Rośnie nasycenie rynku powierzchni handlowych w Polsce. 17 nowych obiektów od początku roku

Od początku 2019 r. w Polsce otwarto łącznie 17 nowych obiektów handlowych, z czego aż jedenaście to parki handlowe, pięć centra handlowe oraz jeden outlet - pokazuje analiza Metropolitan Investment. Na rynek dostarczono ponad 146 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Rośnie nasycenie rynku powierzchni handlowych w Polsce. 17 nowych obiektów od początku roku
fot. Flickr.com

Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie blisko 13,6 mln mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto). Tymczasem nasycenie z roku na rok wciąż rośnie. Na koniec maja 2019 roku osiągnęło już poziom 353 mkw./1 tys. mieszkańców.

Najwyższy poziom nasycenia występuje w największych miastach kraju (ponad 100 tys. mieszkańców) i dotyczy przede wszystkim trzech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Coraz więcej parków handlowych

Do najbardziej popularnych formatów na rynku należą centra handlowe, które stanowią obecnie około 84,5 proc. całkowitych zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Jednak segmentem, który stale zyskuje na znaczeniu i obecnie posiada już 13 proc. udział w powierzchni handlowej, są parki handlowe - pokazuje analiza Metropolitan Investment.  Od 2010 r. do maja 2019 r. na rynku przybyło blisko 970 tys. mkw. tego rodzaju powierzchni handlowej, co daje imponujący wzrost o 111 proc. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa obejmująca format retail parków wynosi obecnie około 1,83 mln m kw. GLA.

- Tylko od początku 2019 roku powstało w Polsce 11 parków handlowych – mówi Jacek Kulczykowski, starszy analityk inwestycyjny w Metropolitan Investment. – To pokazuje, że poza dużymi miastami, w których rynek jest już niemal w pełni nasycony, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać parki handlowe, zlokalizowane w mniejszych miejscowościach i skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności. Brak konkurencji w okolicy, odpowiednio dobrany zestaw najemców oraz wygoda z robienia szybkich zakupów w dogodnej lokalizacji powoduje, że park handlowy pełni rolę lokalnego centrum zakupowego i staje się opłacalną inwestycją – komentuje Kulczykowski.

Nieznaczny wzrost odnotowały również centra wyprzedażowe (+0,7 proc.), które zajmują łącznie około 272 tys. mkw. GLA (2 proc.) i trzecie miejsce pod względem popularności formatu.

grafika

Dobór najemców gwarantem sukcesu

Powodzenie każdego obiektu handlowego zdeterminowane jest przez odpowiednio skomponowany tenant-mix, czyli dobór najemców - wskazują eksperci Metropolitan Investment.

Najbardziej popularnymi najemcami w parkach handlowych są operatorzy spożywczy, dyskonty z branży tekstylno-przemysłowej (takie jak Pepco, KiK czy TXM) oraz najemcy drogeryjni. W zależności od powierzchni, jaką dysponuje park handlowy, ofertę uzupełnia sklep z elektroniką, sprzętem sportowym czy sklep obuwniczy. Są to obiekty, które nie mają rozbudowanej oferty gastronomicznej i rozrywkowej, ale najmniejsze lokale często zajmują lokalni przedsiębiorcy. Najczęściej są to przestrzenie, w których działalność prowadzą piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, sklepy mięsne, zoologiczne czy odzieżowe, ale także placówki ubezpieczeniowe, medyczne, telekomunikacyjne - pokazuje analiza Metropolitan Investment.

grafika

Prognozy rozwoju rynku w drugim półroczu 2019r.

Obecnie na terenie kraju prowadzone są prace budowlane w ramach 59 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 440 tys. mkw. Blisko 46 proc. trwających inwestycji powstaje w małych miastach, w których liczba ludności nie przekracza 50 tys. osób.

Najwięcej nowej powierzchni handlowej w Polsce, bo 21  proc. ogółu, realizowane jest w województwie małopolskim (5 inwestycji i 92 tys. mkw. GLA). Drugie miejsce pod tym względem zajmuje województwo mazowieckie (12 inwestycji, 77 tys. mkw. GLA) z niespełna 18 proc. udziału w rynku.

56 proc. ogólnej liczby wszystkich trwających inwestycji stanowią projekty parków handlowych. Tylko do końca 2019 r. na rynek zostanie wprowadzone ponad 130 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej w formacie retail parków.

Poza realizacją nowych obiektów handlowych prowadzone są także prace mające na celu powiększenie blisko dwudziestu już funkcjonujących na rynku obiektów. W rozbudowie znajduje się ponad 110 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Trwają również dwie przebudowy połączone z przekształceniem istniejących dotychczas galerii handlowych, które po zakończeniu prac będą pełniły funkcję centrów wyprzedażowych (Metropolitan Outlet Bydgoszcz oraz Fashion Outlet Kraków).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów