Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach

Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wydała w poniedziałek zarządzenie w sprawie polityki komunikacyjnej nadawcy. Zapisano w nim, że z mediami w sprawach dotyczących radia może kontaktować się wyłącznie rzecznik prasowy firmy, a inni pracownicy mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą zarządu radia i po ustaleniu tematu rozmowy. Polskie Radio tłumaczy, że to doprecyzowanie obowiązujących już wcześniej zasad, o które prosili sami pracownicy.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach
Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Strzyczkowski kilka dni temu na trójkowym Facebooku opublikował oświadczenie, w którym relacjonował stan rozmów z zarządem Polskiego Radia m.in. na temat przeprosin dla Marka Niedźwieckiego, które próbował zamieścić w internecie (zostały zablokowane przez zarząd). Pisał też, że zespół nie chce pracować z wicedyrektorem Mirosławem Rogalskim, lecz ten wciąż pozostaje jego zastępcą.

- Zaproponowałem dyr. Rogalskiemu złożenie dymisji. Nie złożył. Nie uczestniczy w pracach Zespołu Trójki, ponieważ Zespół nie wyobraża sobie tej współpracy z uwagi na szkalowanie red. Niedźwieckiego - pisał m.in. Kuba Strzyczkowski.

Zakaz wypowiadania się w mediach bez zgody

W poniedziałek prezes Polskiego Radia wydała zarządzenie w sprawie polityki informacyjnej publicznego nadawcy. Zapisano w nim, że zarówno pracownicy spółki, jak i współpracownicy, mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą rzecznika prasowego bądź „odpowiedniej komórki Biura Zarządu”, po ustaleniu i zatwierdzeniu tematu rozmowy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/czarne-chmury-nad-rada-mediow-narodowych-dwa-istotne-bledy-w-krotkim-czasie,7170531323344513a ##

Wszystkie próby kontaktu mediów w sprawie (na przykład) wywiadu, czy w sprawie innej wypowiedzi mają być także zgłaszane rzecznikowi, bądź zarządowi. Wszystko dlatego, że - jak napisano w zarządzeniu - „politykę informacyjną PRSA ustala Zarząd i realizuje je poprzez właściwe i upoważnione w tym zakresie komórki organizacyjne oraz wyznaczone w tym celu osoby”.

Także Agencja Promocji, informując o nowych projektach i wydarzeniach, winna wcześniej kontaktować się z rzecznikiem lub zarządem w celu uzyskania zgody. Współpracownicy i firmy zewnętrzne świadczące usługi dla publicznego radia nie mogą wypowiadać się w mediach w imieniu spółki „ani w żaden sposób komentować jej aktywności”. W zarządzeniu prezes Agnieszki Kamińskiej znalazł się też zapis o tym, że pracownicy PR mają dokładać „szczególnej staranności” przy wypowiadaniu się w mediach społecznościowych. Należy więc unikać „osobistych dygresji  na tematy związane z kwestiami politycznymi, religijnymi czy obyczajowymi”.  Prezes podkreśla też, że kanały mediów społecznościowych „przestały być kanałem prywatnej komunikacji”.

grafika

Zarządzenie ma na celu - jak się dowiadujemy - ujednolicenie polityki informacyjnej Polskiego Radia, lecz przez dziennikarzy odbierane jest jako próba zapanowania nad tym, co w mediach pojawia się głównie na temat Trójki, za sprawą jej nowego dyrektora. 

- Wypowiedzi Kuby Strzyczkowskiego ewidentnie uwierają prezes PR Agnieszkę Kamińską - poinformował były dziennikarz ekonomiczny Polskiego Radia, Paweł Sołtys, który upublicznił w poniedziałek tę sprawę.

Strzyczkowski jest dyrektorem PR3 od 25 maja br., wprowadził w tym czasie na antenę kilka nowych programów i spowodował powroty odchodzących dziennikarzy. Jego praca w Trójce na nowym stanowisku - ale także otwartość w kontaktach z mediami - odbierane są bardzo dobrze.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/trojka-radiowa-nowy-dyrektor-marek-niedzwiecki-przeprosiny-za-lista-przebojow-wojciech-mann-zajety-kampania-trzaskowskiego,7170530421675649a ##

Polskie Radio: to doprecyzowanie poprzedniego regulaminu

We wtorek rano biuro zarządu Polskiego Radia przesłało portalowi Wirtualnemedia.pl pełny tekst zarządzenia dot. kontaktów pracowników firmy z mediami i instytucjami zewnętrznymi, tłumacząc, że w mediach pojawiły się wyrwane z kontekstu fragmenty tego dokumentu.

- W związku ze zgłaszanymi zarówno przez kierowników jednostek organizacyjnych, jak i pracowników Polskiego Radia zapytaniami dotyczącymi właściwego sposobu postępowania w przypadku kierowanych bezpośrednio do nich przez inne media i instytucje zewnętrzne próśb o informacje i komentarze dotyczące działalności Spółki, Zarząd PRSA doprecyzował obowiązujące już od kilku lat w Polskim Radiu zapisy Regulaminu Organizacyjnego w zakresie kontaktów z mediami - opisało biuro zarządu Polskiego Radia.

Jego daniem takie doprecyzowanie „pozwala pracownikom stosować jasne i zrozumiałe sposoby reagowania w kwestiach wypowiedzi publicznych w wielu sytuacjach zawodowych”.

- Podobne zasady ładu korporacyjnego dotyczące kontaktów z innymi mediami oraz wypowiedzi publicznych w imieniu pracodawcy, w tym w mediach społecznościowych, obowiązują we wszystkich znaczących spółkach medialnych działających zarówno na polskim, jak i na międzynarodowych rynkach, w tym również w polskich oddziałach mediów zagranicznych - zaznaczyło biuro zarządu nadawcy.

Kamińska prezesem Polskiego Radia

W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jedynka-pierwszy-raz-ponizej-5-proc-udzialu-w-sluchalnosci-a17-radio-maryja-i-radio-pogoda-tez-traca-w-gore-antyradio,7170755341530753a ##

W spółce było zatrudnionych na koniec 2019 roku 1339 osób (54 więcej niż rok wcześniej), z tego średnio 1266 na etatach. Dziennikarze stanowili grupę 509 osób (etatowi średnio 444); pracownicy redakcyjno-programowi – 82 osoby (z tego średnio 80 na etatach); pracownicy związani bezpośrednio z tworzeniem i emisją programów radiowych stanowili 59 proc. pracowników spółki. Ogółem średnio 751 osób było zatrudnionych na etatach.

Liderem RMF FM

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"