Reklamy masowo migrują do Internetu

Wzrost gospodarczy sprzyja rynkowi mediów, którego wartość może wzrosnąć w tym roku o 10 - 12 proc. Na przyroście reklamowego tortu nie wszyscy skorzystają tak samo, bo reklamodawcy w coraz większym stopniu migrują do Internetu.

Sobiesław Pająk - Rzeczpospolita
Sobiesław Pająk - Rzeczpospolita
Udostępnij artykuł:

Pojawienie się za kilka lat na polskim rynku telewizji cyfrowej wywoła wstrząs na rynku podzielonym dotychczas między garstkę graczy - twierdzi dyrektor Departamentu Analiz i Doradztwa Inwestycyjnego CDM Pekao w artykule zamieszczonym w "Rzeczpospolitej".

Perspektywy dla sektora mediów w Polsce są bardzo optymistyczne. Po ok. 12-proc. zwiększeniu nakładów reklamowych netto w latach 2004 i 2005 w ub.r. wartość rynku podniosła się o kolejnych 11 proc. W 2007 r. oczekuje się podobnego tempa wzrostu.

Otoczenie makroekonomiczne - wzrost PKB, konsumpcji i inwestycji - powinno sprzyjać spółkom medialnym zarówno w tym, jak i przyszłym roku. Mimo że w 2008 r. może dojść do spowolnienia wzrostu wydatków reklamowych, przyrost rynku powinien utrzymać się na poziomie około 9 proc.

Znacznym zastrzykiem pieniędzy dla rynku mediów będzie budżet reklamowy związany z uruchomieniem usług P4, czwartego operatora telefonii komórkowej. Nakłady marketingowe związane z projektem P4 mogą wynieść nawet 250 mln zł.

Zwiększone wydatki operatorów telefonii komórkowej powinny zrekompensować mniejsze nakłady na promocję samych mediów. W 2006 r. znacznie zwiększył je debiut rynkowy "Dziennika" wydawanego przez Axel Springer Polska, wymuszając wzrost nakładów na promocję "Gazety Wyborczej". Jest mało prawdopodobne, aby wydawcy gazet przeznaczyli na własną promocję w tym roku więcej niż w poprzednim.

Ucieczka do sieci Optymistyczne prognozy tempa wzrostu łącznych wydatków netto na reklamę nie oznaczają jednak równie korzystnej perspektywy dla wszystkich segmentów rynku mediów.

W Polsce, zwłaszcza od czwartego kwartału 2005 r., jest coraz bardziej widoczna tendencja migracji reklam do mediów elektronicznych. Niektóre środki przekazu - telewizja, a zwłaszcza Internet - notują szybki wzrost, podczas gdy media "tradycyjne", w szczególności drukowane, w coraz większym stopniu nie dotrzymują im kroku.

Postępująca migracja reklam do sieci jest zjawiskiem globalnym. Jest to konsekwencja m.in. upowszechnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu. Z roku na rok wzrasta także zaufanie do Internetu jako medium reklamowego. Rosnące zainteresowanie reklamą w sieci ze strony reklamodawców "głównego nurtu" powinno stanowić w nadchodzących latach główną siłę napędową dalszego wzrostu nakładów na reklamę internetową.

Już w minionym roku nakłady na reklamę online na świecie były większe niż wydatki na reklamę zewnętrzną. W 2008 r. ich wartość powinna przewyższyć łączne wydatki na reklamę radiową. W Polsce w 2006 r. do reklamy internetowej należało ok. 3,3 proc. wartości całego tortu reklamowego. W perspektywie najbliższych trzech - sześciu lat udział ten powinien się zwiększyć dwu-, a nawet trzykrotnie.

Spodziewany wzrost udziału reklam internetowych uderzy we wszystkie pozostałe media, również w telewizję. Niedawne przejęcia portali internetowych przez stacje telewizyjne (np. grupy Onet przez TVN) to przykład dalekowzrocznej strategii. Takie działania prewencyjne zabezpieczają nadawców telewizyjnych przed ryzykiem przyspieszonej migracji reklamodawców do sieci.

więcej w piątkowej Rzeczpospolitej

Sobiesław Pająk - Rzeczpospolita
Autor artykułu:
Sobiesław Pająk - Rzeczpospolita
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online