Poznań z nowym logo i strategią komunikacji. Nie wszystkim się podoba

„Jesteś u siebie” – to nowe hasło promujące stolicę Wielkopolski. Poznań zaprezentował także nowe logo i strategię komunikacji miasta jako marki. To pierwsza taka zmiana od 2009 roku.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Poznań z nowym logo i strategią komunikacji. Nie wszystkim się podoba

Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu “Impact’24”.

- W Poznaniu razem tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku. Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania. Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość - dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy - powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Nowa identyfikcja wizualna Poznania

Nowe logo Poznania

Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą "P". Gwiazdka nad domem symbolizuje poznańskie wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka. Równocześnie dyskretnie nawiązuje do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. To symbol kontynuacji, oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności. Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę “P” - inicjał imion świętych Piotra i Pawła.

Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta o hasło *Jesteś u siebie, które pokazywane będzie w wielu kontekstach. Na początek - podczas Nocy Muzeów, w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został także przyjazny wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie Miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów.

Zmiana strategii promocji Poznania po kilkunastu latach

Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu - w 2009 roku.

- Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji - podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo. - Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji odpowiednich dla europejskiej metropolii jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne – dodaje Kawecki.

grafika

Długofalowy proces rozpoczął się już w styczniu 2023 roku. Po przeanalizowaniu dotychczasowej strategii rozwoju miasta, której podstawą były m.in. obszerne konsultacje z mieszkańcami Poznania, a także po analizie marki, opracowań badań społecznych oraz badań dotyczących jakości życia, postawiono na kolejne warsztaty - tym razem z przedstawicielami lokalnych organizacji, zajmujących się turystyką, inwestycjami czy inicjatywami o charakterze społeczno-kulturalnym. To w ich trakcie zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją Poznania, które są istotne dla poznaniaków i poznanianek. Wśród nich znalazły się m.in.: otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. I to właśnie na nich opiera się nowa strategia marki Miasta.

Strategia stała się podstawą do pracy nad nową identyfikacją wizualna miasta. W jej centrum znajduje się logo. Nową odsłonę zyska też miejska strona internetowa. 

Nowe i stare logo Poznania

Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, poczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania. 

- Zmiany będziemy wprowadzać z dbałością o środowisko, rozsądnie i praktycznie, po poznańsku - mówi Joanna Żabierek, zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds. marketingu miasta. -  Zależy nam na podejściu zero waste zarówno przy wykonaniu materiałów informacyjnych, jak i przy działaniach promocyjnych, więc nie zmarnujemy żadnych zasobów. Jeżdżące po Poznaniu taksówki z miejskim herbem nie będą wymieniać go na logo, to oczywiste. Ale już np. nowe materiały graficzne promujące miejskie wydarzenia będą zaprojektowane zgodnie z księgą marki miasta – dodaje Żabierek.

Krzysztof Stanowski bez ogródek o nowym logo Poznania

Pierwsze reakcje na zmianę logotypu Poznania zdecydowanie nie są jednoznacznie pozytywne. W mediach społecznościowych nie brak osób zdziwionych decyzją o nowej, zielonej kolorystyce oraz kpiących z hasła “logo marki Poznań to dom”. Do krytyków decyzji władz miasta zdecydowanie można zaliczyć Krzysztofa Stanowskiego, który podsumował zmianę bez ogródek: “Ale kupa” - wypalił dziennikarz na platformie X.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele