Rośnie sprzedaż w sklepach małoformatowych. Które produkty są najpopularniejsze?

W styczniu 2018 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrosła o 3,7%, mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o niecały 1%. W porównaniu do grudnia 2017 r., kiedy sprzedaż była wyższa niż w innych miesiącach ze względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły się o 12%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o ok. 2% - wynika z danych Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR.

km
km
Udostępnij artykuł:

Styczeń to w sklepach małoformatowych jeden z gorszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci zwiększają swoje wydatki w tym formacie sklepów w związku z przygotowaniami do świąt i sylwestrowej zabawy, w styczniu notuje się spadek sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, słodycze czy alkohole. Tak też było w tym roku - w styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki czyste o 20% mniej niż w grudniu, wydatki na wino stołowe i czekolady spadły w tym czasie o ok. 30%, a wartość sprzedaży różnego rodzaju dodatków do ciast obniżyła się o ponad 70%.

W wyniku wzrostu cen żywności wartość sprzedaży wielu kategorii w styczniu 2018 r. była wyższa niż rok wcześniej. Jednak w przypadku niektórych grup produktów, jak np. alkohole i napoje, wzrost wartości sprzedaży wynikał nie tylko z podwyżek cen, ale też z rosnącej liczby transakcji. Liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o ok. 5%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o ok. 4%. Duże wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży odnotowano dla wódek, szczególnie smakowych (w styczniu 2018 r. wartość ich sprzedaży była o 8% wyższa niż przed rokiem, a liczba paragonów zwiększyła się o 14%). Lepiej niż przed rokiem radziło sobie także piwo.

Dość wysokie jak na styczeń temperatury przyczyniły się do lepszej niż przed rokiem sprzedaży napojów – w ujęciu r/r liczba paragonów, na których pojawiały się wody wzrosła o niemal 9%, a liczba transakcji zakupu napojów gazowanych zwiększyła się o niemal 10%. Dużo częściej niż w styczniu 2017 r. do koszyków trafiały także napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji oraz wartości sprzedaży o ponad 20%) oraz izotoniczne.

W pierwszym miesiącu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych więcej wydawali i częściej niż przed rokiem sięgali m.in. po różnego rodzaju dania gotowe oraz słone przekąski. Przy czym warto zaznaczyć, że coraz więcej osób szuka w pobliskich sklepach zdrowszych zamienników tradycyjnych chipsów czy słodkości, o czym mogą świadczyć wyraźne wzrosty sprzedaży takich kategorii jak chipsy i batony owocowe czy bakalie.

W styczniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,07 zł - o 3% więcej niż w styczniu 2017 r., a jednocześnie o ok. 100% mniej niż w grudniu 2017 r.

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych:

grudzień 2017 - mdm +8,5%, rdr +5%listopad 2017 - mdm 9,0%, rdr 8%październik 2017 - mdm +2,45, rdr +7,8%wrzesień 2017 - mdm -20%, rdr +2,7%sierpień 2017 - mdm +2,1%, rdr +8,8%lipiec 2017 -  mdm -1%, rdr +3,3%czerwiec 2017  - mdm +3,9%, rdr +5,6%maj 2017 - mdm +7%, rdr +2%kwiecień 2017 - mdm 0%, rdr -5,7%marzec 2017 - mdm +16,6%, rdrluty 2017 - mdm -3,2%, rdr +0,8%styczeń 2017 - mdm -15,4%, rdr -1,7%

grudzień 2016 - mdm +9,7%, rdr -4,2%listopad 2016 - mdm -8,9%, rdr +0,6%październik 2016 - mdm -2,9%, rdr +2,6%wrzesień 2016 - mdm -4,2%, rdr +9,8%sierpień 2016 - mdm -2%, rdr +2,4%lipiec 2016 - mdm +1%, rdr -4%czerwiec 2016 - mdm -0,3%, rdr +6,7%maj 2016 - mdm +10,8%, rdr +5,8%kwiecień 2016 - mdm +1%, rdr +1,5%marzec 2016 - mdm +12,5%, rdr +5,5%luty 2016 - mdm -3,2%, rdr +6,9%styczeń 2016 - mdm -17,6%, rdr +4,3%

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"