Pyszne.pl: w ub.r. przychody 55 proc. w górę, bez negatywnych skutków epidemii

W 2019 roku spółka Sto2 zarządzająca platformą Pyszne.pl (należy do koncernu Takeaway.com) osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 55,2 proc. do 97,14 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 46,26 do 35,59 mln zł. Dużą część nakładów na marketing platformy ponosi Takeaway.com, przez co Pyszne.pl nadal generuje straty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody Sto2 ze sprzedaży produktów i usług poszły w górę rok do roku z 60,5 do 94,75 mln zł, a ze sprzedaży towarów - z 2,07 do 2,38 mln zł.

Zarządzana przez spółkę platforma Pyszne.pl pozwala zamawiać jedzenie z restauracji i innych lokali gastronomicznych. Na koniec ub.r. Pyszne.pl współpracowało z 7 878 takimi lokalami, po wzroście o 19 proc. z 6 608 rok wcześniej.

Pyszne.pl stawia z 2,5 mln klientów i 7,6 mln zamówień

Na platformie było w ub.r. prawie 2,5 mln aktywnych użytkowników, wobec 1,96 mln w 2018 roku i 1,4 tys. zł w 2017 roku. Natomiast liczba zrealizowanych przez nich zamówień przez dwa lata podwoiła się, rosnąć z 7,58 mln w 2017 do 14,95 mln w ub.r.

W sprawozdaniu spółka Sto2 wyliczyła, że w ub.r. skupiała się na rozwoju logistyki, wchodzeniu z ofertą do nowych miast oraz rozbudowie działu corporate solutions odpowiedzialnego za wdrożenie innowacyjnego rozwiązania w sektorze B2B. Zaznaczyła, że dostawy z użyciem własnych pojazdów wprowadziła w dziewięciu nowych miastach. - Co spowodowało zwiększenie ilości zamówień i będzie podstawą do dalszego wzrostu w roku 2020 - zaznaczyła.

grafika

Koszty 55 proc. w górę, Takeaway ponosi nakłady marketingowe

Wydatki operacyjne właściciela Pyszne.pl zwiększyły się w podobnym tempie procentowym co przychody - o 55 proc., z 61,5 do 95,32 mln zł. Zdecydowana większość to koszty usług obcych, które poszły w górę z 38,66 do 63,96 mln zł. Spółka nie wyszczególnia, ile przeznaczyła na marketing, prowadzi natomiast regularnie działania reklamowe, głównie w telewizji, internecie i na outdoorze.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 7,4 do 10,73 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,86 do 2,7 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 1,13 do 2,22 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 8,79 do 11,19 mln zł.

W efekcie zysk sprzedażowy Sto2 wzrósł z 1,07 do 1,82 mln zł. Inne wyniki rentowności są mocno podwyższane przez pozostałe wpływy operacyjne, które w ub.r. wyniosły 43,74 mln zł, a rok wcześniej 32,39 mln zł.

Dzięki temu zysk operacyjny poszedł w górę z 33,23 do 44,85 mln zł, a zysk brutto - z 33,32 do 44,75 mln zł. Natomiast zysk netto zmalał z 46,26 do 35,59 mln zł, ponieważ w ub.r. spółka zapłaciła 9,17 mln zł podatku dochodowego, a w 2018 roku miała ujemne koszty podatkowe w wysokości -12,94 mln zł.

Bezpośrednio 100 proc. udziałów właściciela Pyszne.pl ma holenderska spółka Takeaway.com. Na początku października na walnym zebraniu zdecydowała, że otrzyma cały zysk netto polskiej spółki z ub.r. w formie dywidendy.

Firma Sto2 przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że jej dane finansowe nie odzwierciedlają w pełni działalności Pyszne.pl. - Zależności finansowe pomiędzy spółkami Sto2 sp. z o.o. i Just Eat Takeaway.com sprawiają, że wyniki polskiej firmy nie są w żaden sposób wyznacznikiem zysków wypracowanych przez serwis Pyszne.pl. W rzeczywistości, za sprawą rosnących inwestycji, rynek polski generuje od kilku lat stratę - podkreśliła spółka.

Takeaway.com w ub.r. w segmencie pozostałych rynków (obejmującym m.in. Polskę zanotował 51,8 mln euro skorygowanej straty EBITDA, wobec 27,8 mln euro straty w 2018 roku.

grafika

Pyszne.pl stawia na marketing

Od połowy marca do maja lokale gastronomiczne były zamknięte z powodu epidemii, mogły jedynie prowadzić sprzedaż na wynos. Jak to wpłynęło na działalność Pyszne.pl?

- Spółka nie zanotowała spadku sprzedaży i zmniejszenia bazy klientów korzystających z Pyszne.pl ani restauracji z nią współpracujących. Choć pandemia doprowadziła do tymczasowego zamknięcia wielu restauracji to negatywny wpływ tego zjawiska na  serwis Pyszne.pl został zrekompensowany poprzez dołączenie nowych lokali, które wcześniej nie oferowały usług dostawy - opisano w sprawozdaniu.

Firma dodała, że nie widzi zagrożenia, że współpracujące z nią lokale staną się niewypłacalne. Na koniec ub.r. wartość wystawionych przez nią faktur, przy których termin płatności przekroczono o 90 dni, wynosiła 912,9 tys. zł.

Sto2 chce osiągnąć w br. kolejny znaczący wzrost przychodów. - Kluczowe dla utrzymania wysokiej dynamiki wzrostu będą dalsze inwestycje marketingowe przekładające się na większą rozpoznawalność marki i liczniejszą bazę aktywnych klientów oraz działania sprzedażowe mające na celu rozbudowę sieci restauracji partnerskich - opisała firma. Zapowiedziała też rozwój dostaw opartych o własne pojazdy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"