W ciągu roku niewielkie spadki wartości rynku outdoorowego nastąpiły w pierwszym i trzecim kwartale, a wzrosty - w drugim i czwartym. O ile w pierwszych trzech kwartałach nastąpił spadek o 1,5 proc. (zobacz szczegóły), o tyle w czwartym kwartale - wzrost o 3,9 proc.
Ten wzrost wynika m.in. z aktywności marketingowych partii i kandydatów w ramach kampanii przed wyborami samorządowymi. IGRZ szacuje, że wydatki te wyniosły 8,6 mln zł - mniej niż cztery lata wcześniej, ale zdecydowanie więcej niż przed ubiegłorocznymi wyborami do Parlamentu Europejskiego (5,3 mln zł). W całym ub.r. marketing polityczny stanowił ponad 3 proc. wartości rynku outdoorowego.

Znacznie większe znaczenie dla reklamy zewnętrznej mają inne branże. Wydatki sektora handlowego stanowiły w ub.r. 23 proc. wartości rynku outdoorowego, branży rozrywki i kultury - 13,7 proc., sektora żywności - 13,2 proc., a telekomunikacji - 11,5 proc. W samym czwartym kwartale te udziały wynosiły: handel - 23,5 proc., rozrywka/kultura - 12,9 proc., telekomunikacja - 11,7 proc., żywność - 9,8 proc., a finanse/marketing - 7,7 proc.
- Na wynik 2014 roku złożyły się nie tylko poprawiające się uwarunkowania zewnętrzne, ale przede wszystkim praca „sztabowców” firm OOH koncypujących nowe relacje sprzedażowe na rynku reklamowym - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Sądzę, że ten kierunek działania będzie wpływać na rozwój naszej branży w ciągu dwóch kolejnych lat - dodaje.

Izba szacuje, że wpływy mniejszych firm z rynku outdoorowego, które nie przekazały do niej swoich danych, wyniosły w ub.r. prawie 90 mln zł.
Na drugiej podstronie prezentujemy statystyki reklamy tranzytowej
Wartość reklamy tranzytowej wyniosła w ub.r. 15,29 mln zł, o 33 proc. więcej niż rok wcześniej, a jej udział w całym rynku outdoorowym zwiększył się do 3,4 proc.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej tłumaczy ten wzrost rozbudową możliwości wykorzystania do celów marketingowych pojazdów komunikacji miejskiej (poza rynkiem warszawskim, który nadal pozostaje bardzo ograniczony) oraz objęciem powierzchni reklamowych na tramwajach i autobusach dodatkowym badaniem oglądalności.
Wśród firm członkowskich IGRZ reklamę tranzytową oferują AMS i Business Consulting.
Na powyższe statystyki złożyły się dane raportujących do IGRZ firm AMS, Business Consulting, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Megaboard, Mini Media, Ströer i Warexpo, a także wyłącznie ilościowe dane firm BP Media, CAM Media, Globart, Headz, Koneser, Outdoor3miasto, Schulz Media, Supersigns.











