##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-branza-interaktywna-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-pod-lupa-branzy-pr-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2014-roku-co-w-2015-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-polskiej-e-reklamie-co-wydarzy-sie-w-2015-sieci-wydawcy-agencje ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-polska-reklame-w-2014-roku-i-prognozuja-2015-rok ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rok-2014-w-social-media-prognozy-na-2015-agencje-i-wydawcy ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/badacze-rynku-o-2014-roku-prognozy-na-2015 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-e-commerce-jaki-byl-w-2014-roku-co-wydarzy-sie-w-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/portale-podsumowuja-polski-internet-w-2014-roku-i-prognozuja-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wideo-i-vod-w-polskim-internecie-podsumowanie-2014-roku-prognozy-na-2015 ##
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-seo-sem-co-wydarzylo-sie-w-2014-roku-jaki-bedzie-2015 ##
Bianka Pawlewska, general manager w NAM International

Wydarzenie rokuW naszej branży dokonało się połączenie Cinema City z Cineworld, dzięki temu staliśmy się częścią jednego z największych operatorów kin w Europie, który posiada blisko 2 tys. ekranów i sprzedaż biletów na poziomie ok. 85 milionów rocznie.
Sukces rokuMyślę, że dla nas najważniejszymi osiągnięciami w tym roku było podpisanie umowy na sponsoring kin IMAX z McDonald’s oraz wzrost liczby kampanii reklamowych w kinach Cinema City.
Jeżeli chodzi o cały rynek kinowy to niewątpliwym sukcesem była znakomita frekwencja na filmach „Bogowie” (już ponad 2 miliony widzów), „Miasto 44” (ponad 1 milion 700 tysięcy widzów) i „Jack Strong” (ponad 1 milion 200 tysięcy widzów). Należy zauważyć, że wszystkie wymienione filmy to polskie produkcje. Porażka rokuNawiązując do najnowszych doniesień, naszym zdaniem niekorzystnym zjawiskiem dla rynku reklamy kinowej jest fakt jego podziału. Na szczęście reprezentujemy operatora, który jest zdecydowanym liderem w największych miastach w Polsce. Człowiek rokuNa miano to zasługuje z pewnością dwóch polskich reżyserów ex aequo: Łukasz Palkowski za sukces filmu „Bogowie” oraz Jan Komasa za sukces filmu „Miasto 44”. Trend rokuTutaj odpowiem najkrócej, bo hasłowo: „digital” i „mobile”. Przewidujemy kontynuację. Prognoza na 2015Dalszy rozwój niestandardowych form komunikacji, np. połączenie reklamy kinowej i komunikacji mobilnej, wdrażanie niekonwencjonalnych projektów także w przestrzeni kinowej.

Ponadto frekwencja w kinach wróciła na dobre tory. Mamy wzrost liczby widzów o około 6 proc. i pod tym względem przyszły rok też wygląda obiecująco.
Tomasz Jagiełło, prezes sieci Helios

Wydarzenie rokuWydarzeniem bieżącego roku jest z pewnością film „Powstanie Warszawskie” dystrybuowany przez Next Film. Film wykorzystuje autentyczne kroniki filmowe z sierpnia 1944 roku. Posiłkując się nowoczesną technologią koloryzacji i rekonstrukcji materiałów audiowizualnych oraz zapraszając do współpracy grupę znamienitych twórców, jego autorzy zrealizowali projekt, który nie ma odpowiednika w skali światowej. Jest to pierwszy na świecie dramat wojenny non-fiction zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych, opowiadający o tytułowym wydarzeniu poprzez historię dwóch młodych reporterów, świadków powstańczych walk.
Sukces rokuSukces bieżącego roku to film „Bogowie” w reżyserii Łukasza Palkowskiego dystrybuowany przez spółkę Next Film. Film zdobył 5 statuetek Festiwalu Filmowego w Gdyni, w tym te najważniejsze - Grand Prix konkursu głównego oraz nagrodę za męską rolę pierwszoplanową, która przypadła Tomaszowi Kotowi. Konkursowe jury doceniło ponadto scenariusz, scenografię oraz charakteryzację. Materiały promujące film nie zapowiadały takiego sukcesu a dziś już wiemy, że „Bogowie” stali się tytułem tego roku i po niespełna miesiącu wyświetlania dołączyli do grona filmów z ponad 2-milionową frekwencją, a w historii polskiego filmu po 1989 roku było ich poza „Bogami” tylko osiem.

Porażka rokuPorażką i rozczarowaniem roku była frekwencja w polskich kinach w okresie letnim. Od dobrych kilku lat coraz ciekawsze letnie propozycje kinowe cieszą się sporym powodzeniem wśród polskich widzów. Tego lata widownia jednak nie dopisała. Z pewnością ogromny wpływ na to miała bardzo upalna do polowy sierpnia aura.
A skoro mowa o porażkach to nie sposób nie powiedzieć tu o tej fundamentalnej dla naszej branży - jest to porażka państwa polskiego w walce z piractwem, choć właściwie trudno tu mówić o jakiejś walce…
Człowiek rokuMyślę, że to dobra okazja do wyróżnienia osoby dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Agnieszka Odorowicz, której druga kadencja na tym stanowisku upłynie w najbliższym roku, niewątpliwie przyczyniła się do rozwoju polskiego filmu i umocnienia jego pozycji w branży. Ponadto program PISF wspomagający lokalne i tradycyjne małe kina pozwolił zatrzymać ich upadek, a co za tym idzie, kino to kultura dostępna prawie wszędzie w Polsce.

Trend rokuPolskie kino jest w doskonałej formie i trendzie wzrostowym. Polscy widzowie chętnie chodzą do kina na rodzime produkcje. Doceniamy wysoki poziom polskiego filmu, jednocześnie wybiórczo traktując produkcje hollywoodzkie.
Prognoza na 2015Mamy ogromną nadzieję, że nic nie zachwieje doskonałą passą polskiego filmu. Jednocześnie zapowiedzi hollywoodzkich produkcji na rok 2015 zwiastują sukcesy również amerykańskiemu kinu. I absolutnie nie chcąc zapeszać, muszę powiedzieć, że bardzo liczę na Oscara dla naszej polskiej „Idy…
Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm KinAds, Multikino Media, AMS, Ad i Media Group oraz MediaCom Warszawa
Kinga Dołęga-Lesińska, dyrektor zarządzająca KinAds

Wydarzenie rokuZ punktu widzenia KinAds i całego rynku kin tradycyjnych niewątpliwie istotnym wydarzeniem było powstanie projektu Moje Kino. To kolejna na tym rynku inicjatywa adresowana do niezależnych kin rozsianych po całym kraju. Moje Kino za główny cel swojej aktywności przyjęło propagowanie chodzenia do kin tradycyjnych, a w szczególności promowanie swoich członków. To inicjatywa, która buduje tzw. bradn umbrella nad kinami tradycyjnymi - nadaje im markę, którą możemy posługiwać się w relacjach biznesowych, np. przy pozyskiwaniu sponsorów, realizacji akcji marketingowych, wynajmu sal itp. To także akcja, która cieszy się szerokim poparciem społecznym ze względu na specyfikę naszej sieci - długość bloku reklamowego nie przekracza w niej 5 minut. Akcję wspiera Piotr Zelt, który został twarzą kampanii promującej kina tradycyjne, popierają ją także osobistości ze świata mediów, kultury i sztuki: Krystyna Janda, Daniel Pasent, Marek Sułek, Jerzy Kisielewski, Sławomir Koper i inni.

Drugim istotnym wydarzeniem było I Forum wokół Kin(Ads) - merytoryczna konferencja dotycząca reklamy kinowej w Polsce i na świecie. Poświęcona niestandardom i kreatywnemu wykorzystaniu kina. Forum wokół Kin(Ads) jest pierwszą tego typu imprezą branży kinowej w Polsce. Wzięło w nim udział 150 uczestników, reprezentujących około 100 firm i marek, które doskonale rozumieją medium jakim jest kino. Głównym celem Forum jest edukowanie rynku (pogłębianie wiedzy) w zakresie reklamy kinowej poprzez m.in. prezentowanie podstawowych danych rynkowych, pokazywanie możliwości kina jako medium reklamowego, wymiana doświadczeń itp., a tym samym promowanie kin tradycyjnych jako alternatywy dla multipleksów.
Sukces rokuNiewątpliwym sukcesem była druga edycja Kina na leżakach - serii plenerowych eventów w nadmorskich kurortach. Akcja dowodzi, że nawet tzw. martwe miesiące mogą być dla kina jako medium łaskawe. Kino na leżakach to forma łączenia przyjemności konsumentów z celami reklamodawców. Wśród nich udało się w tym roku pozyskać tak znamienite marki jak Durex, Big Milk, Las Vegas, Rimmel, Gothaer, Mazda - partner technologiczny. Druga edycja okazała się rekordowa pod kilkoma względami: rekordowa liczba pokazów (42), widzów oglądających je na żywo (58 tys.) oraz zasięgu medialnego, który szacowany jest na 4,3 mln. odbiorców. Podczas całej akcji wyświetlano 5 filmów, a słynne już „Leżaki” odwiedziły 19 miast, przejeżdżając łącznie ponad 35 tys. kilometrów. Łączny czas wszystkich emisji wyniósł rekordowe 105 godzin. Na najbliższe lata planowane są kolejne edycje.

