Prezenty w sytuacjach biznesowych

Obdarowywanie świątecznymi upominkami w biznesie stało się swego rodzaju tradycją. Odpowiednio dobrany podarunek, wręczany ważnym klientom lub partnerom biznesowym, jest formą podziękowania za współpracę oraz szansą na ocieplenie relacji. Warto jednak zapoznać się z podstawowymi zasadami prezentowego savoir-vivre obowiązującego w biznesie, aby nie popełnić faux pas.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W relacjach biznesowych sam wybór prezentu musi być dobrze przemyślany. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję, przeanalizujmy relację z Klientem, zastanówmy się jak dużo wiemy o jego zainteresowaniach oraz zapoznajmy się z zasadami panującymi w firmie klienta w kwestii przyjmowania prezentów.

Inaczej będziemy dobierać prezent dla własnego pracownika, inaczej dla jednego z kluczowych klientów. Należy też wziąć pod uwagę wizerunek naszej firmy; na bardziej odważne podarunki prędzej pozwoli sobie agencja reklamowa niż kancelaria prawnicza.

Oryginalne czy standardowe

Jest pewna grupa prezentów „bezpiecznych”. Ofiarowując taki upominek, z pewnością  nie narazimy się na gafę lub niezręczność – co najwyżej nudę. Warto zadać sobie pytanie czy chcemy powiększyć kolekcję piór w szufladzie naszego pracownika lub partnera biznesowego czy może zaskoczyć go czymś nowym i oryginalnym.

Uniwersalne czy osobiste

W zależności od tego, jak bliską mamy relację z klientem lub współpracownikiem i jak dobrze go znamy, tym bardziej możemy pozwolić sobie na osobisty upominek. Im dalsza i bardziej oficjalna relacja – tym prezent powinien być elegancki i uniwersalny, jak np. dobre wino  czy zaproszenie na ciekawy spektakl lub wystawę.

W okresie przedświątecznym upominek może nawiązywać do tradycji bożonarodzeniowych, mogą to być pachnące pierniczki w eleganckim pudełku, ręcznie zdobione czekoladki. Jeśli współpracujemy z firmą międzynarodową, a osoba po stronie Klienta nie zna naszego kraju, warto przygotować podarunek, który będzie nawiązywał do polskich tradycji – może to być kosz prezentowy ze specjałami polskiej kuchni czy gustownym świątecznym stroikiem.

„Bez względu na to, jaki prezent ostatecznie wybierzemy, należy pamiętać o spersonalizowaniu upominku, tak aby adresat poczuł się wyróżniony. Nie zapomnijmy też o innym  ważnym elemencie prezentu biznesowego, czyli  jego „obrandowaniu”. Na prezencie lub  dołączonej do niego karteczce umieśćmy  logo naszej firmy oraz  odręczny podpis osoby wysyłającej prezent. W przypadku upominków biznesowych, warto wykazać się zarówno kreatywnością, jak i dobrym gustem. Jeśli jednak nie mamy wystarczającej wiedzy, która pozwalałaby na przygotowanie osobistego upominku, nie silmy się na oryginalność. Wówczas lepiej wybrać prezent uniwersalny i elegancki”- radzi Małgorzata Majewska, Marketing Manager w Monster Worldwide Polska.

Cenne czy bezcenne

Jednym z najczęstszych kłopotów jest cena podarunku - zbyt niska może zostać uznana za gest lekceważący, z kolei zbyt wysoka – może wprawić obdarowanego w zakłopotanie, i co gorsza prezent może być odesłany do nadawcy.   

Coraz częściej praktykowanym pomysłem w biznesie jest wręczanie prezentu w formie vouchera, którego wartość nominalna jest trudna do oszacowania.  Może to być wizyta w gabinecie SPA lub bilet do teatru. W takim przypadku osoba obdarowana decyduje  sama. Należy zwrócić tu uwagę na pewne niebezpieczeństwo – ofiarowujmy raczej voucher opiewający pewną usługę niż mówiący o kwocie pieniężnej do wydania. Przypomina to zanadto ofiarowanie pieniędzy i może być odebrane jako krępujące oraz  w złym guście.

 „Niezależnie od tego, komu wręczamy upominek biznesowy, powinien on być dobrze przemyślany, dostosowany do sytuacji i preferencji obdarowywanej osoby. W relacjach biznesowych każdy, nawet najmniejszy szczegół odgrywa ważną rolę. Dlatego nie można zapomnieć o odpowiednim opakowaniu, odręcznie napisanych życzeniach lub dedykacji, które dopełnią akt wręczania. Starannie zaplanowana koncepcja firmowego podarunku, sprawi, że nasza firma zostanie pozytywnie odebrana i zapamiętana  przez partnera biznesowego” - podsumowuje Małgorzata Majewska, Marketing Manager.

„Z kolei dla pracownika, każdy, nawet drobny upominek czy kartka świąteczna to dowód uznania dla jego osoby i wykonywanej przez niego pracy. Czy będzie to bon prezentowy, stylowy gadżet, czy własnoręcznie upieczone ciasteczka - jest to z pewnością miły gest, który pozwali mu poczuć się wyjątkowo” – dodaje Małgorzata Majewska.

Informacje dodatkowe:

monsterpolska.pl (Monster Worldwide Polska Sp. z o.o.) to część największego na świecie serwisu kariery monster.com. W Polsce firma jest obecna już od 1999 roku, wcześniej jako jobpilot.pl.  Celem monsterpolska.pl jest ułatwienie kontaktu pomiędzy prężnie rozwijającymi się firmami a profesjonalistami. Pracobiorcom, serwis monsterpolska.pl oferuje możliwości rozwoju i kierowania swoją karierą zawodową. Pracodawcom ułatwia poszukiwanie wykwalifikowanych kandydatów. Jest to możliwie dzięki nowoczesnym technologiom i innowacyjnym usługom, usprawniającym proces rekrutacji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu