W reklamach Media Expert i Castoramy tylko nazwiska gwiazd polskiej piłki

Marki nie mające praw do korzystania z wizerunków polskich piłkarzy, na fali popularności Euro 2020 w kreatywny sposób sięgają w kampaniach reklamowych po tematy piłkarskie. Ciekawe są  tu przykłady komunikacji Media Expert i Castoramy. Zdaniem ekspertów, marki te ciekawie wykorzystują strategie marketingu partyzanckiego i na tym wygrywają.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
W reklamach Media Expert i Castoramy tylko nazwiska gwiazd polskiej piłki

W czasie piłkarskich mistrzostw Europy marki prześcigają się w nawiązaniach do futbolu w swoich kampaniach reklamowych. Dotyczy to także brandów, które nie są zaangażowane w sponsoring kadry narodowej, a w związku z tym nie mogą posługiwać się wizerunkami piłkarzy w biało-czerwonych koszulkach.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-wygra-euro-2020-final-francja-wlochy-belgia ##

Bohaterami akcji są pracownicy sklepów- profesjonalni doradcy klienta. Pokazano w niej, jak pomagają swoją zaawansowaną wiedzą techniczną lub pomocą przy zaprojektowaniu np. wymarzonej przestrzeni. Pracownicy noszą "przypadkiem" nazwiska zbieżne z gwiazdami reprezentacji Polski - ja Lewandowski, Szczęsny, Bednarek.

Sieć elektromarketów Media Expert już kolejny raz prowadzi kampanię z bohaterem podobnym do Kamila Glika (pierwszy raz w 2018 roku). Aktor w grafikach zamieszczonych w mediach społecznościowych występuje z ambasadorką marki, piosenkarką Cleo.

Marketing partyzancki przy okazji Euro 2020

Według Dariusza Kubuja, głównego stratega firmy doradztwa biznesowego Kubuj Strategia, obie kampanie stanowią przykład tzw. marketingu partyzanckiego.

- Wszystkim, których to oburza, warto przypomnieć, że prekursorem tych działań była marka Nike, która właśnie w ten sposób ("na rympał") budowała swoją pozycję w trakcie Olimpiady w Los Angeles w 1984 roku - przypomina ekspert w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grzegorz-krychowiak-czerwona-kartka-upadek-mecz-polska-hiszpania-euro-2020 ##

- Proceder trwa już zatem prawie czterdzieści lat i wciąż na świecie pojawiają się pomysłowe realizacje mające obejść coraz bardziej restrykcyjne ograniczenia. Nie sądzę, by warto byłoby się doszukiwać bardziej złożonych kalkulacji (np. dystans na wypadek porażki) - po prostu chodzi o chęć pokazania marki w kontekście społecznych emocji, jakie wciąż wiążą się z wielkimi wydarzeniami sportowymi, ale bez konieczności angażowania wielkich budżetów na zakup oficjalnych praw sponsorskich. Ta ewidentna chęć jazdy na gapę nie spotyka się z potępieniem przez konsumentów, bo w interpretacji zapewne przeważa archetyp Dawida, który staje naprzeciw Goliata i pokonuje go sprytem. Na pewno pomaga w tym polot, jakim wykazała się na przykład Castorama - analizuje Dariusz Kubuj.  

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kleska-polskiej-kadry-pilkarskiej-to-bol-glowy-sponsorow-mecz-hiszpania-polska-wynik ##

- Rozwiązania Castoramy i Media Expert są stosunkowo proste i dość daleko idące - uważa Robert Sosnowski, CVO Biura Podróży Reklamy. - Jednocześnie też ryzykowne z dwóch powodów. Mogłoby powstać wrażenie, że skoro to nie oryginalni zawodnicy reklamują marki, to może i towary sprzedawane w sklepach nie są tej samej jakości. Znakiem czasów jest, że na Lewandowskiego mogą pozwolić sobie koncerny chińskie (Huawei), wcześniej japońskie (Panasonic), ale nie stać na rodaka polskich marek, z wyjątkiem koncernu paliwowego Lotos. Drugie ryzyko, to oczywiście wyniki polskiej reprezentacji. Chociaż żartobliwie mówiąc teraz Castoramie i Media Expert łatwiej byłoby się wycofać z linii kreatywnej, niż oficjalnym sponsorom - podsumowuje wątek Sosnowski.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/cristiano-ronaldo-bojkot-coca-cola-wybiera-woda-kryzys-wizerunkowy ##

Maciej Olszanka, strategy manager w agencji Unique One, piłkarskiej komunikacji Castoramy i Media Expert nie traktujejako typowego guerilla marketingu .

- W tym przypadku zaskoczenie oparte na zbieżności nazwisk/wizerunku piłkarzy jest na pewno ciekawym przekazem, pozwalającym na wyróżnienie się w clutterze komunikacyjnym, związanym z imprezą EURO 2020. Pozytywnie zaskoczyła mnie szczególnie Castorama, niosąc za sobą pracowniczy team-spirit, podkreślając ważność dobrze zgranego zespołu – zarówno na boisku, jak i w obsłudze klienta. W przypadku Media Expert siła głównej „twarzy” dotyczasowych i obecnej kampanii – Cleo, według mnie przyćmiła zabieg wykorzystania osoby podobnej do Kamila Glika, przez co cały planowany przekaz stracił na sile - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Olszanka.

W ocenie eksperta, taka taktyka marketingowa dla firm nieposiadających praw do wizerunku np. Roberta Lewandowskiego czy Kamila Glika może być korzystna na kilku poziomach. - Takie rozwiązanie jest na pewno dobrym krokiem dla firm, szczególnie jeśli chcemy wpisać się w idee mistrzostw i zrobić to w mniej standardowej formie. Aspekt finansowy – marketerzy na pewno odczują ulgę w swoich budżetach, nie musząc płacić dużych honorariów piłkarskim gwiazdom, a sam komunikat nie straci na atrakcyjności vs wykorzystanie wizerunku prawdziwych osób - podsumowuje specjalista z Unique One.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online