Reklama internetu w UPC z Pakosińską nieczytelna i wprowadzająca w błąd (wideo)

Komisja Etyki Reklamy oceniła, że telewizyjny spot UPC Polska promujący internet o prędkości 25Mb/s za 39 zł był nieczytelny i wprowadzał odbiorców w błąd. Reklama - z udziałem Katarzyny Pakosińskiej - była emitowana od połowy sierpnia.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Autor skargi na spot internetu w UPC Polska z udziałem Katarzyny Pakosińskiej (zobacz szczegółowe informacje o tej reklamie) zwrócił uwagę, że promowane w nim warunki cenowe - prędkość 25Mb/s za 39 zł - nie są zgodne z rzeczywistością. „Po zadzwonieniu na infolinię otrzymamy informację, że za tą cenę internet jest, ale w pakiecie za minimum 100 zł lub więcej, z dodatkowymi usługami, z których nie można zrezygnować, zatem nie ma możliwości zakupu tego internetu” - opisał odbiorca. „Równie dobrze można by reklamować mieszkania za darmo, przy czym konieczne są klucze za milion złotych. To jest skandal i perfidne działanie reklamodawcy” - ocenił. Ponadto zauważył, że tekst o ograniczonym dostępie do tej oferty pojawia się w spocie, ale jest tak niewielki i wyświetlany tak krótko, że można go przeczytać tylko przy oglądaniu reklamy w zwolnionym tempie.

UPC Polska nie zgodziła się z zarzutem, że napis ze szczegółami oferty był w spocie nieczytelny. „Wskazówki objaśniające są stosunkowo krótkie oraz prezentowane czarną czcionką na jasnym tle, co pozytywnie wpływa na ich widoczność” - stwierdziła. Ponadto podkreśliła, że kieruje swoje reklamy do przeciętnego konsumenta, który - w świetle polskiego prawa - dobrze zdaje sobie sprawę z faktu, że najkorzystniejsze oferty cenowe dostępne są tylko w pakietach, które stosują wszyscy operatorzy sieci kablowych. Przedstawiciele UPC zwrócili też uwagę, że polscy konsumenci przyzwyczajeni są do tego, że reklamy nie zawierają kompletu informacji o produkcie, a ponadto mają rozeznanie zarówno w poziomu cen usług dostępu do internetu, więc musieli zdawać sobie sprawę, że ceny internetu dostępnego bez dodatkowych usług - w szczególności w opcji o tak dużej prędkości - są zdecydowanie wyższe niż 39 zł prezentowane w spocie. A zresztą decyzje zakupowe podejmują nie na podstawie reklamy, lecz po dokładnym zapoznaniu się z ofertą.

Komisja Etyki Reklamy nie przychyliła się jednak do tych wyjaśnień, uznając, że spot, którego dotyczyła skarga, wprowadzał odbiorców w błąd, bo w podanej cenie 39 zł nie można kupić samego dostępu do internetu, tylko większy pakietu usług, i dopiero wówczas sam dostęp do internetu kosztuje 39zł. „Przekaz reklamowy jest nieczytelny i powinien zostać uzupełniony, aby przekaz wizualny był zgodny z przekazem dźwiękowym” - oceniła komisja, zauważając też, że nieostrożnością ze strony reklamodawcy jest komunikowanie informacji o prędkości internetu 25Mb/s, ponieważ może się zdarzyć, że prędkość ta będzie chwilowo mniejsza.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"