Rośnie rynek reklamowy, dobre prognozy dla II półrocza 2005

W I połowie 2005 roku szacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 404 miliony złotych - ocenia dom mediowy Starlink.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Druga połowa roku będzie jeszcze lepsza od pierwszej - twierdza analitycy z domu mediowego Starlink w przesłanym do wortalu Wirtualnemedia.pl raporcie "Estymacje rynku reklamowego w Polsce w I połowie 2005".

W I połowie 2005 roku szacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 404 miliony złotych. W stosunku do I połowy 2004 roku dało to wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,8%. Skala wzrostu w II kwartale 2005 była na niższym poziomie niż w I kwartale i wyniosła 8,9% (dla porównania w I kwartale wyniosła ona 12,9%).  Największy wzrost w I półroczu został odnotowany w wypadku reklamy w internecie (wzrost o 49,6%), reklamy zewnętrznej (18%), w dziennikach (15,1%) oraz reklamie radiowej (wzrost o 14,2%). Wzrost w najważniejszym reklamowym medium - telewizji - wyniósł 7,5%, co jest efektem bardzo słabego II kwartału (wzrost o 4,2%). Największa miesięczna zmiana wartości miała miejsce w marcu i czerwcu -  wzrost wyniósł odpowiednio 18,8% i 17%. W kwietniu 2005 spadek inwestycji netto wyniósł 3,3% - czytamy w raporcie Starlinku.

Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  4 sektory reklamowe: sprzedaż, żywność, telekomunikacja oraz motoryzacja/transport. W sumie te 4 sektory zwiększyły swoje inwestycje reklamowe o ponad 150 milionów złotych, co stanowi 69,4% wzrostu rynku reklamowego wygenerowanego w I połowie 2005 roku. Wzrost została wygenerowany w każdej kategorii z wyjątkiem środków czystości (spadek o 14%).

Mając na uwadze skale wzrostu w I połowie (zwłaszcza zmiany w II kwartale) można oczekiwać nieznacznego przyspieszenia wzrostu w II połowie (zwłaszcza w IV kwartale) do około 12%. Jako elementy wpływające na dynamikę wzrostu będą:

" Kontynuacja powszechnego trendu zwiększenia liczby aktywnych reklamowo reklamodawców i marek, przy jednoczesnym niewielkim wzroście (na poziomie około 5%) budżetów dotychczasowych reklamodawców" Zwiększenie aktywności w sektorze telekomunikacja związane z wprowadzeniem marki Orange" Kontynuacją wysokiej dynamiki konkurencji w sektorze sprzedaż" Kampaniami wyborczymi związanymi z kampaniami prezydenckimi i parlamentarnymi (działania w mediach jako silnej element strategii promocyjnych partii i kandydatów w wyborach prezydenckich).

Największą dynamikę wzrostu powinny odnotować media, które mają największe możliwości absorpcji budżetów reklamowych (nie mają problemów z podażą kontaktów reklamowych), a jednocześnie mają krótki cykl logistyczny związany z realizacją kampanii reklamowej. Stawia to w najlepszej sytuacji internet, radio oraz dzienniki. Zjawisko to będzie wyraźne zwłaszcza w okresie wrzesień-listopad. Jednocześnie większy wzrost niż w I połowie zostanie odnotowany na rynku reklamy telewizyjnej.W efekcie silnego wzrostu na rynku reklamowym została odnotowana inflacja mediowa (przede wszystkim w II kwartale 2005). Zjawisko to aktualnie dotyczy przede wszystkim telewizji, gdzie została odnotowana silna nierównowaga między podażą przestrzeni reklamowej a popytem na nią. Zjawisko może stanowić punkt odniesienia dla innych mediów, raczej jednak dopiero w 2006 roku. Wtedy też inflacja mediowa powinna być istotnie wyższa i powszechniejsza niż w 2005 roku (najwyższa w wypadku telewizji) - czytamy w raporcie.

Estymacja wielkości rynku reklamowego

Rynek reklamowy osiągnął w I połowie 2005 roku wartość 2,404 miliarda złotych. W stosunku do 2004 roku daje to wzrost o 10,8%.  Zmiana wielkości rynku była różna w poszczególnych kwartałach. Po silnym wzroście w I kwartale 2005 w II została odnotowany spadek dynamiki wzrostu, co jest konsekwencją postawy mediów (zwłaszcza telewizji i radia) w kwietniu 2005.  Największa miesięczna zmiana wartości miała miejsce w marcu i czerwcu.

Zmiany w udziale klas mediów

Mediami, które w największym stopniu zyskały w I połowie 2005 roku jest internet, reklama zewnętrzna, dzienniki oraz radio. Telewizja odnotowała wzrost na poziomie istotnie poniżej średniego dla rynku. Trwałość wzrostu jest potwierdzona przez jego powszechność - dotyczy każdego medium. W porównaniu z dynamiką klas mediów w I kwartale 2004 roku szybszy rozwój został odnotowany na rynku reklamy radiowej, w magazynach oraz dziennikach. W pozostałych mediach dynamika wzrostu spadła. Konsekwencją różnej dynamiki wzrostu mediów jest zmiana ich udziału. Kontynuowany jest trend spadku telewizji, natomiast bardzo silnie wzrasta udział internetu oraz reklamy zewnętrznej.  Zmiany w 2005 roku w poszczególnych klasach mediów miały różne przyczyny:- Telewizja - niezmiennie ponad połowa wzrostu została wygenerowana przez dwie kategorie: żywność oraz telekomunikacja; w mniejszym stopniu wzrost został wygenerowany przez sektory: sprzedaż oraz higiena i pielęgnacja ciała; w sumie te 4 sektory odpowiadają za 84,3% wzrostu (dwa pierwsze sektory za aż 56,2% wzrostu); swoje inwestycje zmniejszył głównie sektor środki czystości- Dzienniki - wzrost został wygenerowany głównie przez dwa sektory: sprzedaż oraz motoryzacja/transport; w sumie te dwa sektory odpowiadają za 78,6% wzrostu inwestycji w dziennikach (najważniejszy jest wzrost inwestycji sektora sprzedaż)- Magazyny - wzrost inwestycji został wygenerowany w większości poprzez 4 kategorie: żywność, środki inwestycyjne (oba sektory odpowiadają za 42,5% wzrostu inwestycji w magazynach), motoryzacja/transport oraz odzież/artykuły użytkowe- Reklama zewnętrzna - bardzo silne wzrosty w sektorach: motoryzacja/transport  oraz rozrywka/kultura/edukacja; wysoka dynamika wzrostu została odnotowana również w sektorze telekomunikacja oraz żywność wszystkie te sektory odpowiadają za 85,7% wzrostu inwestycji- Radio - gross wzrostu zostało wygenerowane przez dwa sektory reklamowe: sprzedaż oraz medycyna ; sektor sprzedaż odpowiada za 54,7% wzrostu, zaś sektor medycyna za 24,7% wzrostu inwestycji w reklamę radiową- Internet - wzrost został osiągnięty w każdym sektorze reklamowym; najwyższa dynamika została osiągnięta w motoryzacja/transport, medycyna, telekomunikacja oraz rozrywka/kultura/edukacja- Kino - wzrost został wygenerowany przez bardzo istotne zwiększenie inwestycji przez reklamodawców z sektora żywność oraz higiena i pielęgnacja ciała

Zmiany w aktywności sektorów

Wzrost w I połowie 2005 roku został wygenerowany przez zwiększenie aktywności w kilku sektorach. Najważniejsze to:- Sprzedaż - wzrost wartości sektora o 46,4 miliona złotych (wzrost aż o 33,9%); wzrost został głównie wygenerowany przez reklamy z kategorii sklepy/hurtownie (głownie AGD i audio/video oraz spożywcze) oraz hipermarkety- Żywność - wzrost inwestycji o 44,1 milionów złotych (wzrost o 9,7%); głownie poprzez zwiększone inwestycje w promocję czekolady i wyrobów czekoladowych, kawy oraz żywności w proszku- Telekomunikacja - wzrost wartości inwestycji o 38 milionów złotych, co daje dynamikę wzrostu o 17,8%; jest to efektem zwiększonych inwestycji w promocję sieci komórkowych oraz inwestycji kategorii internet, telewizja kablowa i satelitarna- Motoryzacja/transport - wzrost wartości sektora o 34 miliony złotych (wzrost o 14,3%), głównie w efekcie zwiększonych inwestycji w reklamę samochodów osobowych Niezmiennie najważniejszym sektorem jest żywność (aczkolwiek udział tego sektora znajduje się w trendzie spadkowym). Z drugiej strony mamy sektor sprzedaż, który znajduje się w silnym trendzie wzrostowym (wzrost udziałów w rynku do 7,6%).

  Źródła danychPrzedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę. Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresie reklamy zewnętrznej - Media Watch.W wypadku danych o inwestycjach reklamowych netto w internecie pochodzą one z wstępnych szacunków Interactive  Advertising Bureau Polska (za I kwartał 2005). W danych za II kwartał 2005 bazowano na szacunkach własnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów