Przed świętami koniunktura konsumencka w górę

Grudniowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -8,0 punktów i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,4 punktu. Poprawił się ogólny klimat koniunktury w handlu i wskaźnik ufności konsumenckiej, jednak skłonność do zakupów spadła.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W ocenie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, w najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki będzie się poprawiał. Trend ten odzwierciedlony jest w zmianach wartości Barometru Carrefour, który wprawdzie powoli, ale systematycznie rośnie. Niemniej, wartość wskaźnika nadal pozostaje poniżej zera, co oznacza, że pomimo odnotowanej poprawy, w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Poprawa jest jednak o tyle ważna, że wartość przywoływanego wskaźnika jest najwyższa od początku 2011 roku.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpływały: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek skłonności konsumentów do zakupów, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

W najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki w dalszym ciągu będzie się poprawiał, a trend zmian wartości Barometru Carrefour będzie to potwierdzał. Z prognoz IBnGR wynika, że tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB będzie najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,5 proc.

Pomimo to, w dalszym ciągu daleko będzie do wyników osiąganych na przykład w latach 2006-2008, kiedy to gospodarka rozwijała się w tempie powyżej pięciu, a nawet sześciu procent. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy się spodziewać – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Według szacunków IBnGR, tempo wzrostu spożycia indywidualnego, wyniesie w całym 2014 roku 2,2 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. W 2014 roku powoli odwracać się zaczną również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost pozwalają z większym optymizmem patrzeć na perspektywy wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.

W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość poniżej jednego procenta. Liczymy, że prognozy Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową mówiące o wzroście PKB w 2014 roku, przełożą się także na wzrost konsumpcji - mówi Jean Anthoine, Prezes Carrefour Polska.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.

 Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

   

Grupa Carrefour

Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i 2 największym detalistą na świecie.

O Carrefour Polska

Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 600 placówek: hiper- i supermarkety, sklepy franczyzowe Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. W portfelu Carrefour znajduje się także 20 centrów handlowych skupionych w dużych i średnich miastach, jest także jednym z liderów na rynku przymarketowych stacji paliw. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu