości, że nawiązujemy do faszyzmu. Kiedy bank z Breslau (eurobank ma siedzibę główną we Wrocławiu - przyp.red.) nawiązuje do goebbelsowskiego hasła wykorzystywanego w co drugim przemówieniu Hitlera, jest OK - stwierdził ironicznie parlamentarzysta i wezwał do bojkotu  tego banku. Do swojego wpisu dołączył grafikę ze zdjęciem Adamczyka i logo eurobanku obok wizerunku Hitlera i swastyki.

grafika

Na początku tego tygodnia Magdanela Suchanek, dyrektor departamentu PR i komunikacji w eurobanku, przesłała Złotowskiemu odpowiedź, w której podkreśliła, że przygotowując swoją ostatnią reklamę, bank nie inspirował się hasłami nazistowskimi ani nie chciał wywoływać takich skojarzeń, tylko przejrzyście, zrozumiale opisać reklamowaną usługę. - Szanujemy Pana prawo do swobodnej interpretacji i krytyki. Uważamy jednak, że zestawienie znaku firmowego „eurobank” z nazistowskimi symbolami oraz wezwanie do bojkotu eurobanku z powodu rzekomego wzorowania się na nazistowskich hasłach jest przekroczeniem granic dopuszczalnej krytyki i swobody wypowiedzi oraz stanowi naruszenie dobrego imienia eurobanku - zaznaczyła, prosząc posła, żeby usunął grafikę ze swojego profilu.

Złotowski nie zamierza jednak tego robić. We wpisie opublikowanym w środę podtrzymał i obszernie wyjaśnił swoją interpretację sloganu eurobanku. Dodał, że uczestnicząc w obchodach Światowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu w Auschwitz-Birkenau i Krakowie zapytał o ten slogan różne osoby, także młodsze i nieznające języka niemieckiego, i wszystkie skojarzyły je z „Ein Volk, ein Reich, ein Führer”.

- Niestety, zupełnie nie wierzę w Pani zapewnienia, że nie inspirowali się państwo „żadnymi hasłami ani sloganami”. Gdyby tak było rzeczywiście, świadczyłoby to o niebywałej ignorancji, co nie jest możliwe biorąc pod uwagę reklamy, które Państwo wcześniej stworzyli. Myślę raczej, że uznali Państwo, że nikt nie skojarzy oryginału - stwierdził. - Z największą przyjemnością usunę mój wpis, nawet nie w ciągu dwóch dni, ale natychmiast, gdy dowiem się, że zrezygnowali Państwo z frazy „jedna rata, jeden kredyt, jeden bank”. Można ją zastąpić hasłem: „W jednym banku jeden kredyt z jedną ratą.” (Nie jest tak chwytliwe - przyznaję, ale wyraża to samo w inny, neutralny sposób) - zaznaczył.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Suchanek informuje, że eurobank rozważy dalsze działania w tej sprawie. - Nie chcemy ograniczać niczyjego prawa do krytyki i swobodnego wyrażania opinii, ale naszym zdaniem wpis posła godzi w wizerunek banku - zaznacza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK