Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Telewizja Republika zaczęła komentować bez obrazu mecze piłkarskie czy koszykarskie. W ten sposób radzą sobie kolejne kanały występujące na YouTube, które nie mają praw sportowych, tak jak duże telewizje. Jak to wygląda i jakie osiągają wyniki?

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję
NBA w Republice

Republika weszła na rynek sportowy na polskim YouTube. Rozwija swój program "Klub Sportowy", oferując kolejne audycje z różnych dyscyplin. Niedawno znany komentator koszykówki Wojciech Michałowicz zapowiedział: "Po ponad 3 latach wracam do komentowania NBA! Stanie się to już w nocy z piątku na sobotę przy okazji meczu LA Lakers - Boston Celtics na antenie telewizji Republika. Będziemy się spotkać regularnie".

NBA w Republice? To komentarz

Część osób odebrała to jak zapowiedź transmisji spotkań najlepszej koszykarskiej ligi świata w telewizji Tomasza Sakiewicza, ale od początku wydawało się to niemożliwe.

Prawa do NBA w Polsce nabyło nie tak dawno Warner Bros. Discovery. Republika zaś zdecydowała się na manewr coraz popularniejszy na kanałach youtubowych zajmujących się sportem - pokazywała studio, w trakcie którego dziennikarze i eksperci komentowali na żywo toczące się spotkanie.

🔴 Na żywo: Klub Sportowy NBA 🏀 | Boston Celtics - Los Angeles Lakers #Studio 🔴

Widzowie mogli więc oglądać komentujących, a nie sam mecz. To rozwiązanie stosowane przez kanały, które nie mają praw do transmitowania zawodów sportowych. Prawa są zwykle drogie oraz podzielone przez poszczególne stacje telewizyjne, dla kanałów youtubowych jedyną opcją jest więc komentarz na żywo. Są tacy fani sportu, którzy wolą włączyć telewizję, gdzie leci obraz z danego meczu, ale jednocześnie odpalić komentarz z YouTube’a.

Dla komentatorów bez obrazu wyzwanie jest czasem tym większe, że muszą też pracować w sposób podobny do radiowców. Są bowiem również tacy widzowie, którzy nie mają dostępu do stacji, która nabyła prawa i jedyną szansą na styczność z meczem NBA czy innymi rozgrywkami pozostaje taki program na YouTube.

Republika w ten sposób towarzyszyła kibicom nie tylko podczas wspomnianego meczu NBA (8,2 tys. wyświetleń), ale także m.in. występów polskich drużyn w europejskich pucharach piłkarskich (7,9 tys.), meczu reprezentacyjnego Malta - Polska (41 tys.), Polska - Holandia (50 tys.) czy Polska - Litwa (42 tys.). Idzie drogą innych kanałów, które od dawna komentują wydarzenia sportowe bez obrazu.

Kanał Sportowy i Weszło dominują na tym polu

To przede wszystkim Kanał Sportowy (1,03 mln subskrybentów) i Weszło (326 tys). Ten pierwszy chociażby w listopadzie pokazywał komentarz do meczu Polska - Malta (206 tys. wyświetleń) oraz Polska - Holandia (219 tys.). Kanał Sportowy transmituje jednak w ramach takiego programu o wiele więcej: studio przedmeczowe, komentarz do meczu, analizę pomeczową, konferencję polskiego selekcjonera i komentarz do konferencji. Dlatego cała audycja trwa kilka godzin, w przypadku np. Polska - Malta prawie 6,5 godziny.

POLSKA POKONAŁA MALTĘ | BOREK KOMENTUJE ZWYCIĘSTWO W BÓLACH + ANALIZA: MICHAŁ POL I GOŚCIE

Podobnie działa Weszło, ale transmisje na tym kanale są krótsze - krócej trwa studio przedmeczowe i pomeczowe. W przypadku Polska - Holandia to było nieco ponad trzy godziny (34 tys. wyświetleń), a Polska - Malta cztery godziny (79 tys.)

POLSKA - HOLANDIA LIVE! STUDIO I KOMENTARZ NA ŻYWO!

Inną drogą wybrały Meczyki (279 tys.) czy Kanał Zero (2,15 mln). Ten pierwszy kanał nie komentował ostatnio na żywo spotkań bez obrazu, a skupiał się na analizie publicystycznej przed meczem reprezentacji czy po jego zakończeniu, emitował także konferencje prasowe naszego selekcjonera. Podobnie kanał Krzysztofa Stanowskiego, który skupia się na zapowiedziach przedmeczowych i pokazuje programy na żywo tuż po zakończeniu danych spotkań naszej kadry narodowej.

Komentarz na żywo bez obrazu to także szansa dla mniejszych kanałów youtubowych na zainteresowanie fanów sportu. Mowa tu m.in. o kanale Żyjemy Sportem (51 tys. subskrypcji) czy 365 dni o piłce (48 tys.), gdzie twórcy pokazują np. zegar i składy drużyn, a w tle słychać ich głos, gdy komentują na bieżąco, co dzieje się na boisku czy innym obiekcie sportowym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach