IKEA, Empik i John Lewis z najlepszymi reklamami na Boże Narodzenie, Vivus z najgorszą (wideo)

IKEA, Empik, McDonald's w Polsce, a John Lewis i Zalando wśród produkcji zagranicznych to typy najlepszych zdaniem ekspertów z agencji reklamowych tegorocznych świątecznych kampanii. Wśród tych reklam, które ich zawiodły najczęściej wskazywane są kampania firmy pożyczkowej Vivus z Mr Hajs w roli głównej oraz reklama T-Mobile z chłopcem, który chce pogodzić swoich rodziców.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
IKEA, Empik i John Lewis z najlepszymi reklamami na Boże Narodzenie, Vivus z najgorszą (wideo)

Agnieszka Sosnowska, CEO, Biuro Podróży Reklamy:

Najlepsza kampania w Polsce:

McDonald’s - Lepsza strona zimy

Kula śnieżna – przyciągająca uwagę ambientowa instalacja stworzona przez markę w Lublinie. Wprowadziła świąteczny nastrój i wygenerowała sporo szumu w mediach.

Najgorsza kampania w Polsce:T-Mobile

Dziecko, które godzi rozwiedzionych rodziców nie powinno być przedmiotem żadnej reklamy. Brak wyczucia autorów poszedł w parze z tanią próbą gry na emocjach widzów. 

Najlepsza reklama zagraniczna:John Lewis & Partners

Świetny wybór Eltona Johna jako głównego bohatera filmu. Bardzo dobra realizacja. Jedyne, do czego można byłoby się przyczepić, to do zamykającego spot claimu.

 

Najgorsza reklama zagraniczna:

Cadbury – Secret Santa Mocno oklepany insight, mam wrażenie, że podobny schemat widzieliśmy już setki, jak nie tysiące, razy + creepy maska Mikołaja. 

Milena Le Viet, social media specialist, Kamikaze:

Najlepsza kampania w Polsce:

IKEA. Niech żyje magia we wnętrzu

Nastrojowa muzyka, nieustający płynny ruch obrazu z wąską głębią ostrości, czy baśniowe kolorowe kostiumy - to wszystko tworzy klimat filmu fantasy, który po zaledwie 22 - sekundach okazuje się być spotem reklamowym znanego nam sklepu. Twórcy tym samym w prosty i symboliczny sposób przypominają nam o tym, że okres świąt to czas magiczny.

Empik - Żeby Cię lepiej widzieć

Oryginalne podejście polega na wykorzystaniu motywów z najbardziej znanych baśni: “Czerwonego Kapturka”, “Jasia i Małgosi”, czy “7 krasnoludków”. Spot nawołuje do tego, aby równoważyć wykorzystanie gadżetów elektronicznych i znaleźć czas, aby spędzić wyjątkowe chwile tylko z rodziną.

Najgorsza kampania w Polsce:Vivus.pl - Święta z Mr Hajs

Już sama warstwa wizualna spotu zbudowana jest tak, że nie wiadomo, na czym skupić uwagę. Zielona kukła śpiewająca disco-polo staje się dodatkowym rozpraszaczem. Ten rodzaj muzyki bywa niekiedy wykorzystywany, aby nadać reklamie odrobiny humoru, tutaj jednak jest czymś całkowicie zbędnym.

Najlepsza reklama zagraniczna:John Lewis & Partners Christmas Ad 2018 - #EltonJohnLewis

Wzruszająca opowieść o prezencie, który stał się głównym powodem kariery Elthona Johna. W tym spocie do zrozumienia przesłania wystarczą jedynie krótkie symboliczne ujęcia i znany wszystkim głos piosenkarza.

Zalando

Zalando udowadnia, że Święta zawsze są w modzie. Bynajmniej nie wykorzystuje do tego tradycyjnej prezentacji kolekcji zimowych. Jedyną formą wyrazu staje się za to symboliczny mastershot. Pokazane zostają zróżnicowane pod kątem wiekui pochodzenia osoby. Proste i piękne.

Najgorsza reklama zagraniczna:Apple - Share Your Gifts

Historia opowiedziana piękną animacją z dopracowaną warstwą wizualną, a jednocześnie z pewnego rodzaju prostotą podkreślającą symbolikę filmu.

Ikea - Czy my się znamyhttps://www.facebook.com/mniejekranu/videos/364340677651515/

Spot przedstawia ideę rodziny, o której często wiemy znacznie za mało. Reklama ta mogłaby się znaleźć wśród kandydatów na najlepszą reklamę, jednak moim zdaniem twórcy filmu nie potrafili wykorzystać danego im w przesłaniu potencjału. Spot jest za długi, brak też wystarczająco interesującej warstwy wizualnej.

 

Martyna Wieczorek, copywriter w Opus B

Najlepsza kampania w Polsce:Wydawnictwo Literackie. Książki rozjaśniają

Wśród polskich reklam świątecznych nie było nic, co chwyciło mnie za serce, a tu przynajmniej jest o książkach. Wydawnictwo Literackie.

Najgorsza kampania w Polsce:Vivus Święta z Mister Hajs|Za pożyczkę baluj w rytmie disco-polo. Po obejrzeniu zrobiło mi się smutno i nie pomógł nawet Mr Hajs. Vivus

Najlepsza reklama zagraniczna:

Moja ulubiona kategoria! Zawsze staram się wśród świątecznych reklam szukać tych, które nie wzruszają, bo wzruszać chcą prawie wszystkie. Za to śmieszkowe reklamy świąteczne zawsze spoko! Tu trzy typy:

Licor Beirão.Czasem dajemy prezenty, które sami chcielibyśmy dostać.Debenhams. A gift with no future

Większość z nas czerpie frajdę z dawania prezentów. I świetnie! Bo robicie dobrze.

Waitrose & Partners

Gdy wzruszeń w święta jest zbyt wiele, a dobro na stole nie może czekać. 

Karolina Stanisławska strategic director w H2O CreativeNajlepsza kampania w Polsce:

Niekwestionowanym zwycięzcą świątecznego rankingu jest Lidl, który zdecydował się na odważny krok i jako pierwszy uwolnił karpie z wanny. Nieistotna w tym kontekście jest niezbyt porywająca forma reklamy. Teraz realne działania mają już większe znaczenie niż nastrojowe laurki o magii świąt.

 

Najgorsza kampania w Polsce:T-Mobile

Reklama niewłaściwa, niemoralna i niesmaczna na tylu płaszczyznach, że nie wiadomo od której zacząć. Spłycenie wszelkich wartości i relacji rodzinnych. Nieodpowiedzialne robienie dzieciakom papki z mózgu. Nachalna sprzedaż pod płaszczykiem wzruszających emocji. Na szczęście spot wywołał falę słusznego oburzenia w branży, co daje nadzieję na refleksję nad odpowiedzialnością społeczną marketingu.

PerłaReklama żywcem wyjęta z lat 90tych. Suche żarty, koszmarna gra aktorska i siermiężne analogie. Przykład reklamy, która nie wnosi nic do życia widzów zmuszanych do jej obejrzenia. Trochę już wstyd robić takie reklamy w XXI wieku.

 

Najlepsza reklama zagraniczna:Iceland & Greenpeace: 

Przede wszystkim: za decyzję o wycofaniu ze swoich sklepów produktów zawierających olej palmowy. Ale także za wywołanie bardzo ważnej dyskusji w mediach. A do tego poruszająca, wspaniale napisana i zobrazowana historia – nie można sobie wymarzyć lepszej świątecznej kampanii marketingowej.

John Lewis

Magia w czystej postaci. Pięknie opakowana i wciągająca historia człowieka legendy, którą każdy może wypełniać swoimi znaczeniami.

Sainsburry:

Przeurocze, wzruszające i rozkoszne przedstawienie. Koniecznie w połączeniu z „behind the scenes”.

Najgorsza reklama zagraniczna:Marks & Spencer: 

Podczas gdy wszyscy liczący się marketerzy próbują na święta zmieniać świat, opowiadać poruszające historie i zarażać magią świąt, Marks & Spencer postanawia udowodnić, że przecież chodzi tylko o kupowanie kolejnych przedmiotów.

Tesco:

Ponieważ w świętach właśnie o to chodzi, żeby wdzięczyć się na sklepowym parkingu.

 

Daniel Szczęk, creative group head, Eskadra

Najlepsza kampania w Polsce:Empik

Podejrzewam, że nie będę oryginalny, ale muszę przyznać, że Empik w tym roku zrobił wyjątkowy spot. Znane wszystkich historie opowiedziano na nowo, całość kojarzy się z czytaniem (czyli podstawą działalności marki), a do tego mówi do nas coś ważnego. Reklama sprzedaje i uświadamia jednocześnie – nie jest zwykłym „przypięciem” marki do ckliwej historii. Brawo. Nie ukrywam jednak, że mam nadzieję zobaczyć jeszcze coś nowego od Allegro.

