Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu

W ubiegłym roku wzrost udziałów w rynku radiowym zanotowały Radio Zet, Eska,Trójka, Ad.point, RMF Maxxx, Dwójka, Biska, Tok FM i VOX FM. Kto stracił najwięcej?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Liderem rynku radiowego w 2006 roku było radio RMF FM - wynika z najnowszego badania instytutu SMG/KRC A Millward Brown Company.

Udziały radia RMF FM w rynku słuchalności wyniosły 21,7%  (w 2005 roku - 22,0 proc.). Na drugim miejscu uplasowało się Radio Zet z 18,8 proc. udziałem w rynku (poprzednio 18,6 proc.), na trzecim Program I Polskiego Radia z wynikiem 14,4 proc. (spadek o 0,2 punktu proc.), a na czwartym sieć "Eska" - 7,8 proc. (7,7 proc.).

  Udziały w rynku %Styczeń - grudzień 2006Styczeń – grudzień 2005Radio RMF FM21,7%22,0%Radio Zet18,8%18,6%Jedynka - Program 1 Polskiego Radia14,4%14,6%ESKA [33]7,8%7,7%Trójka - Program 3 Polskiego Radia6,0%5,8%Audytorium 17 [17]5,2%5,5%Złote Przeboje [18]3,8%3,8%Radio Maryja2,0%2,5%AD Point [11]1,7%1,6%RMF MAXXX [8]0,9%0,5%Radio Wawa0,8%1,0%Radiostacja0,8%0,8%Radio TOK FM0,7%0,5%Dwójka - Program 2 Polskiego Radia0,7%0,6%Bis Polskie Radio0,6%0,4%PLUS [11]0,5%0,8%VOX FM [8]0,4%0,3%ROXY [6]0,3%0,4%Eska ROCK [4]0,2%0,2%

styczeń 2006 : grudzień 2006 (wielkość: 91 882)styczeń 2005 : grudzień 2005 (wielkość: 92 083)Grupy celowe: wszystkie przypadkiWielkość (nie ważona): 30 046 727 (573 069 przypadków, 100,0% całej próby) 

Komentarz: Ewa Osińska Radio Buying Manager w MediaCom Warszawa

Na poziomie ogólnym najbardziej znaczącym wydarzeniem w 2006 roku, a zarazem największym zaskoczeniem było przejęcie RMF FM przez niemiecki koncern Bauer. Operacja przygotowywana przez wiele miesięcy utrzymana była w idealnej tajemnicy, rynek został zaskoczony. To duże przyśpieszenie w toczącym się procesie koncentracji mediów w zewnętrznym kapitale.Stanisław Tyczyński – wielki wizjoner  i śmiały inwestor odstąpił od głoszonego od lat ideału “jesteśmy jedynym dużym nadawcą ze 100% udziałem krajowego kapitału”. Czar prysł…chyba, że zaskoczy nas ponownie uaktywniając swój potencjał na innym terenie – może telewizyjnym, może w nowym projekcie sieci RMF Maxxx?Z punktu widzenia reklamy radiowej sporym wydarzeniem jest powstanie nowego pakieru zakupowego “Drapacz Chmur”, którego powstanie jest wynikiem kompromisu trzech konkurencyjnych właścicielskich sieci radiowych: Agory, ZPR oraz Ad Point.

Wartość rynku reklamowego w 2006 roku szacuje na ok 500 mln netto w części radiowej.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku? Dalsza konsolidacja rynku zapoczątkowana w skali ogólnopolskiej przez Bauera. Prawdopodobna zmiana właściciela sieci Ad Point, Wawa, RMF Maxxx – czy sieć zostanie przeksztalcona w tzw. radiowizję czyli projekt telewizji satelitarno internetowej - może właśnie taki projekt odpowiadałby wyzwolonym ambicjom Stanisława Tyczyńskiego?Ciekawe, czy Rupert Murdoch wejdzie na rynek radiowy w Polsce? Ten lub kolejny rok może być przełomowym dla radia w kontekście nowych mediów. Radio cyfrowe obecne w internecie już teraz proponuje ofertę reklamową – to dziedzina z perspektywą szybkiego rozwoju. Radio cyfrowe odbierane satelitarnie wejdzie być może z reklamą na ekrany telewizorów za pomocą form wizualnych (obecnie to masowe zjawisko w Wielkiej Brytanii). Można już nagrywać formatowane muzycznie podcasty, również z płytotek tradycyjnych stacji naziemnych, które sprzedają swoją bazę muzyczną w pakietach różnych kategorii muzycznych.Radiowy product placement?  Reklama w radiu cyfrowym może wchodzić w kontekst słownych form bez ograniczeń prawnych…Zaskakujące, ale czy na pewno już w 2007? Zapewne będzie to pionierski rok wprowadzający nowe zjawiska niekoniecznie jednak od razu na skalę masową.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?