Rossmann z kolejnym wzrostem sprzedaży i zysku. Przybyło ponad 100 drogerii

W ub.r. przychody w Polsce sieci drogerii Rossmann zwiększyły się o 17 proc., a zysk netto sięgnął 1,3 mld zł. Firma ma już 1,8 tys. sklepów stacjonarnych, w br. chce otworzyć ponad 130 nowych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Rossmann z kolejnym wzrostem sprzedaży i zysku. Przybyło ponad 100 drogerii
Fot. kadr ze spotu reklamowego drogerii Rossmann

Na zeszłoroczne przychody firmy Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska złożyło się 13,34 mld zł z krajowej sprzedaży towarów, 1,87 mld zł z zagranicznej i 5,1 mln zł z usług. Spółka w sprawozdaniu nie podaje, jaką część sprzedaży wypracowały jej sklepy stacjonarne, a jaką platforma e-commerce.

Sieć stacjonarna Rossmanna kolejny rok z rzędu się powiększyła - o 124 drogerii. Na koniec ub.r. działało ich 1 787 w 684 miejscowościach. Zaś sklep internetowy firmy jest w czołówce najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce - w styczniu br. odwiedziło go 6,13 mln użytkowników, spędzając średnio po 6 minut i 30 sekund (dane z badania Mediapanel).

- W roku 2023 r. wprowadziliśmy do naszej oferty ponad 10 tys. nowych produktów, które są odpowiedzią na najnowsze trendy w dbaniu o urodę i zdrowie - podkreślono w sprawozdaniu firmy.

Koszty operacyjne Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska sięgnęły w ub.r. 11,69 mld zł, o 17,1 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 6,48 do 7,59 mld zł.

Mniej pracowników w drogeriach Rossmann

Na usługi obce (m.in. aktywności marketingowe) firma przeznaczyła 1,91 mld zł, wobec 1,63 mld zł przed rokiem. Natomiast wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 1,03 do 1,15 mld zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 235,92 do 281,24 mln zł.

W ub.r. średnioroczne zatrudnienie w spółce wynosiło 14 841 etatów, wobec 14 905 rok wcześniej. Mimo powiększenia sieci sklepów stacjonarnych w przypadku stanowisk robotniczych nastąpił spadek z 12 649 do 12 527. Na stanowiskach biurowych liczba etatów zwiększyła się zaś z 1 553 do 1 641, a w przypadku pracowników na urlopach wychowawczych i bezpłatnych zmalała z 703 do 673.

Pozostałe wpływy operacyjne właściciela sieci Rossmann zwiększyły się z 57,06 do 60,14 mln zł (19,1 mln zł wypracowano z wynajmu, a 22,31 mln zł sklasyfikowano jako pozostałe), a pozostałe koszty operacyjne - ze 104,52 do 117,41 mln zł (koszty niedoborów towarów poszły w górę z 33,82 do 52,86 mln zł, a te dotyczące likwidacji towarów - z 26,85 do 33,25 mln zł).

Wydatki finansowe firmy skurczyły się z 831,05 do 176,48 mln zł, bo chociaż koszty odsetek wzrosły ze 124,16 do 176,48 mln zł, to dzięki umocnieniu się złotego wydatki związane z różnic kursów walutowych zmalały z 706,89 mln zł do zera.

- Pozytywne wyniki finansowe, utrzymujące od roku 2000 stałą tendencję wzrostową, pozwalają na zaklasyfikowanie Spółki do firm o bardzo niskim ryzyku kredytowym. Umożliwia to nam swobodny i korzystny dostęp do kredytów na rynku polskim. Na koniec roku 2023 Spółka dysponowała liniami kredytowymi w rachunkach bieżących na łączną kwotę 65 milionów zł. Na dzień bilansowy Spółka nie posiadała zobowiązań z tytułu kredytów - zaznaczono w sprawozdaniu.

1,1 mld zł na dywidendę, przybędzie ponad 130 drogerii

Zysk na poziomie sprzedażowym brutto wzrósł z 1,42 do 1,66 mld zł, a na poziomie operacyjnym - z 1,37 do 1,6 mld zł. Z kolei zysk netto sięgnął 1,31 mld zł, wobec 1,12 mld zł rok wcześniej i przy wzroście kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 278,35 do 327,27 mln zł. Spółka zapłaciła też 167 mln zł podatku od sprzedaży detalicznej.

Jej jedyny udziałowiec, holenderski podmiot Rossmann Central Europe, postanowił, że z zeszłorocznego zysku 1,1 mld zł trafi do niego jako dywidenda. Od czerwca do grudnia ub.r. wypłacono już 700 mln zł w zaliczkach, a na początku marca pozostałe 400 mln zł.

W br. Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska planuje otworzyć ponad 130 drogerii oraz rozpocząć rozbudowę regionalnego magazynu w Pyskowicach w województwie śląskim. - Powiększenie magazynu zapewni nam płynną obsługę logistyczną zwiększającej się sieci drogerii oraz rosnącego asortymentu produktów oferowanych naszym klientom - wyliczono w sprawozdaniu.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"