Najgorsza kampania w PolsceSMYK

Wiele marek często przemontowuje na nowo starsze produkcje i jest to całkiem naturalne na naszym rynku. Nie inaczej zrobił w tym roku SMYK, tylko że spot z 2017 roku, który miał jakiś pomysł, zmienili w totalną sztampę: choinka, prezenty i „warto być razem”. Twórcy nie znaleźli miejsca ani na emocje, ani na cokolwiek ciekawego. Nie jest to najgorsze, tylko zwyczajnie nudne.   

Vivus

Biorąc pod uwagę ciągle rosnącą popularność disco-polo w naszym kraju, wydaje mi się, że nowa odsłona reklamy Vivus może się podobać. Myślę, że pewnie jest też całkiem skuteczna i dobrze trafia do grupy. Ale dla mnie jest to zwyczajnie złe – od linii melodycznej, przez wymuszoną grę aktorską, aż po warstwę tekstową. Jeśli ta produkcja pojawi się akurat w bloku reklamowym, w dobieganiu do pilota będę jak Usain Bolt.

 

Najlepsza reklama zagraniczna:Once Upon A Deadpool

Co może zrobić film dla dorosłych na święta? Na przykład główny bohater może porwać ukochaną gwiazdę serialu Cudowne lata (Fred Savage) i uwięzić ją w idealnie odtworzonym pokoju z filmu Narzeczona dla księcia z 1987 roku, aby wspólnie wypromować nową wersję Deadpool 2 dla dzieci. Mało? Część pieniędzy z biletów przeznaczą na walkę z rakiem. Mało? Oryginalny film miał premierę ponad 6 miesięcy temu, a teraz sprzedają go jeszcze raz – w ocenzurowanej wersji.

Najgorsza reklama zagraniczna:ASDA

ASDA (sieć brytyjskich supermarketów) wypuściła spot z przepychem, gdzie efekty specjalne, ilość bohaterów i nagromadzenie niby-śmiesznych gagów wyparły niestety jakąkolwiek świąteczną atmosferę. Dodatkowo całość średnio łączy się z claimem marki, który sugeruje oszczędzanie pieniędzy. Wisienką na torcie jest lekka, chociaż widoczna inspiracja świetną reklamą This is Virgin Fibre.  

 

Rafał Grzeszkowski, dyrektor kreatywny w Communication Unlimited (CU)

Najlepsza kampania w Polsce:IKEA

Bardzo szwedzko, bardzo magicznie...i bardzo produktowo. Nie ma tu rzewnych historii o rozstaniach i powrotach, nie ma przebojowej ścieżki dźwiękowej. Jest za to bardzo produktowy, rzeczowy przekaz podany w baśniowej atmosferze.

Najgorsza kampania w Polsce:Wedel

Wedel pachnie sztucznością 3D zamiast czekoladą. Kampania świąteczna Wedla rozczarowuje, podobnie jak cała tegoroczna komunikacja marki. Chłopiec i zebra jako brand heroes to świetny pomysł. Mógłby snuć piękną narrację o magii, radości, smaku...i wysokiej jakości od pokoleń.Niestety, wszystko jest przegadane, sztuczne, pachnące 3d zamiast czekoladą...a do tego jakoś mało śmieszne.

Najlepsza reklama zagraniczna:

Zalando

Optymistyczna na czasy niepokoju. Kampania świąteczna Zalando jest oparta na najprostszym możliwym pomyśle - najsłynniejszej kolędzie świata w wykonaniu multi-kulti.Różne pokolenia, różne kolory skóry, różne języki, ale melodia i przekaz ten sam. Jasne, czytelne...i nie jest przegadane.

Najgorsza reklama zagraniczna:

Cadbury - Cadbury Secret Santa

Trudno uwierzyć, że ta kampania powstała naprawdę. Jak to możliwe, że menedżerowie marki posiadającej niezliczoną ilość nagród za świetną komunikację zdecydowali się na zainwestowanie w tak słaby pomysł.Trwający 60 sekund spot ciągnie się w nieskończoność, jest zupełnie pozbawiony suspensu i jakiegokolwiek twista kreatywnego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące