– Fundusz Rocket Internet jest bardzo nietypowym funduszem, ponieważ nie inwestuje w istniejące już spółki, ale inwestuje w spółki, które tworzy sam – mówi Katarzyna Kazior, dyrektor Rocket Internet w Polsce.
Zarówno wybór pomysłu, jak i dobór zespołu należy do kompetencji spółki Rocket Internet. Dzięki temu proces inkubacji przebiega bardzo szybko, a nowa spółka już średnio po 100 dniach od powstania pomysłu jest w stanie rozpocząć funkcjonowanie na rynku.
– W swoim portfelu mamy już ponad 100 spółek. Są to głównie spółki oparte o modele e-commerce’owe, związane z konsumentem ostatecznym, a nie spółki w modelu B2B. W Polsce np. jest to Zalando, które niedawno zadebiutowało na giełdzie w Niemczech – mówi Katarzyna Kazior.
Zalando jest jedną z najbardziej wartościowych spółek w portfelu Rocket Internet. Debiut na giełdzie we Frankfurcie odbył się w październiku 2014 roku, a obecna kapitalizacja przedsiębiorstwa wynosi około 8 miliardów euro.

W przypadku polskiego rynku do najważniejszych inwestycji należą Westwing, spółka zajmująca się internetową sprzedażą elementów wyposażenia wnętrz, oraz CupoNation, oferujące klientom dostęp do kodów rabatowych w ponad 2000 sklepach internetowych. Jak tłumaczy Katarzyna Kazior, Polska nie zalicza się jednak do kluczowych miejsc z punktu widzenia strategii Rocket Internet. Rynek polski, choć jest stabilny,to pod względem dynamiki rozwoju i zainteresowania inwestorów ustępuje krajom Azji i Afryki.
– Spółki w Polsce bardzo często ograniczają się na początku do rodzimego rynku. Często spotykamy się z sytuacją, w której spółka z naszego portfela bardzo długo nie decyduje się na wyjście poza Polskę, ponieważ nasz kraj jest na tyle duży, że z ekonomicznego punktu widzenia racjonalne jest pozostanie na tym rynku. Z drugiej jednak strony jesteśmy na tyle mali, że zagraniczni inwestorzy nie traktują takiej inwestycji bardzo poważnie – zwraca uwagę Katarzyna Kazior.

Natomiast spośród branż, w które inwestorzy najchętniej chcieliby się zaangażować, wymienia głównie obszar FinTech, dotyczący usług finansowych, oraz tzw. sharing economy, czyli model biznesowy, w którym posiadacz jakiegoś dobra, dzieli się nim odpłatnie z innymi osobami.
W przypadku rozwiązań, które już znajdują zastosowanie rynkowe, największą dynamikę wzrostu widać w dziedzinie mody i wyposażenia domu. Do tej pory klienci dość niechętnie podchodzili do zakupów produktów wielkogabarytowych przez internet.
– Obecnie klienci coraz częściej otwierają się na zakupy wielkogabarytowe w sieci. Wiąże się to z tym, że dostawcy są w stanie dużo lepiej niż kiedyś zaprezentować produkt np. w formie video. Oznacza to, że otwierają się na potrzeby konsumenta – wyjaśnia Katarzyna Kazior.
Spółka akcyjna Rocket Internet została założona w 2007 roku i zatrudnia obecnie około 25 tysięcy osób. Akcjami internetowej firmy można handlować na frankfurckiej giełdzie. Debiut odbył się w październiku 2014 roku, a aktualna wartość rynkowa przedsiębiorstwa wynosi ponad 5,5 miliarda euro.











