Grupa LPP: e-commerce 78 proc. w górę, Sinsay coraz bliżej Reserved, 1 mld zł na inwestycje

W zeszłym roku finansowym, od lutego ub.r. do stycznia br., holding odzieżowy LPP (należą do niego marki Reserved, House, Cropp, Mohito i Sinsay) zanotował wzrost przychodów o ok. 80 proc. do 14,03 mld zł i wyniku netto ze 190,1 mln zł straty do 953,5 mln zł zysku. Wpływy z marki Sinsay zwiększyły się o 164 proc., zbliżając do tych generowanych przez Reserved.

tw/pap
tw/pap
Udostępnij artykuł:

Zysk operacyjny grupy LPP w minionym roku finansowym wzrósł do 1,479 mld zł ze 153 mln zł. EBITDA grupy wyniosła blisko 2,63 mld zł, co oznacza wzrost o 114,2 proc. rdr, a przychody wyniosły 14,03 mld zł wobec 7,85 mld zł rok wcześniej (wzrost o ok. 80 proc. rdr).

- Tak wysoki dwucyfrowy wzrost przychodów wynikał m.in. z realizacji tzw. odroczonego popytu, trendu widocznego niemal na wszystkich rynkach obecności grupy. Trend ten był wynikiem powrotu do normalności po serii lockdownów w pandemicznym roku 2020. Przywrócił w społeczeństwie potrzebę nadrobienia zakupów z których zrezygnowano rok wcześniej i był zauważalny już od pierwszego kwartału ubiegłego roku zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online - napisano w raporcie grupy LPP.

- Dodatkowo korzystne ceny zakupu uzyskane przy zamówieniach na nasze kolekcje i pozytywne przyjęcie kolekcji wszystkich naszym marek przez klientów oraz ograniczenie polityki przecen w minionym roku, przełożyły się na bardzo dobry rezultat na poziomie wypracowania marży handlowej tj. 57,8 proc., o 5,7 pp. większej niż rok wcześniej - dodano.

Spółka szacowała wcześniej, że po uwzględnieniu odpisów wartości aktywów w Ukrainie i Rosji miała w 2021/22 r. 960 mln zł zysku netto, 1,48 mld zł EBIT i 14,2 mld zł przychodów.

Jak podano w raporcie, LPP na poziomie pozostałych kosztów operacyjnych w roku finansowym 2021/22 dokonało odpisów wartości aktywów spółki ukraińskiej w wysokości 273 mln zł oraz spółki rosyjskiej w wysokości 335 mln zł.

grafika

Większość przychodów z Reserved i Sinsay

Największą marką LPP pod względem przychodów pozostaje Reserved. W zeszłym roku jej wpływy zwiększyły się o 55,4 proc. do 5,386 mld zł.

Podobną dynamikę sprzedaży zanotowały marki Cropp, House i Mohito. Natomiast wpływy z Sinsay poszły w górę o 163,9 proc. do 4,587 mld zł.

grafika

Liczba sklepów stacjonarnych Sinsay zwiększyła się z ciągu roku z 434 do 743. Równocześnie przybyło 36 sklepów marki House, 29 marki Cropp, 8 marki Mohito i 7 marki Reserved.

Ta ostatnia pozostaje największą marką grupy LPP pod względem powierzchni handlowej - 447 jej sklepów na koniec stycznia miało łącznie 7102 tys. metrów kwadratowych. Natomiast 743 salonów Sinsay zajmuje w sumie 689,1 tys. metrów kwadratowych.

grafika

Z 2 244 sklepów stacjonarnych grupy LPP prawie połowa - 952 - działały w Polsce. Kolejnymi rynkami dla firmy pod tym względem były Rosja (553 sklepy), Ukraina (159), Czechy (102) i Rumunia (101).

Po wybuchu wojny w Ukrainie firma ogłosiła zawieszenie działalności w tym kraju, do końca marca zamknęła też swoje wszystkie sklepy w Rosji. https://www.wirtualnemedia.pl/lpp-sklepy-house-i-reserved-zamkniete-w-rosji,7170009981593217a Na przełomie lutego i marca dokonała odpisu w kwocie ok. 250 mln zł na potencjalnie nierentowne sklepy w Rosji oraz w wysokości 270 mln zł na aktywa w Ukrainie.

grafika

39 proc. wpływów e-commerce w Polsce

W zeszłym roku finansowym przychody grupy LPP ze sprzedaży internetowej sięgnęły 3,961 mld zł, po wzroście o 77,7 proc. z 2,229 mld zł rok wcześniej. Ok. 39 proc. przychodów z e-commerce zanotowano w Polsce.

Rok do roku udział e-commerce w łącznych wpływach grupy LPP zmalał z 28,4 do 28,2 proc., a w tych na polskim rynku zmalał z 32 do 27,8 proc.

- Wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży online to efekt zmian przyzwyczajeń klientów wynikający z trendu „convenience” (wygodnych zakupów). Trend ten zyskał na popularności w roku pandemicznym 2020 w którym w czasie zamknięć sklepów stacjonarnych zakupy internetowe stały się alternatywą wobec tradycyjnego kanału zakupu a ich popularność nie osłabła w kolejnym roku - napisano w sprawozdaniu firmy.

LPP spodziewa się wzrostu wpływów, w br. 1 mld zł na inwestycje

Grupa LPP spodziewa się w 2022/23 roku finansowym wzrostu przychodów o ok. 13 proc. rdr do ok. 16 mld zł oraz spadku marży handlowej i operacyjnej.

- Plany sprzedażowe na rok finansowy 2022/23 (z wyłączeniem rynku Ukrainy i Rosji) wskazują na możliwość osiągnięcia 16 mld zł sprzedaży tj. wzrostu o około 13 proc. rdr, z czego w kanale internetowym przekroczenie poziomu 5 mld zł - napisano w raporcie.

- Biorąc jednak pod uwagę obecną sytuację geopolityczną na wschodzie Europy, niestabilność gospodarczą na wszystkich rynkach oraz wzrost inflacji przy wciąż rosnącej na rynku presji kosztowej, w 2022/23 roku jako grupa spodziewamy się spadku marży handlowej i operacyjnej - dodano. LPP podało w prezentacji, że celem na 2022/23 r. jest również utrzymanie gotówki netto.

Wśród możliwości grupa LPP wymieniła w prezentacji rosnący udział segmentu "value for money" online i offline, przełożenie inflacji na ceny oraz zakończenie wdrożenia RFID. Ryzyka to zawirowania w łańcuchu dostaw, wpływ wojny w Ukrainie na gospodarki europejskie oraz kontynuacja pandemii.

Grupa LPP zakłada na 2022/23 r. wydatki inwestycyjne w wysokości 1 mld zł, z czego ok. 630 mln zł chce przeznaczyć na rozwój sieci stacjonarnej - poinformowała spółka w raporcie rocznym.

- Chcemy utrzymać wysoki poziom zaangażowania inwestycyjnego na 2022/23 w wysokości 1,0 mld zł, w tym ok. 630 mln zł na rozwój sieci salonów stacjonarnych, której jednocześnie powierzchnia ze względu na wstrzymanie rozwoju w rejonie wschodnim ulegnie zmniejszeniu w roku 2022/23 o około 4 proc. rdr - napisano.

- W kolejnych latach zakładamy powrót do wzrostów powierzchni handlowej - dodano

LPP planuje 648 mln zł w dywidendzie

We wtorek zarząd LPP zarekomendował radzie nadzorczej i walnemu zgromadzeniu spółki, żeby z zeszłorocznego zysku wypłacić 648,35 mln zł dywidendy, po 350 zł na akcję.

Dywidenda ma zostać podzielona na dwie połowy: wypłatę pierwszej zaplanowano na 6 czerwca br., a drugiej na 30 sierpnia. Dzień ustalenia praw do dywidendy zaproponowano na 30 maja.

W ub.r. LPP wypłaciło akcjonariuszom 833,59 mln zł dywidendy (po 450 zł na akcję), w całości z kapitału zapasowego. Wcześniejsze dywidendy były wielokrotnie niższe.

Głównymi akcjonariuszami firmy są fundacje należące do jej współzałożycieli: fundacja Semper Simul ma walory stanowiące 31,25 proc. kapitału i 60,84 proc. głosów na walnym zgromadzeniu, a fundacja Sky - 12,3 proc. kapitału i 7,01 proc. głosów na walnym.

W środę na zakończeniu sesji giełdowej za akcję LPP płacono 11 240 zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telwizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"