17 najlepszych odcinków na 17. rocznicę finału „Rodziny Soprano” HBO

10 czerwca minęło 17 lat od zakończenia kultowego serialu „Rodzina Soprano” HBO. Z tej okazji zapraszamy na przegląd najciekawszych i najbardziej przełomowych odcinków. Pamiętacie Adrianę i Christophera? A sąsiadów, którzy pogardzali Tonym? Albo jego wyjazd weekendowy z córką na przegląd wybranych uczelni? Wyruszamy do roku 1999. New Jersey. Dzień, w którym odleciały kaczki.

Małgorzata Major
Małgorzata Major
Udostępnij artykuł:
17 najlepszych odcinków na 17. rocznicę finału „Rodziny Soprano” HBO
„Rodzina Soprano”, HBO

„Rodzina Soprano” to niekwestionowany klasyk telewizyjny, porównywalny do klasyki filmów noir, którą w amerykańskim kinie lat 50. uwielbiał Tony Soprano (w tej roli James Gandolfini). Siłą serialu jest nie tylko wiele wątków dotyczących przemocy i relacji domowych, ale także świetnie uchwycona obyczajowość małej włoskiej społeczności w New Jersey i liczne nawiązania do popkultury.

1. Sezon 1, odcinek 1 „The Sopranos”

Niewątpliwie jednym z najciekawszych wątków „Rodziny Soprano” jest relacja Tony’ego z matką. David Chase oparł ten motyw na własnych doświadczeniach. Jest to mistrzowsko poprowadzona historia o tym, jak będąc dorosłym mężczyzną, nadal nie możesz poradzić sobie z toksycznym rodzicem. Pokazanie trudnej relacji z dawno zmarłym ojcem i wciąż żyjącą, despotyczną matką był bardzo odważny w 1999, kiedy w dyskursie publicznym nie było miejsca na takie kwestie, jak niedojrzali emocjonalnie rodzice, mówienie o chorobach psychicznych bez stygmatyzowania chorych, czy też nieprzepracowane traumy z okresu dzieciństwa. Dzisiaj serial zyskuje drugie życie dzięki temu, że David Chase bez pudrowania mówił o rodzinie jako źródle depresji.

Przemoc oglądamy dwutorowo – nie tylko w wymiarze rzeczywistym, realnym, gdy bohaterowie dokonują pobić i morderstw, ale także w rodzinie, aplikowaną emocjonalnie, gdy Livia (Nancy Marchand) będąc u kresu życia, nie daje swojemu synowi okazji do tego, aby mógł za nią tęsknić. Wciąż ma wobec niego duże oczekiwania w zakresie pomocy, a równocześnie szydzi z niego, upokarza i deprecjonuje jego samodzielność, sprawczość, zaradność, zdolność do samodzielnej egzystencji bez jej nadzoru.

W odcinku pilotowym Tony ma stany lękowe i zaczyna terapię, a seniorka rodu nie zgadza się na przeprowadzkę do domu opieki. Wszystkie problemy Tony’ego dopiero przed nim.

2. Sezon 1, odcinek 5 „College”

Tony jedzie z córką odwiedzić college, w którym Meadow (Jamie-Lynn Sigler) chciałaby studiować i w czasie tego weekendowego wyjazdu dziewczyna odkrywa, czym tak naprawdę zajmuje się jej ojciec. Od tego momentu zaczyna się jej zmaganie z nowo zdobytymi informacjami. Przechodzi wszystkie etapy żałoby po utraconym dzieciństwie i niewinności.

Wstrząsająca scena morderstwa dokonanego przez Soprano wciąż wywiera piorunujące wrażenie na widowni. Odcinek pokazuje scenę brutalnej napaści na człowieka w sposób, który dotychczas w telewizji nie był czymś powszechnym.

3. Sezon 1, odcinek 13 „I Dream of Jeannie Cusamano”

Tony w końcu dowiaduje się o zamachu planowanym na swoje życie. Wie, że stoją za nim Livia i wujek Junior (Dominic Chianese). Ta zdrada bardzo go boli, pokazuje mu, że w relacjach rodzinnych wciąż jest małym chłopcem, z którym dorośli się nie liczą. Jest tylko intruzem w świecie porachunków gangsterskich, a zawiadują nimi jego matka i wujek.

Odcinek ważny z uwagi na odsłonięcie brutalnych relacji rodzinnych i pokazanie Tony’emu, gdzie jest jego miejsce zdaniem starszej generacji Soprano.

4. Sezon 2, odcinek 3 „Toodle Fucking-Oo”

Po latach spędzonych w więzieniu, na wolność wychodzi Richie April (David Proval), z którym Tony ma zadawniony konflikt. Skomplikowana relacja Richiego i Tony’ego będzie się rozwijać, prowadząc do nieuchronnego końca. Ten wątek, który wciąż fascynuje i nie traci na aktualności, to toksyczna męskość i źle rozumiana lojalność. Otoczenie Tony’ego, jak i on sam, to niewyemancypowani mężczyźni, uznający tradycyjny podział ról, w którym miejsce kobiety jest w kuchni, a mężczyzny na polowaniu.

Tony i jego podwładni wręcz ociekają testosteronem, próbując sobie nawzajem udowodnić jedyny słuszny styl życia, podkreślają wzajemną lojalność, a równocześnie skłonni są do prymitywnych kłamstw, oszustw i zdradzania małżonek, mimo że deklarują rodzinę jako najważniejszą wartość w życiu. Tony nie mówi o swojej terapii, ani o depresji współpracownikom (odcinek z odlatującymi kaczkami jest wybitny jeśli chodzi o pokazanie stanów lękowych bohatera i zreferowanie jego obniżonego samopoczucia), ponieważ wie, że odebraliby to jako dowód słabości, nieudacznictwa i podkopałoby to jego autorytet w „rodzinie”. Znajomość z Richiem to idealny przykład toksycznej relacji opartej na maczystowskim fundamencie.

5. Sezon 2, odcinek 9 „From Where to Eternity”

Odcinek skupia się na Christopherze (Michael Imperioli) i jego jednominutowej śmierci, a dokładnie zatrzymaniu akcji serca. Wypadek ten jednoczy rodzinę i daje wszystkim do myślenia na temat kruchości życia. Christopher będzie miał w przyszłości kolejne odcinki, w których ukradnie show Tony’emu.

Starcie tych dwóch postaci, to jeden z ważniejszych elementów serialowej fabuły.

6. Sezon 2, odcinek 13 „Funhouse”

Meadow kończy liceum i czeka ją uroczyste wręczenie świadectw. Tony dzień przed wielkim wydarzeniem dostaje zatrucia pokarmowego i usiłuje wyleczyć się na własną rękę. Dowiaduje się także, kto jest informatorem policyjnym. Czuje się zdradzony.

Ukazanie bohatera z jego problemami zdrowotnymi i szwankującą fizjologią sprawia, że widzimy go całościowo, a przez to bardziej rozumiemy. Bywa twardym gangsterem, ale częściej udręczonym i mściwym człowiekiem z problemami żołądkowymi.

7. Sezon 3, odcinek 2 „Proshai, Livushka”

Tony wścieka się i oburza na wieść, że chłopak jego córki jest Afroamerykaninem o żydowskim pochodzeniu. Nie mieści mu się to w głowie i uznaje związek za dowód nieodpowiedzialnego zachowania ze strony Meadow. To dopiero początek konfliktu międzypokoleniowego, który będziemy śledzić w relacji ojciec i córka. Meadow stanowi pierwiastek postępowy w rodzinie, wyraża przekonania typowe dla nowej generacji, nie chce żyć w tradycyjnym modelu rodziny, jak jej matka.

8. Sezon 3, odcinek 4 „Employee of the Month”

Dr Melfi (Lorraine Bracco) zaprasza na terapię Tony’ego wraz z żoną Carmelą (Edie Falco). Równocześnie przeżywa osobisty dramat po gwałcie, którego padła ofiarą. Rozważa nawet, aby poprosić Soprano o pomoc w wymierzeniu sprawiedliwości sprawcy napadu, ponieważ sąd jej nie pomógł. Dr Melfi długo walczy ze sobą w tej sprawie. Z jednej strony chciałaby oprzeć się na ramieniu kogoś silniejszego, z drugiej brzydzi się tym, czym na co dzień zajmuje się jej klient.

Postawa dr Melfi jest godna podziwa - po ludzku szuka zemsty za obrzydliwą przemoc, której doświadczyła, ale zwycięża w niej poczucie etyki i moralności - nie chce mścić się za pomocą Tony'ego. Wie przecież, że to na zawsze zmieniłoby ich relacje i stałaby się jego dłużniczką.

