Styczeń to w sklepach małoformatowych jeden z gorszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci zwiększają swoje wydatki w tym formacie sklepów w związku z przygotowaniami do świąt i sylwestrowej zabawy, w styczniu notuje się spadek sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, słodycze czy alkohole. Tak też było w tym roku - w styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki czyste o 20% mniej niż w grudniu, wydatki na wino stołowe i czekolady spadły w tym czasie o ok. 30%, a wartość sprzedaży różnego rodzaju dodatków do ciast obniżyła się o ponad 70%.
W wyniku wzrostu cen żywności wartość sprzedaży wielu kategorii w styczniu 2018 r. była wyższa niż rok wcześniej. Jednak w przypadku niektórych grup produktów, jak np. alkohole i napoje, wzrost wartości sprzedaży wynikał nie tylko z podwyżek cen, ale też z rosnącej liczby transakcji. Liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o ok. 5%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o ok. 4%. Duże wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży odnotowano dla wódek, szczególnie smakowych (w styczniu 2018 r. wartość ich sprzedaży była o 8% wyższa niż przed rokiem, a liczba paragonów zwiększyła się o 14%). Lepiej niż przed rokiem radziło sobie także piwo.

Dość wysokie jak na styczeń temperatury przyczyniły się do lepszej niż przed rokiem sprzedaży napojów – w ujęciu r/r liczba paragonów, na których pojawiały się wody wzrosła o niemal 9%, a liczba transakcji zakupu napojów gazowanych zwiększyła się o niemal 10%. Dużo częściej niż w styczniu 2017 r. do koszyków trafiały także napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji oraz wartości sprzedaży o ponad 20%) oraz izotoniczne.
W pierwszym miesiącu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych więcej wydawali i częściej niż przed rokiem sięgali m.in. po różnego rodzaju dania gotowe oraz słone przekąski. Przy czym warto zaznaczyć, że coraz więcej osób szuka w pobliskich sklepach zdrowszych zamienników tradycyjnych chipsów czy słodkości, o czym mogą świadczyć wyraźne wzrosty sprzedaży takich kategorii jak chipsy i batony owocowe czy bakalie.

W styczniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,07 zł - o 3% więcej niż w styczniu 2017 r., a jednocześnie o ok. 100% mniej niż w grudniu 2017 r.
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych:
grudzień 2017 - mdm +8,5%, rdr +5%listopad 2017 - mdm 9,0%, rdr 8%październik 2017 - mdm +2,45, rdr +7,8%wrzesień 2017 - mdm -20%, rdr +2,7%sierpień 2017 - mdm +2,1%, rdr +8,8%lipiec 2017 - mdm -1%, rdr +3,3%czerwiec 2017 - mdm +3,9%, rdr +5,6%maj 2017 - mdm +7%, rdr +2%kwiecień 2017 - mdm 0%, rdr -5,7%marzec 2017 - mdm +16,6%, rdrluty 2017 - mdm -3,2%, rdr +0,8%styczeń 2017 - mdm -15,4%, rdr -1,7%
grudzień 2016 - mdm +9,7%, rdr -4,2%listopad 2016 - mdm -8,9%, rdr +0,6%październik 2016 - mdm -2,9%, rdr +2,6%wrzesień 2016 - mdm -4,2%, rdr +9,8%sierpień 2016 - mdm -2%, rdr +2,4%lipiec 2016 - mdm +1%, rdr -4%czerwiec 2016 - mdm -0,3%, rdr +6,7%maj 2016 - mdm +10,8%, rdr +5,8%kwiecień 2016 - mdm +1%, rdr +1,5%marzec 2016 - mdm +12,5%, rdr +5,5%luty 2016 - mdm -3,2%, rdr +6,9%styczeń 2016 - mdm -17,6%, rdr +4,3%

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.











