PZPN z rekordowymi wpływami i zyskiem. 65 mln zł od sponsorów, 44 mln zł z praw tv, 39 mln zł z mundialu

W ub.r. Polski Związek Piłki Nożnej osiągnął wzrost przychodów o 15,3 proc. do 240,62 mln zł, a jego zysk netto poszedł w górę z 15,3 do 26 mln zł. Wpływy sponsorsko-marketingowe zwiększyły się o 31 proc. do 65,2 mln zł, a z praw telewizyjnych o 39,1 proc. do 44,4 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
PZPN z rekordowymi wpływami i zyskiem. 65 mln zł od sponsorów, 44 mln zł z praw tv, 39 mln zł z mundialu
Zbigniew Boniek, były prezes PZPN

Przychody od sponsorów i ze sprzedaży praw telewizyjnych są coraz większą częścią budżetu Polskiego Związku Piłki Nożnej. Jak wynika ze sprawozdania finansowego PZPN-u udostępnionego właśnie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, w 2017 roku wyniosły 81,83 mln zł i stanowiły 39,6 proc. przychodów organizacji, w ub.r. było to 109,64 mln zł i 45,6 proc.

Przedłużono umowy ze sponsorami

Wpływy z praw sponsorskich i marketingowych wzrosły w skali roku z 49,9 do 65,22 mln zł, czyli o 30,7 proc. Na początku ub.r. PZPN przedłużył o cztery lata umowę ze sponsorem głównym reprezentacji Grupą Lotos oraz kilkoma innymi sponsorami i partnerami (m.in. 99rent, Ustronianką, Oshee i Fakro) . Ponadto w sierpniu ub.r. Coca-Cola została sponsorem kilku drużyn narodowych (mężczyzn, kobiet i mężczyzn do lat 21) i partnerem serwisu Łączynaspiłka.pl (kontrakt jest dwuletni).

PZPN organizuje też piłkarski Puchar Polski. W 2017 roku sponsorami tych rozgrywek zostały firmy Oshee i Totolotek, a na początku br. ta druga podpisała umowę na 2,5 roku, w ramach której jest ich sponsorem tytularnym.

Z kolei przychody Związku ze sprzedaży praw telewizyjnych wyniosły w ub.r. 44,42 mln zł, co wobec 31,93 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost 39,1 proc. To cena przede wszystkim scentralizowanych praw telewizyjnych sprzedawanych przez UEFA (do mediów eliminacyjnych, mistrzostw Europy i Ligi Mistrzów), a także praw do meczów towarzyskich naszych reprezentacji. PZPN sprzedaje też prawa do pokazywania Pucharu Polski i Nice 1 Ligi, jesienią 2017 roku Polsat kupił je na wyłączność od połowy 2021 roku.

Mniej z hospitality, 39 mln zł z mundialu

Wpływy ze sprzedaży biletów zwiększyły się minimalnie - z 36,05 do 36,22 mln zł. W ub.r. reprezentacja Polski zagrała osiem meczów u siebie: wiosną trzy sparingi przed mistrzostwami świata, a jesienią dwa mecze w Lidze Narodów (z Włochami i Hiszpanią) i dwa towarzyskie. W 2017 roku takich spotkań było pięć.

Mocno zmalały natomiast przychody z hospitality (czyli głównie rezerwacji lóż biznesowych) - z 17,61 do 6,52 mln zł.

Reprezentacja słabo wypadła na mundialu w Rosji: po dwóch porażkach odniosła źle oceniane zwycięstwo i nie wyszła z grupy. PZPN-owi turniej przyniósł 39,33 mln zł, głównie ze sprzedaży przyznanej związkowi puli biletów dla polskich kibiców i części wpływów z praw telewizyjnych i marketingowych.

Wpływy z dotacji zmalały w skali roku z 30,62 27,46 mln zł, przede wszystkim z powodu spadku środków od UEFA z 17,81 do 14,48 mln zł. Budżet Związku uzupełniają opłaty transferowe (zmalały z 4,11 do 2,44 mln zł) oraz przychody określone jako pozostałe (wzrosły z 15,86 do 18,92 mln zł).

grafika

15 mln zł na mundial, 19 mln zł na administrację

W ub.r. PZPN poniósł 202,63 mln zł kosztów realizacji zadań statutowych, wobec 179,9 mln zł rok wcześniej. Zdecydowaną większość stanowią nakłady na bieżącą działalność, które poszły w górę ze 155,53 do 178,72 mln zł.

Związek wykorzystał też w całości 8,42 mln zł dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Do tego doszło 15,53 mln zł kosztów związanych z zeszłorocznym mundialem. W 2017 roku w Polsce rozegrano mistrzostwa Europy piłkarzy do lat 21. Na organizację turnieju PZPN przeznaczył 16,35 mln zł, a zanotował z niego 21,75 mln zł przychodów.

grafika

Z kolei koszty administracyjne PZPN-u poszły w górę z 17,34 do 18,7 mln zł. Ich zdecydowaną większość stanowią wydatki na wynagrodzenia (zmalały z 7,6 do 7,49 mln zł) i na usługi obce (wzrosły z 6,48 do 7,23 mln zł).

Na koniec ub.r. w Związku było zatrudnionych na etacie 81 osób, o 7 więcej niż rok wcześniej.

grafika

Rekordowy zysk, 240 mln zł na kontach

PZPN osiągnął w ub.r. 37,94 mln zł zysku z działalności statutowej, wobec, 28,72 mln zł w 2017 roku. Natomiast zysk netto poszedł w górę z 15,31 do 25,97 mln zł.

Wartość inwestycji krótkoterminowych Związku zwiększyła się w ciągu roku z 215,17 do 241,52 mln zł. To prawie w całości pieniądze na rachunkach i lokatach bankowych. Wpływy z odsetek bankowych poszły w górę z 3,92 do 4,5 mln zł.

Fundusz własny PZPN-u zwiększył się z 206,61 do 232,78 mln zł. Niezmiennie 42 mln zł wynosi fundusz statutowy, natomiast reszta to nadwyżka finansowa z dotychczasowej działalności.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele