Renesans zaufania Polaków do instytucji i mediów, dramatycznie źle w USA

W ciągu ostatniego roku wzrósł poziom zaufania Polaków wobec rządu (+5 p.p.), mediów (+3 p.p.), biznesu (+3 p.p.) oraz organizacji pozarządowych (+6 p.p.) - wynika z badania Trust Barometr agencji Edelman. Mimo to Polska pozostaje jednym z najbardziej nieufnych narodów na świecie. Z największym kryzysem zaufania społecznego mierzą się mieszkańcy Stanów Zjednoczonych.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Edelman Trust Barometer sprawdza poziom zaufania 28 narodowości do czterech typów instytucji: rządowych, pozarządowych, mediów i biznesu. W tegorocznym zestawieniu Polska poprawiła swoje wyniki, wciąż jednak znajdujemy się w grupie państw o ogólnie niskim poziomie zaufania społecznego.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dwa-razy-mniej-polakow-ufa-mediom-publicznym-niz-prywatnym-to-skutek-duzych-roszad-dziennikarskich-i-stronniczosci ##

Najbardziej ufnymi wobec instytucji narodami są Chiny, Indonezja, Indie oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. W porównaniu z zeszłym rokiem, z tej grupy wypadł Singapur. Największe spadki zaufania do instytucji w relacji rdr zanotowano w USA (o 9 pkt) i we Włoszech (o 5 p.p.). Z kolei najwyższe wzrosty odnotowano u obywateli Chin (o 7 p.p.), Korei Południowej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o 6 p.p.). Globalna średnia wynosi 48 proc.

grafika

Jeśli chodzi o zaufanie do instytucji wśród obywateli z wyższym wykształceniem oraz regularnie interesujących się bieżącymi wydarzeniami, to na pierwszym miejscu znalazły się Chiny (83 proc.), dalej Indonezja (81 proc.) i Indie (77 proc.). Spośród narodów europejskich najwyżej sklasyfikowano Holendrów 67 proc.). Ogromny, 23-punktowy spadek zanotowały natomiast Stany Zjednoczone. Najwyższe wzrosty odnotowano w Argentynie i Szwecji (po 9 p.p.), Malezji (o 8 p.p.) i Turcji (o 7 p.p). Średnia dla świata wynosi zaś 59 proc. Globalna średnia spadła w relacji rdr o 1 p.p. do poziomu 59 proc.

grafika

 

W tym roku Polska znalazła się w grupie sześciu państw (obok Chin, ZEA, Szwecji, Korei Południowej i Malezji), w którym rośnie ogólny odsetek zaufania społecznego do instytucji - w porównaniu z zeszłym rokiem podniósł się o 17 punktów procentowych. Na przeciwległym biegunie znalazły się m.in. USA, gdzie zaufanie społeczne spadło aż o 37 punktów procentowych.

grafika

Tegoroczny ranking Edelmana pokazuje także niski poziom zaufania do mediów w badanych państwach – średnio wynosi 43 proc. Ogólną nieufność wobec nich deklaruje się w 22 spośród 28 krajów. W przypadku naszego państwa odsetek ten w tym roku wynosi 34 proc. i jest o 3 p.p. wyższy niż w 2017. Najbardziej swoim mediom ufają Chińczycy, Hindusi i mieszkańcy Indonezji.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jakie-nastroje-spoleczne-polakow-na-koniec-roku-2017-pogarsza-sie-jedynie-klimat-gospodarczy ##

65 proc. respondentów uważa, że obecnie dziennikarzom bardziej zależy na wyprzedzeniu innych redakcji w publikacji wiadomości, niż na rzetelnym przekazywaniu faktów. W pogoni za newsem cierpi zaś jakość materiału i jego wiarygodność.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zaufanie-do-mediow-w-polsce-informacje-o-ludziach-wiarygodniejsze-niz-o-polityce-i-gospodarce ##

Niewiele mniej, bo 63 proc. badanych uważa, że przeciętny odbiorca nie jest w stanie odróżnić rzetelnego materiału dziennikarskiego od fake newsa, a 59 proc. przyznaje, że coraz trudniej określić, czy konkretna wiadomość pochodzi ze sprawdzonego źródła.

- Z globalnych wyników wyłania się obraz odbiorcy mediów jako osoby rozczarowanej poziomem otaczających go informacji. Ludzie zaczęli unikać kontaktu z mediami – ponad połowa ankietowanych sięga po newsy rzadziej niż raz w tygodniu. Podchodzą też z coraz większym dystansem do informacji znalezionych w sieci. 7 na 10 osób niepokoi się tym, że fake newsy używane są jako „broń” w różnego rodzaju starciach politycznych czy światopoglądowych. W takich krajach jak Niemcy, Irlandia czy Szwecja dziennikarze są postrzegani jako o wiele bardziej wiarygodne źródło informacji niż media społecznościowe czy wyszukiwarki. Co ciekawe – ten trend nie dotyczy (jeszcze) Polski – należymy do grupy krajów, gdzie poziom zaufania do dziennikarzy i wyszukiwarek jest zbliżony. Podobne tendencje zaobserwowano w Turcji, Meksyku czy Kolumbii - mówi Magda Zwolińska, partner w Lighthouse, firmie reprezentującej sieć Edelman w Polsce.

grafika

grafika

W tym roku Edelman zbadał także poziom zaufania do platform społecznościowych i wyszukiwarek. W większości krajów widać tendencję spadkową – zaufanie do internetowych źródeł najbardziej tracą Amerykanie (spadek o 11 p.p. rok do roku), mieszkańcy Australii i RPA (spadek o 8 p.p.). W Polsce odsetek ten wynosi 51 proc., o jeden mniej niż w 2017.

grafika

Kryzys zaufania przeżywają także organizacje pozarządowe. W połowie ujętych w rankingu państwach spadł odsetek osób ufających NGO-som. Najwięcej tracą one we Włoszech (-13 p.p.), USA i Kanadzie (-9 p.p.). Z to w Szwecji zauważyć można trend odwrotny – tam odsetek zaufania do organizacji pozarządowych wzrósł o 13 p.p. do poziomu 42 proc. Najbardziej ufni wobec NGO-ów są Meksykanie (71 proc.). W przypadku Polaków zanotowało sześciopunktowy wzrost do poziomu 54 proc.

grafika

Wyniki raportu Edelmana pokazują, że w połowie przebadanych krajów rośnie zaufanie do biznesu. Choć średni odsetek nie zmienił się w porównaniu z zeszłym rokiem (52 proc.), to niewielkie wzrosty zaufania odnotowano m.in. w Polsce, Turcji, Hiszpanii (o 3 p.p.), Rosji (o 2 p.p) czy Chinach (o 7 p.p.). Sektor biznesowy cieszy się najwyższym zaufaniem u obywateli Indonezji (78 proc.) i Indii (74 proc.).

grafika

W znacznej większości krajów (21 na 28) obywatele są nieufni wobec rządzących. Polska została pod tym względem sklasyfikowana na miejscu 25. – naszemu rządowi ufa co czwarty obywatel (wzrost o 5 p.p). Najmniej ludzi ufa rządzącym w RPA (14 proc.), Brazylii (18 proc.) i Kolumbii (24 proc.). Własnemu rządowi ufa jedynie co trzeci Amerykanin, o 14 p.p. mniej niż w 2017. Stanowi to najwyższy spadek poziomu zaufania społecznego spośród wszystkich ujętych w zestawieniu krajów.

grafika

 

Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 18 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 28 krajach w okresie od 28 października do 20 listopada 2017 roku i polegał na 25-minutowej ankiecie online.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów