Zarządy Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia podczas Ogólnopolskiego Seminarium Radiofonii Publicznej miały przyjąć zaproszenie do Komitetu Badań Radiowych.
"Wyrażona podczas ostatniego spotkania Komitetu Badań Radiowych deklaracja o możliwości rozszerzenia organizacji o nowych członków, w tym o Audytorium 17 jest dla regionalnych rozgłośni i dla wszystkich nadawców radiowych milowym krokiem na drodze do zjednoczenia i wzmocnienia pozycji radia na rynku medialnym" - czytamy w przesłanym nam komunikacie.
Ma to być także ważny krok, w chwili gdy cały rynek mediów ma skłaniać się w kierunku konsolidacji i budowy nowego standardu pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych.
- Powstaniu Komitetu Badań Radiowych towarzyszyła idea integracji branży radiowej i stworzenia odpowiedniej jakości narzędzia opisującego rynek radiowy w Polsce - przypomniano. - Audytorium 17 wielokrotnie powtarzało, że tylko wspólne i partnerskie tworzenie standardów obowiązujących na rynku radiowym jest w stanie rozwijać nasze medium i zapewnić mu silną pozycję w konwergentnym świecie multimedialnym. Dotychczasowy status „obserwatora prac KBR” nie zapewniał Audytorium 17 równych praw i obowiązków pośród wszystkich nadawców radiowych - zaznaczyły Regionalne Rozgłośnie Polskiego Radia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-radia-2019-rok-kto-liderem-gdzie-polacy-sluchaja-stacji-radiowych,7170764265777281a ##
Aktualnie Komitet badań Radiowych tworzą Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR dba nie tylko o poprawność realizacji badania Radio Track, lecz również śledzi trendy na światowych rynkach, sprawdzając możliwości ich adaptacji na polskim rynku.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kazimierz-grodek-prezes-grupy-rmf-wiceprezes-rmf-fm-bawi-mnie-nadmierna-egzaltacja-mediami,7170764422452865a ##
Audytorium 17 to przedstawiciel nie tylko siedemnastu Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia w dziedzinie zakupu czasu reklamowego i planowania kampanii reklamowych, ale także sześciu wyspecjalizowanych programów lokalnych, tzw. anten miejskich i trzech stacji nadających wyłącznie w technologii DAB+. Regionalne Rozgłośnie Polskiego Radia, jako grupa radiowa, mają zasięg ogólnopolski, zachowując cały czas swój indywidualny, regionalny charakter. Audytorium 17 trafia do ponad 36 mln Polaków.

Udany rok dla RMF FM i Antyradia
Udział RMF FM pod względem słuchania w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 27,8 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 2 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.
Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,2 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-czerwiec 2018 zmalał o 0,2 pkt. proc.).
Od kwietnia ub.r. redaktorem naczelnym stacji jest na stałe Michał Celeda, a dyrektorem muzycznym - Agnieszka Woźniak. W ostatnim czasie z rozgłośnią rozstała się dyrektor informacji Katarzyna Buszkowska, jej obowiązki przejął wspomniany już wyżej Celeda.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/radio-wyniki-sluchalnosci-iv-kwartal-2019-rmf-fm-liderem,7170769321641601a ##
Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,3 pkt. proc.

Rekordowe spadki PR1 i PR3, rekord RMF MAXXX
Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc - zdecydowanie najbardziej w zestawieniu. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.
5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która tym samym zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.
W sierpniu 2018 roku zmienił się prezes Polskiego Radia - najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski - początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie 2018 roku powołany na nie na stałe. Natomiast w marcu ub.r. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby. W grudniu ub.r. decyzją Rady Mediów Narodowych na członka zarządu publicznej rozgłośni powołana została Agnieszka Kamińska. Kilka dni temu Andrzej Rogoyski został odwołany z funkcji prezesa przez RMN, a jego miejsce zajęła Kamińska. Obecnie zarząd Polskiego Radia jest jednoosobowy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/prace-nad-nowymi-badaniami-mediow-oceniane-krytycznie-ale-rynek-nie-odwraca-sie-od-krrit,7171066017130625a ##
Najwyższy wynik w historii zanotowało RMF MAXXX. Stacja ta w analizowanym okresie miała 3,9 proc. udziału, po wzroście o 0,4 pkt. proc. Awansowała ona z pozycji 8. na 7.
Wysokie wzrosty, wynoszące po 0,2 pkt. proc., osiągnęły również AntyRadio i Meloradio, których wyniki zwiększyły się do odpowiednio 2,1 proc. i 1,1 proc. Obie anteny również odnotowały najwyższe udziały w historii nadawania.

Radio ma więcej słuchaczy w samochodzie niż w domu
Średni dobowy zasięg radia w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 72,2 proc. (21,77 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 0,2 pkt. proc. (71 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.
Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 269 min. Dla porównania, w 2018 roku było to 272 min. W ciągu tygodnia w zeszłym roku radio docierało do 92 proc. Polaków (w poprzednim roku było to 91,9 proc.).

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 41,6 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (37,5 proc.). Dalej plasują się: praca (15,2 proc.) i inne miejsce (7,5 proc.).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/radio-wyniki-sluchalnosci-iv-kwartal-2019-rmf-fm-liderem,7170769321641601a ##
- Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR.

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2019 roku wyniósł 68,8 proc. Dalej plasują się: internet (6 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,4 proc.).

Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godz. 7.00-15.00 jest to średnio 9,06 mln Polaków (peak przypada na godz. 8.00-9.00 - 9,44 mln).
- Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie - komentuje nam Wiater.