9. Sezon 3, odcinek 11 „Pine Barrens”

Świetny odcinek z udziałem Pauliego (Tony Sirico) i Christophera, którzy po próbie dokonania egzekucji na pewnym Rosjaninie, gubią się w lesie, ale gubią też swoją ofiarę. Ciekawy eksperyment fabularny łączący kino gangsterskie z komedią.

10. Sezon 4, odcinek 7 „Watching Too Much Television”

Pauli wychodzi na wolność po kilku miesiącach i jak zawsze w takiej sytuacji, Tony jest podejrzliwy i ostrożny. Zastanawia się, czy może mu ufać i wierzyć w dawną lojalność. Cały czas rozwija się wątek Adriany (Drea de Matteo), która na tym etapie dąży do ślubu z Christopherem byle tylko nie musieć zeznawać przeciwko niemu w sądzie.

11. Sezon 5, odcinek 5 „Irregular Around the Margins”

Jeden z odcinków, które pokazują, jak egoistyczny, kapryśny i nielojalny bywa Tony. Podczas nieobecności Christophera, spędza dużo czasu z Adrianą i prawie dochodzi między nimi do romansu. Wszyscy wokół sądzą, że Tony i Adriana rzeczywiście mają romans. Po powrocie ta sytuacja rozwściecza Christophera, ale niewiele może z tym zrobić. Tony nie liczy się z niczyimi uczuciami, poza własnymi czego dowodzi jego beztroska w tej sytuacji i ignorowanie tego, że Adriana ma przez niego problemy.

Sytuacja pokazuje wahania nastroju bohatera - od przyjaźni do obojętności. Większość kobiet, z którymi się wiąże, musi zapłacić za tę znajomość wysoką cenę.

12. Sezon 5, odcinek 12  „Long Term Parking”

Jeden z najbardziej zapadających w pamięć odcinków skupia się na Adrianie i pokazuje jej dalsze losy. Wątek Adriany jest jednym z najciekawiej napisanych w całym serialu. Do dzisiaj wzbudza wielkie emocje w widzach.

13. Sezon 5, odcinek 13 „All Due Respect”

Tony podejmuje decyzję o zabiciu kuzyna. Napięcie między nimi rosło przez cały sezon. Teraz zapadła decyzja o egzekucji. To kolejny z bardziej wstrząsających odcinków serialu.

14. Sezon 6, część 1, odcinek 2 „Join The Club” 

Ranny Tony śni o tym, że stracił swoją osobowość. Cała rodzina przy nim czuwa. W tym momencie powoli zaczyna sypać się w miarę stabilne życie rodziny Soprano. A.J. zostaje skreślony z listy studentów, ale teraz skupia się na czymś zupełnie innym. Chce pomścić swojego ojca i wymierzyć karę wujowi Juniorowi za atak na Tony'ego. 

Syn Tony'ego to ciekawa postać, ponieważ cały czas miota się między tym, co wypada, a co mu imponuje. Z jednej strony nie bardzo pasował do działalności Soprano, z drugiej nie miał na siebie lepszego pomysłu. To kolejna ofiara Tony'ego, mimo że ani Tony ani A.J. nigdy by tak nie pomyśleli.

15. Sezon 6, część 2, odcinek 6 „Kennedy and Heidi”

Podróż Tony’ego i Christophera z Nowego Jorku kończy się wypadkiem. Poznajemy dalsze losy Christophera. Wspólna podróż bohaterów staje się początkiem końca struktury mafijnej, którą buduje Soprano. Wszystko zaczyna się sypać niczym domek z kart.

16. Sezon 6, część 2, odcinek 8 „The Blue Comet”

Tony przygotowuje się na wojnę z inną rodziną mafijną, a cały jego świat się rozyspuje - zarówno ten domowy, jak i zawodowy. Bohater traci grunt pod nogami.

17. Sezon 6, odcinek 9 „Made in America”

Wielki finał, w którym FBI i inna rodzina mafijna, depczą Tony’emu po piętach. Otrzymujemy zakończenie do samodzielnej interpretacji, w którym nie brakuje symboliki (parkowanie Meadow w scenie finałowej) i kilku warstw interpretacyjnych. Odcinek kończy się nagle i pozostawia nas w zdumieniu.

Do dzisiaj fani zastanawiają się, co się stało. Po piętnastu latach David Chase przedstawił widzom własną interpretację.

Serial „Rodzina Soprano” dostępny jest na platformie Max.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+