Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii Dialog

Na pytania portalu Wirtualnemedia.pl odpowiada Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii Dialog.

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Udostępnij artykuł:

Robert Stępowski: Wiele ostatnio słychać o IPTV. Patrząc jednak na kraje Europy zachodniej, pewne opóźnienie w tym zakresie u nas występuje. Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii Dialog: W Polsce ten rynek dopiero się rozwija. Francja, Belgia, Szwecja, Słowenia czy Norwegii już dwa – trzy lata temu były zdecydowanie bardziej zaawansowane w rozwoju. Trzeba jednak zaznaczyć, że wystartowaliśmy później niż nasi europejscy sąsiedzi. Czyli boom dopiero przed nami? I to niebawem. Myślę, że przełomowe będą ten i przyszły rok. Według raportów i prognoz analityków udział IPTV w „polskim torcie” płatnej telewizji osiągnie pułap 20 proc. w perspektywie najbliższych trzech lat. Kolejne lata to walka o osiągnięcie ok. 25 proc. progu. Brzmi optymistycznie. Ale czy w naszym kraju jest odpowiednia infrastruktura? Co prawda nie jesteśmy już w ogonie Europy jeśli chodzi o dostęp do sieci, ale najlepiej też nie jest. Wciąż duża część Polaków nie ma dostępu do szerokopasmowego internetu, a rozwój tej usługi musi iść w parze z równie dynamiczną rozbudową sieci. Hasłem przewodnim ubiegłego roku był światłowód. Według najświeższego raportu Point Topic Polska po III kwartale ub.r. plasowała się na 8. miejscu w Europie pod względem liczby szerokopasmowych linii. Wiele jest jednak jeszcze do zrobienia – i to przede wszystkim w obszarze inwestycji, a nie kolejnych korekt produktowych. Mogę wypowiadać się tylko w imieniu Dialog-u, i cieszę się, że nasza uruchomiona przy unijnym wsparciu inwestycja to największy w Polsce (i jeden z większych w Europie) projekt budowy światłowodowej sieci w technologii PON (prościej – tzw. światłowód do domu). Ta wyjątkowo nowoczesna technologia pozwoli nam nie tylko na rozwój IPTV, ale na zaoferowania via telewizor również innych usług: megaszybkiego internetu, wideomonitoringu, wideokonferencji, transmisji HD czy zakupów online za pomocą pilota. Definicja telewizji nabierze zupełnie nowego wymiaru. Realizacja projektu zakończy się w 2012 roku, a nowoczesna sieć obejmie swoim zasięgiem 70 tysięcy mieszkań m.in. we Wrocławiu, Zielonej Górze i Łodzi. Pierwszych klientów podłączymy już pod koniec tego roku.

Już dziś jednak nasza dotychczasowa sieć praktycznie w całości jest gotowa do świadczenie usług IPTV. U konkurencyjnych operatorów udział ten waha się na poziomie 40-50 proc. Takie inwestycje wymagają olbrzymich finansowych. Czy one mają szanse się zwrócić w jakimś nieodległym terminie? Zanim zdecydowaliśmy się na zastosowanie technologii Pasywnych Sieci Optycznych (PON) zbudowaliśmy instalację pilotażową w Lubinie. Dzięki temu mogliśmy w praktyce przekonać się jaka jest dostępność rozwiązań technologicznych, jakie mogą być realne koszty inwestycji i jak na nową usługę zareagują klienci. Sieć światłowodową w Lubinie zbudowaliśmy na osiedlu liczącym około 5 tys. mieszkań. Pozyskaliśmy tam w bardzo krótkim czasie 700 abonentów, co świadczy o dużym zainteresowaniu tymi rozwiązaniami. Projekt budowy PON pochłonie 56 mln zł – z tego unia dofinansuje nam 40 proc., czyli ok. 22 mln zł. Jak już wspomniałem sieć obejmie 70 tys. mieszkań. Liczymy na ok. 28 tys. klientów pozyskanych w pierwszym etapie. Nasz pilotaż w Lubinie pokazuje, że jest to możliwe. IPTV jest już w naszym kraju rentowna czy wciąż wiąże się tylko z inwestycjami? Inwestycja w IPTV to z jednej strony nowy sprzęt, oprogramowanie, dekodery i licencje, a z drugiej duże nakłady na przebudowę istniejącej infrastruktury. Taki projekt zanim zostanie zainicjowany jest szczegółowo analizowany, a przed podjęciem decyzji o wdrożeniu rozważane są jego długofalowe skutki. W Dialog-u podjęliśmy decyzję, że warto. Do listopada 2009 roku na wszystkie inwestycje związane z realizacją projektu IPTV, uruchomieniem i świadczeniem usług telewizyjnych klientom wydaliśmy ponad 29 mln zł. Przychody z „czystej” usługi telewizyjnej (a pamiętajmy, że sprzedaje się ją w pakiecie z telefonem i internetem) od momentu komercyjnego uruchomienia do końca trzeciego kwartału 2009 roku (czyli w około 1,5 roku od startu) wyniosły niemal 5,5 mln zł. Kto dziś kupuje IPTV? Jak można scharakteryzować klienta tej usługi? To klient wymagający, ale i lojalny. W znakomitej większości osoby, które zdecydowały się na naszą telewizję, korzystają już od lat z naszych telefonów i internetu. Wiążą się więc mocniej z jednym dostawcą, ale dzięki temu oszczędzają i pieniądze i czas potrzebny na regulowanie wielu rachunków. To również klienci poszukujący – otwarci na technologiczne nowinki. IPTV już dziś to nie tylko płatna telewizja z rozszerzoną ofertą programową – to cyfrowe nagrywarki, wypożyczalnie filmów, interaktywna komunikacja pomiędzy klientem a dostawcą za pomocą pilota. Co ciekawe, wbrew temu co można by pomyśleć, na IPTV decydują się nie tylko młodzi ludzie. Ci nieco starsi również… Co jeszcze oferuje IPTV? Z jakich funkcjonalności najczęściej korzystają Państwa klienci? Jest tego sporo. Najpopularniejszą z usług jest interaktywny przewodnik po programach – klienci doceniają to, że zawsze jest on aktualny na tydzień w przód, czytają  opisy filmów, wiedzą co się wydarzy w kolejnym odcinku popularnego serialu oraz ustawiają przypomnienia o ulubionych programach. IPTV to także ogromna wygoda dla klienta, który za pomocą pilota nie tylko przełącza kanały, ale uruchamia dodatkowe pakiety tematyczne, bierze udział w konkursach i quizach, korzysta z promocji – wszystko to za pomocą jednego przycisku na pilocie. Dialog jest pierwszym dostawcą cyfrowej telewizji, który regularnie przeprowadza interaktywne konkursy z nagrodami dla swoich użytkowników, organizowane wspólnie z nadawcami programów i dystrybutorami filmów. Rozdaliśmy już kilkaset nagród.

Podstawą jednak jest zapewnienie wysokiej jakości i niezawodności świadczonych usług. Bez gwarancji stabilnego i niezawodnego działania nawet najbardziej wyszukane rozwiązania niestety nie obronią się.

Ponadto trzeba słuchać klientów, pozwalać im na testowanie nowych rozwiązań w fazie testów – klienci są już na tyle wyedukowani i świadomi, iż sami często zgłaszają wiele pomysłów. W Dialogu tak do tego podchodzimy. Wybiegnijmy znów na chwile w przyszłość. Polacy cały czas dość nieufnie podchodzą do zakupów przez internet (Allegro tak, ale już na sklepy z produktami spożywczymi wielkiego parcia nie ma). A Pan wspominał o sklepie online i zakupach za pomocą pilota. Taki sposób zakupów ma szansę się przyjąć? W Dialog-u klient już dziś kupuje nasze usługi za pomocą pilota: zamawia pakiety lub filmy z wypożyczalni. Śledzi na ekranie telewizora na bieżąco stan swojego rachunku – a opłaca wszystko za jednym zamachem zbiorczą miesięczną fakturą. Handel internetowy rośnie w siłę, również w Polsce. Jestem przekonany, że tak samo będzie z zakupami via TV. Istnieje szeroki asortyment towarów i usług powiązanych z telewizją. Pamiętajmy też, że zmiana branży w takim sklepie jest dużo prostsza niż w przypadku tradycyjnego sklepu. Jakie Państwo macie plany rozwoju tej usługi i dostosowywania do jej potrzeb swojej infrastruktury? Bieżący rok to nowe pakiety tematyczne oraz kolejna porcja kilkuset nowych filmów w wypożyczalnie. To również wiele projektów związanych z ulepszaniem interfejsów graficznych oraz ergonomii – wszystko po to, aby poruszanie po menu dekodera było jeszcze bardziej przyjazne i intuicyjne dla klientów.

Już w IV kwartale 2010 roku pierwsi klienci będą mogli skorzystać z usług świadczonych w oparciu o sieć PON, m.in. np. przeglądania zasobów internetu, wideokonferencje i wideomonitoring na ekranach telewizorów.

Robert Stępowski
Autor artykułu:
Robert Stępowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów