Rośnie tort reklamowy - rynek internetowy zyskuje najwięcej

W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 159 milionów złotych.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% (szacowana wartość inwestycji w reklamę w I kwartale 2005 roku wyniosła 1,064 miliarda złotych) - wynika z raportu domu mediowego Starlink.

 Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy internetowej (wzrost o 55,1%), reklamy radiowej (16,9%) oraz  reklamy zewnętrznej (11,6%). Wzrost na rynku reklamy telewizyjnej wyniósł 7,2%. Najniższy wzrost odnotował segment reklamy w magazynach – 3,2%. Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych zostało ulokowanych w telewizji – było to 604,7 miliona złotych, co stanowi 52,2% wszystkich inwestycji reklamowych. Utrzymuje się silny wzrost udziału internetu w rynku reklamowym, który zwiększył się z 2,3% do 3,3%.  Jest to efektem wysokiej dynamiki, wielokrotnie przekraczającej wzrost całego rynku reklamowego. Wartość inwestycji w I kwartale 2006 w reklamę internetową jest wyższa niż w całym 2002 roku.

Największa miesięczna zmiana wartości miała w marcu, kiedy wzrost wyniósł 13,2%. 

Jak wynika z raportu wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: rozrywka/kultura/edukacja, finanse i usługi marketingowe oraz sprzedaż. W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 80,2 miliona złotych, co stanowi aż 83,9% wzrostu rynku reklamowego w I kwartale. Wzrost w sektorze rozrywka/kultura/edukacja jest efektem zwiększonych inwestycji reklamowych mediów (przede wszystkim dzienników), wydatków promujących filmy kinowe oraz  nakładów przedstawicieli firm gastronomicznych. Na wysoki wzrost w sektorze finanse i usługi marketingowe wpłynęła istotnie eksplozja inwestycji reklamowych banków – wzrost wyniósł aż 64%! W sektorze sprzedaż wzrost został wygenerowany zarówno w klasie sklepy/hurtownie, jak i w klasie supermarkety/domy towarowe.Osiągnięty wzrost  jest zgodny z oczekiwaniami i prognozą zakładającą wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,1%.

Estymacja wielkości rynku reklamowego

W I kwartale 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 159 milionów złotych. W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku dało to wzrost rynku reklamowego o 9% .

  

Zmiany w poszczególnych miesiącach były mocno zróżnicowane. Największy procentowy wzrost  miał miejsce w marcu – 13,2%. Najsłabszym miesiącem pod względem dynamiki wzrostu był styczeń – 4,3%.

  

  

Zmiany w udziale klas mediów

Mediami, które w największym stopniu zyskały w I kwartale jest internet, radio oraz reklama zewnętrzna. Najniższy wzrost odnotowały magazyny. Wzrost został odnotowany w każdym medium.

Jak czytamy w raporcie konsekwencją różnej dynamiki zmian jest stopniowo malejący udział telewizji na rzecz innych mediów. Jednocześnie bardzo szybko rośnie udział internetu w całym rynku reklamowym. W I kwartale udział ten wyniósł 3,3%.

Zmiany w poszczególnych klasach mediów miały różne przyczyny:

Telewizja – nowe inwestycje pochodziły głównie z 3 sektorów: finanse i usługi marketingowe (wzrost o 17 milionów, dynamika aż 68,5%), rozrywka/kultura/edukacja (zwiększone inwestycje o 15,5 miliona złotych) oraz higiena i pielęgnacja ciała (wzrost o 10 milionów); wartość inwestycji najważniejszego sektora w telewizji - żywność – o 8,7 miliona złotych, co daje dynamikę wzrostu  na poziomie 5%; niższa dynamika wzrostu w telewizji (poniżej średniej dla rynku) jest efektem istotnego spadku inwestycji z sektorów telekomunikacja oraz motoryzacja/transportDzienniki – inwestycje reklamowe w dziennikach zwiększyły się o 11,4 miliona złotych; gross nowych inwestycji pochodziło z sektora sprzedaż (zwiększone inwestycje o 4,8 miliona złotych) oraz finanse i usługi marketingowe (wzrost o 3,9 miliona złotych)Magazyny – zwiększone przychody reklamowe o 4,8 miliona złotych; głównie w efekcie zwiększonych inwestycji sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 3,1 miliona złotych); na niższą dynamikę wzrostu przychodów niż średnia rynkowa istotny wpływ ma zmniejszenie inwestycji z sektora higiena i pielęgnacja ciała (przy jednoczesnym zwiększeniu inwestycji sektora w telewizji) oraz niższe inwestycje sektora motoryzacja/transportRadio – wzrost inwestycji o 13 milionów złotych, który jest przede wszystkim efektem wzrostu w dwóch sektorach: sprzedaż (wzrost o 4 miliony złotych) oraz medycyna (3,3 miliona złotych)Reklama zewnętrzna – wzrost odnotowany przede wszystkim w sektorze rozrywka/kultura/edukacja oraz telekomunikacja; te dwa sektory zwiększyły inwestycje aż o 14,5 miliona złotychInternet – wzrost inwestycji głównie sektorów finanse i usługi marketingowe, żywność  oraz higiena i pielęgnacja ciałaKino – wzrost inwestycji był generowany głównie przez sektory rozrywka/kultura/edukacja oraz odzież/artykuły użytkowe

Zmiany w aktywności sektorów

Wzrost w I kwartale 2006 roku został wygenerowany przez zwiększenie aktywności w 3 sektorach. Najważniejsze to:

Rozrywka/kultura/edukacja – wartość inwestycji reklamowych sektora zwiększyła się o 34,2 miliona złotych (dynamika 29%); istotny wzrost inwestycji jest pochodną zwiększonych inwestycji promocyjnych mediów (zwłaszcza wśród dzienników, co było związane z reakcja na planowane wprowadzenie „Dziennika”) oraz nakłady na promocję filmów kinowych (wyjątkowo dobry kwartał na rynku kinowym pod względem frekwencyjnym); skala wzrostu została spotęgowana dodatkowo zwiększonymi inwestycjami firm z sektora gastronomia Finanse i usługi marketingowe – inwestycje wzrosły o 28,5 miliona złotych (dynamika wzrostu aż 44,6%); taki wzrost w dużym stopniu jest efektem eksplozji aktywności reklamowej banków (zwiększyły one inwestycje o 19,6 miliona złotych) oraz funduszy (wzrost inwestycji z 2,5 miliona złotych do 7 milionów); do wysokiej dynamiki przyłożyły się również firmy ubezpieczeniowe, które zwiększyły inwestycje z 4,3 do 10,6 miliona złotychSprzedaż – inwestycje reklamowe wzrosły o 17,5 miliona złotych (przy dynamice 23,1%); zostały one w większości wypracowane wygenerowane przez supermarkety/domy towarowe oraz sklepy/hurtownie (w tym przede wszystkim o profilu agd/audio-video oraz spożywczym)Z innych sektorów warto odnotować wzrost w sektorze higiena i pielęgnacja ciała (wzrost inwestycji o 8,8 miliona złotych) oraz w sektorze żywność (8,6 miliona złotych więcej, ale przy niskiej dynamice – tylko 3,9%). Zgodnie z oczekiwaniami spadły inwestycje sektora motoryzacja/transport (o 9,1 miliona złotych). Dodatkowo spadły inwestycje z sektora środki inwestycyjne oraz telekomunikacja.

Niezmiennie najważniejszym sektorem jest żywność, aczkolwiek z trendem spadkowym udziału. Bardzo istotnie rośnie udział sektora rozrywka/kultura/edukacja, który stał się sektorem numer 2 na polskim rynku. Należy też zauważyć dynamiczny przyrost udziału sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost z 6% do 8%).   

Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT.Punktem wyjścia są dane monitoringowe (wartości brutto - przed rabatami, bez podatku VAT) dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresie reklamy zewnętrznej - Media Watch.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"