Problemy reklamy zewnętrznej

Konflikt między Urzędem Miasta Warszawy a Izbą Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej protestuje przeciwko wojnie, jaką władze stolicy wypowiedziały wszystkim podmiotom odpowiedzialnym za legalnie funkcjonujące w Warszawie nośniki reklamy zewnętrznej. Po raz kolejny urzędnicy chcą wprowadzić nowe przepisy, które maj± regulować zagadnienia dotyczące reklamy zewnętrznej, ale bez wiedzy i współpracy z firmami zrzeszonymi w Izbie Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Dopiero 16 sierpnia po interwencjach Prezesa Izby, Miasto przekazało projekt nowych przepisów.

Prezydent Warszawy Lech Kaczyński planuje wprowadzić zarządzenie, które paradoksalnie, ograniczy reklamę legalną, z której miasto odnosi wiele korzyści, a spowoduje rozwój reklamy "dzikiej".

"Ograniczenie liczby legalnych nośników sprawi, że z reklamami w Warszawie może być tak jak na początku lat 90-tych, kiedy reklamy było za dużo. Większość reklam stawiano na dziko, nikt nie dbał o estetykę i miejsca ustawienia nośników."- mówi Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Obecna sytuacja jest wyrazem wieloletniej niechęci do konsultacji wprowadzanych przepisów z branżą reklamy zewnętrznej. Trzeba zaznaczyć, że IGRZ chce usiąść do rozmów z przedstawicielami stolicy i służyć wiedzą oraz doświadczeniem w tej dziedzinie reklamy. Dotychczas postulaty Izby były obojętne władzom miasta. Brak chęci do konsultacji przepisów doprowadziły w przeszłości do znacznych szkód tak dla Miasta, jak i firm reklamy zewnętrznej. Otrzymany przez Izbę w ostatni poniedziałek projekt zarządzenia zawiera niezwykle restrykcyjne i niezrozumiałe przepisy, tworzone bez znajomości rynku reklamowego.

Izba wprowadza samoregulację, jasne i etyczne procedury, które dotyczą wszystkich jej członków. Branża jest zgodna, że obecne niejednorodne i skomplikowane prawo należy zmienić. Trzeba wyeliminować sytuację, kiedy pozwolenia na umieszenie reklam wydaje wiele urzędów i komórek, co prowadzi do nierównego traktowania podmiotów i wydawania pozwoleń w oparciu o arbitralne opinie. Nowe prawo sprawiłoby, że wszyscy podlegaliby takim samym przepisom i przestrzegaliby tych samych zasad. Tylko tak można wprowadzić ład estetyczny w Warszawie.

Rozwiązaniem problemu, jest powołanie jednej komórki, funkcjonującej w Urzędzie Miasta, odpowiedzialnej i zajmującej się sprawami reklamy oraz promocji w stolicy. Wtedy zarządzenie reklamą w mieście byłoby skupione w jednym ręku i opierałoby się na konstruktywnych decyzjach, co prowadziłoby do zachowania porządku i poprawy estetyki miasta.

Porozumienie Urzędu Miasta z Izbą Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej przyniesie Warszawie i jej mieszkańcom wymierne korzyści. Firmy branży reklamy zewnętrznej corocznie zasilają budżet miasta kwotą w wysokości 15 mln złotych. Inwestują w miejską infrastrukturę około 14 mln złotych rocznie, dają zatrudnienie, a także bezpłatnie przekazują swoje powierzchnie na cele społeczne. Nie podjęcie poważnych konsultacji spowoduje, że problem reklamy "dzikiej" pozostanie nie rozwiązany oraz finansowo obciąży stolicę zakupem i nadzorem nad wiatami przystankowymi, ławkami, toaletami publicznymi i innymi meblami miejskimi.

IGRZ czyni wszelkie starania, aby doprowadzić do jak najszybszego i satysfakcjonującego obie strony rozwiązania regulacji prawnych dotyczących umieszczenia nośników reklamy zewnętrznej w stolicy. Chcemy jednak, aby postulaty Izby w tej sprawie potraktowane zostały poważnie. Jej uwagi nie mogą być po prostu wyrzucone do kosza.

IZBA GOSPODARCZA REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ została założona w 1998 roku przez ponad 100 firm prowadzących działalność w branży reklamy zewnętrznej. Jest następcą pracującego w Polsce od 1994 roku Stowarzyszenia Reklamy Zewnętrznej. IGRZ koncentruje się na działaniach statutowych. Jest organizacją powołaną do konsultacji regulacji prawnych w imieniu branży firm reklamy zewnętrznej, dba o poprawny wizerunek branży, publikuje cykliczne raporty o rynku reklamy zewnętrznej (ilościowe i jakościowe), przygotowuje działania marketingowe promujące reklamę zewnętrzną na tle innych mediów reklamowych i organizuje społeczne kampanie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu