Prawa sportowe coraz bardziej rozdrobnione. Ich wartość wzrosła do 34,9 mld dol.

Na najbardziej rozwiniętych rynkach telewizyjnych świata prawa sportowe są coraz bardziej rozdrobnione. Z raportu Ampere Analysis wynika, że tylko na 7 kluczowych rynkach wartość tych licencji wzrosła o 68 proc. z 20,8 mld dol. do 34,9 mld dol. w latach 2014-2022.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Raport obejmuje Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Hiszpanię, Włochy i Australię. Organizacje sportowe korzystają dzięki rozwojowi serwisów streamingowych. Dotychczas o licencje na poszczególne rozgrywki rywalizowali tradycyjni nadawcy. Teraz muszą mierzyć się nie tylko ze sobą, ale także z platformami typu DAZN, Viaplay czy Amazon Prime Video.

Obecnie w badanych krajach kibice wykupują średnio 3,3 płatnych usług streamingowych. W przypadku przeciętnego użytkownika internetu, który nie interesuje się sportem to 3,1 płatnych usług. Analitycy z Ampere twierdzą, że średnia liczba subskrypcji rośnie, co ma oznaczać, że fani sportu coraz bardziej akceptują rozdrobnienie rynku.

Zamiast trzech usług siedem

Na przykład w Niemczech, w 2014 roku trzech nadawców posiadało prawa do 10 najbardziej atrakcyjnych rozgrywek. W 2022 roku liczba podmiotów z tymi licencjami wzrosła do siedmiu, czyli ponad dwa razy więcej. Udział platformy cyfrowej Sky Deutschland w wydatkach na kluczowe prawa spadł z 62 proc. w 2014 roku do 40 proc. w 2022 roku. Udział serwisu streamingowego DAZN wzrósł ponad trzykrotnie z 7 proc. w 2018 roku do 26 proc. w 2022 roku.

- Zmieniające się nawyki oglądania treści spowodowały rozwój branży streamingowej, co z kolei przyniosło nowych graczy na rynku transmisji sportowych. Zwiększyli oni konkurencję w przetargach o licencje, co jest pożądane dla organizacji sportowych, a prawa do wiodących rozgrywek są dzielone przez coraz większą liczbę nadawców. Ten trend się utrzymuje i ważne, aby branża wzięła pod uwagę dodatkowe wyzwania, które wynikają z takiej strategii. Niezastosowanie się do tego może potencjalnie wzmocnić istniejące problemy z piractwem, podczas gdy niektóre usługi mogą odnotować dodatkowy spadek liczby subskrybentów - stwierdził Daniel Harraghy, starszy analityk w Ampere.

W 2022 roku platforma DAZN pozyskała 75 nowych licencji sportowych. Analitycy Enders Analysis w informacji do swoich subskrybentów zauważyli jednak, że strata DAZN wzrosła z 1,4 mld dol. w 2021 roku do ponad 2 mld dol. w zeszłym roku. Przepłacanie za niektóre licencje nie wyszło też na dobre Viaplay. W naszym kraju firma odebrała tradycyjnym nadawcom i platformom cyfrowym prawa do Premier League, Bundesligi, Formuły 1 czy gal KSW. Teraz zamierza się wycofać z wielu krajów, w tym z Polski. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online