Niewątpliwie za sukces całej branży kinowej należy uznać dynamikę sprzedaży. W okresie, w którym inne media odczuwały spadki, stagnację, bądź minimalne wzrosty, kino odnotowało dwucyfrowy wzrost. Łączę to z rosnącą frekwencją, w czym szczególną zasługę mają kina tradycyjne. Wystarczy wspomnieć, że tegoroczny hit, jakim było niewątpliwie „Miasto 44” miał ogromną widownię poza sieciami multipleksów - 50 proc. widzów przyniosły tej produkcji kina niezależne.
Porażka rokuPorażka, którą wskażę jest jednostkowym przypadkiem, jednak bardzo symbolicznym. Myślę o upadku Kina Femina, kina, z kilkudziesięcioletnią tradycją, które przetrwało przez cały okres PRL-u, a nie udało mu się przetrwać w obliczu gry rynkowej. To smutne, bo choć uważam, że instytucje kulturalne powinny dziś sprawnie posługiwać się marketingiem, to jednak nie należy traktować ich jak zwykłe firmy. W tym przypadku zabrakło wsparcia z zewnątrz. Skądinąd wiem, że Feminę można było uratować. Tak jak wspomniałam zamknięcie tego rozdziału historii kultury naszego miasta jest pewnym symbolem, bo pokazuje ogólny obraz tej dziedziny. Dlatego wspieram i namawiam wszystkich do wspierania kultury, a w szczególności kin, które są w małych miastach często jej jedynymi ośrodkami. Dlatego popieram też całym sercem wszystkie inicjatywy z tego zakresu, a w szczególności SKSiL.

Człowiek rokuWidzę go nietypowo, bo jako portret zbiorowy widza kinowego. To widzowie, którzy odwiedzali w całej Polsce kina: i małe i duże, w miasteczkach i wielkich aglomeracjach, niezależne i zrzeszone, tradycyjne i multipleksy - sprawili, że rynek kinowy, także reklamy kinowej, z roku na rok rośnie. Ukłon w kierunku tych, którzy uznali w tym roku wyjście do kina za najlepszy sposób spędzenia wolnego czasu.
Trend rokuNiewątpliwie najmocniejszym trendem w naszej sieci jest poszukiwanie niestandardowych rozwiązań na ekranie i poza nim. Klienci coraz częściej poszukują akcji, które przez samą formę przykują uwagę widzów. Choć naszym głównym produktem jest reklama na ekranie, to jednak niestandard zadomowił się w kinie na dobre i cieszy się rosnąca popularnością. Klienci sami pytają o tego typu rozwiązania, a nasi handlowcy starają się każdorazowo poza standardową kampanią zaproponować coś nietypowego.
Drugim mocno rysującym się trendem jest holistyczne podejście do komunikacji, które często wiąże się z wcześniej wymienionym trendem. Kino staje się dziś często pierwszym ogniwem kampanii marketingowej, która zbudowana jest wokół niego w innych mediach, w szczególności w społecznościowych, ale także w postaci eventów, samplingu itp.
Prognoza na 2015Prognozowanie jest bardzo trudnym zadaniem. Dostrzegam generalne dźwignięcie się rynku ze stagnacji i sądzę, że wzrosty będą dotyczyć wszystkich mediów. Wierzę, że kino odczuje to szczególnie mocno. Sądzę, że początkiem tego rozwoju będzie wzrost frekwencyjny, zwłaszcza w kinach tradycyjnych.
Jeśli chodzi o komunikację, to przewiduję dalszy rozwój niestandardowych kampanii, który nota bene jest także wynikiem wzrostu gospodarczego i lepszej kondycji firm.
Mariusz Spisz, prezes Multikino Media
Wydarzenie rokuZnakomita frekwencja w polskich kinach (blisko 40 milionów widzów!). W efekcie cała branża kinowa będzie blisko rekordowego wyniku (ery multipleksów). Wysokiej frekwencji towarzyszyło także rosnące zainteresowanie ze strony reklamodawców - kolejny rok kino jako medium powinno zakończyć ze wzrostem przychodów reklamowych.
Na miano wydarzenia roku (no może końca roku) zasługuje decyzja Agory dotycząca samodzielnej sprzedaży (od stycznia 2015 roku) powierzchni reklamowej w kinach Helios.
Dla widzów i kino-tele-maniaków wydarzeniem było pojawienie się pierwszej polskiej oferty abonamentowego chodzenia do kina (znanej i popularnej w wielu krajach zachodniej Europy). Projekt pod nazwą „Multikino UnLimited” wystartował w połowie roku i jest realizowany we współpracy platformy nc+ a sieci kin Multikino,
Sukces rokuPolskie kino. Polskie kino. I jeszcze raz polskie kino.
Taka sytuacja nie miała miejsca w ostatnich 10 latach: trzy najlepsze frekwencyjnie filmy A.D. 2014 to filmy polskie (1. „Bogowie”, 2. „Miasto 44” oraz 3. „Jack Strong”). Na szczególne uznanie zasługują „Bogowie”, którzy jako jedyni przekroczyli w tym roku próg 2 mln widzów! Brawa także dla filmu „Ida” - już nagrodzonego na świecie (m.in. Europejskie Nagrody Filmowe), a za chwilę walczącego za oceanem o Złote Globy i może także - o tak wyczekiwanego przez Polaków Oscara. Trzymajmy kciuki!
Warto dodać, że polskie filmy budziły także duże zainteresowanie reklamodawców. Także polskie kina zostały docenione na świecie - Multikino po raz drugi z rzędu zdobyło pierwsze miejsce na największych europejskich targach kinowych CineEurope w Barcelonie, w kategorii Retail Achievement.
Za sukces należy uznać fakt samoograniczenia przyjętego zarówno przez brokerów reklamy kinowej jak i przez sieci kinowe w zakresie maksymalnej długości bloków reklamowych. Wynik - bloki zauważalnie krótsze niż w 2013 roku.
Na uwagę zasługuje także fakt, iż Orange Polska zdecydowała się przedłużyć o kolejne dwa lata współpracę przy strategicznym kinowym projekcie oraz największej ogólnopolskiej akcji wspierającej kino („Środy z Orange”) z siecią kin Multikino.
Porażka rokuSkupmy się na pozytywach.
Człowiek rokuMarcin Piasecki, dyrektor zarządzający Kino Świat, jednego z czołowych polskich dystrybutorów filmowych: nie tylko z sukcesem wprowadził do kin wiele polskich i zagranicznych tytułów (poza wspomnianym „Miastem 44” także np. „Pod Mocnym Aniołem”, „Dzień dobry kocham Cię” czy „Wakacje Mikołajka”), ale z awansował w tym roku do piątki największych reklamodawców kinowych - widać reklama w kinie zdecydowanie się sprawdza przy promowania filmów. I nie tylko filmów.
Trend rokuCoraz więcej kampanii on-screen jest wzbogacane nie tylko o dodatkowe, często nowatorskie działania off-screen (np. fotobudki KinderBueno Mini czy konsole xBox One), ale bardzo często także o sponsoring projektów specjalnych (np. transmisje „League of Legends” z Coca-Cola, „Teatry na Wielkim Ekranie” z Citi Handlowy czy „Kocham Kino z Fiatem”) oraz bardzo popularnymi w tym roku akcjami prosprzedażowymi, czyli takimi które wykorzystują bilety do kina (lub zniżki na bilety) do wsparcia sprzedaży promowanych produktów i usług (takimi jak „Bueno Czwartki”, „Piątki z Winterfresh”, „Avon - wejdź do kina na piękne oczy” czy „Kinomania z Guseppe”).
Prognoza na 2015Nowy rok to nowa sytuacja na rynku: trzy największe sieci kinowe będą obsługiwane przez powiązanych z nimi brokerów reklamowych. W sytuacji porównywalnych zasięgów oraz presji na podniesienie cen (i dalsze skracanie bloków reklamowych) coraz bardziej liczyć się będą nowe, innowacyjne rozwiązania pozwalające na zaangażowanie widza i bliższą interakcję z nim. Przewiduję rozwój aplikacji kinowych, pojawienie się w kinach social wi-fi, rozszerzonej rzeczywistości oraz pierwszych interaktywnych bloków reklamowych. Będzie się działo.
Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
Wydarzenie rokuRozpoczęcie największej polskiej inwestycji w meble miejskie. W Warszawie w październiku odsłonięto „pierwszą” stołeczną wiatę, która powstała w ramach projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej”. To przedsięwzięcie dorównuje rozmachem największym europejskim metropoliom. To również projekt, który wprowadzi segment mebli miejskich w nową fazę rozwoju.
Sukces rokuWyróżnienie dla AMS jako firmy wyznaczającej kierunek rozwoju branży - po raz kolejny firma została najwyżej ocenionym i wyróżnionym biurem reklamy outdoorowej według rankingu magazynu Media&Marketing Polska oraz Instytutu Millward Brown (za lata 2010, 2011, 2012, 2013 i 2014). Zdobyła również Innovation Award oraz pierwsze miejsce w rankingu mediów Media Trendy 2014.
Porażka rokuŚlimacząca się Ustawa krajobrazowa. Nad projektem ustawy przygotowanej przez Kancelarię Prezydenta RP podkomisja sejmowa pracuje od ponad roku. Jednak mimo 20 posiedzeń, posłowie do tej pory nie zajmowali się stanowiskami oraz uwagami strony społecznej, w tym Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
Człowiek rokuPrezes AMS Marek Kuzaka. Odznaczony z okazji 25-lecia wolnej Polski przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz budowania społeczeństwa obywatelskiego, rozwijanie społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym wolontariatu. Przyznanie odznaczenia jest wyrazem uznania również dla działań AMS na polach wykraczających poza biznesową aktywność, m.in. na rzecz przestrzeni publicznej, integracji i kultury.
Trend rokuCoraz powszechniejsze łączenie świata off line i on line za pomocą nośników outdoorowych. Rozwój interaktywnych form komunikacji, przede wszystkim z wykorzystaniem citylightów w wiatach przystankowych, stał się faktem. Przykłady to interaktywna gablota z ekranem dotykowym zachęcająca do zabawy na przystanku, wirtualny sklep, w którym można zrobić realne zakupy, czy możliwość doładowania telefonu w oczekiwaniu na tramwaj.
Prognoza na 2015Długo oczekiwany wzrost rynku OOH.
Krzysztof Zwierzyński, wiceprezes Ad i Media Group
Sukces rokuUkończenie fazy terenowej badań OOH i zapowiedź ich wyników jeszcze w 2014 roku.
Porażka rokuBrak badań pomiary widowni reklamy zewnętrznej. Brak przepisów, które pomagałyby miastom na utrzymanie ładu w zakresie reklamy zewnętrznej. Brak spójnej koncepcji zasad funkcjonowania nośników reklamy w większości miast wpływa negatywnie na cały rynek OOH.
Zastój i brak inwestycji w DOOH hamulcem w rozwoju i pozyskiwaniu ogólnopolskich reklamodawców, którzy mogliby zmieniać oblicze tego segmentu i wprowadzić go na wyższy poziom efektywnego wykorzystywania w reklamie. Trend rokuŁączenie tradycyjnej komunikacji OOH z narzędziami online. Poszukiwanie niestandardowych rozwiązań w zakresie komunikacji OOH (mapping 3D w przestrzeni miejskiej).
Prognoza na 2015Postępująca digitalizacja mediów, w tym OOH. Systematyczny, acz niewielki wzrost wydatków w segmencie OOH. Dokończenie badań tego kanału. Postępujące „porządkowanie” miast z reklamy OOH nadal będzie miało wymiar lokalny. Na ogólnopolskie regulacje zapewne jeszcze poczekamy przynajmniej z rok.
Kinga Koperska, media manager w MediaCom Warszawa
Wydarzenie rokuNowe wiaty w Warszawie. Wiaty są nowoczesne i interaktywne. Pasażerowie mogą korzystać z bezpłatnego internetu. W niektórych wiatach będzie można kupić bilet dzięki technologii NFC (Near Field Communication). Będzie można też wirtualnie zaplanować podróż, dowiedzieć się ciekawych rzeczy o Warszawie, a także pobrać z sieci artykuły i utwory muzyczne. Sukces rokuNiewątpliwym sukcesem roku 2014 są wyczekiwane od wielu lat badania Outdoor Track uruchomione przez firmy badawcze Millward Brown i Ipsos. Umowy na badania podpisała spółka badawcza Instytut Badań Outdooru (IBO) założona przez firmy AMS, Clear Channel Poland i Ströer Polska. Porażka rokuRok 2014 nie odnotował spektakularnych porażek Człowiek rokuW roku 2014 nie było szczególnie wyróżniającej się osoby. Trend rokuTrendem 2014 roku są nowe możliwości reklamy outdoorowej - m.in. citylighty z wi-fi. Połączy to świat offline i online, co pozwoli na stworzenie mnóstwa nowych rozwiązań umożliwiających interakcję z odbiorcą. Prognoza na 2015Dalsza digitalizacja i poszukiwanie rozwiązań mobilnych na smartfony i na tablety.











