Rusza system samoregulacji polskiej branży reklamowej

Od 1 czerwca konsumenci będą mogli składać do Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy skargi na reklamy, które ich zdaniem są nieetyczne lub wprowadzają w błąd.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

Polskie środowisko reklamowe uruchomiło system samoregulacji, którego celem jest podnoszenie standardów reklamy poprzez pokazywanie dobrych wzorców oraz piętnowanie nieetycznego lub nieuczciwego przekazu reklamowego. System oparty jest na Kodeksie Etyki Reklamy – nowym dokumencie opracowanym wspólnie przez przedstawicieli reklamodawców, agencji reklamowych oraz mediów.

Na straży przestrzegania zapisów Kodeksu Etyki Reklamy stać będzie Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy. Członkami Związku są stowarzyszenia branżowe: Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce, Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, Izba Wydawców Prasy oraz Związek Pracodawców Prywatnych Mediów.

Za badanie zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem odpowiada Komisja Etyki Reklamy (KER) – grono niezależnych autorytetów z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie mediów i reklamy. Komisja rozpatrywać będzie skargi, które składać mogą zarówno konsumenci, jak i firmy, czy instytucje. Składanie skarg jest maksymalnie uproszczone - wystarczy wypełnić nieskomplikowany formularz i przesłać go do na adres Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Od konsumentów nie są pobierane żadne opłaty. Podmioty, które nie są uczestnikami systemu samoregulacji i nie posiadają ważnych certyfikatów będą wnosić opłaty za wniesienie sprawy przeciwko innym firmom. Wysokość opłaty wynosi 5 tys. zł.

W przypadku stwierdzenia, że dana reklama jest nieuczciwa czy nieetyczna, Komisja może wymierzyć sankcje, które mają zdyscyplinować osoby oraz firmy odpowiedzialne za tworzenie i rozpowszechnianie niezgodnych z Kodeksem przekazów. Podstawowa sankcja to wyrażenie opinii, że reklama powinna zostać zmieniona, lub że jej rozpowszechnianie powinno zostać wstrzymane. W przypadku najcięższych naruszeń Kodeksu przewidziane jest odebranie certyfikatu „Reklamuję etycznie”.

„Katalog sankcji zostanie poddany ocenie po pierwszym roku działalności nowego systemu samoregulacji i w razie potrzeby zmodyfikowany. W początkach funkcjonowania Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy chce bowiem przede wszystkim prowadzić działalność edukacyjną, która z pewnością przełoży się na podniesienie standardów w reklamie” – powiedział Wojciech Pawlak, Prezes Zarządu.

Wydawanie orzeczeń jest procesem w pełni przejrzystym, a opinie Komisji Etyki Reklamy będą dostępne na stronie internetowej Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy – www.radareklamy.org - podano w komunikacie.

System samoregulacji finansowany jest dzięki certyfikatom.  Wszystkie firmy i instytucje pragnące stać się aktywnymi uczestnikami systemu muszą zobowiązać się do przestrzegania zapisów Kodeksu Etyki Reklamy, czego potwierdzeniem jest specjalny certyfikat „Reklamuję etycznie”. Certyfikat wydawany jest na okres jednego roku i może być w każdej chwili odebrany, jeśli jego sygnatariusz narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy. Certyfikat jest rodzajem identyfikatora wskazującego firmy, które zdecydowały się przestrzegać określonych w Kodeksie zasad etycznej i uczciwej reklamy. Specjalny znaczek może być umieszczany na materiałach korporacyjnych, stronach internetowych oraz, w przypadku mediów, w stopkach redakcyjnych.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy współpracuje z EASA Alliance – europejskim zrzeszeniem organizacji samoregulacyjnych z 26 krajów. Jeszcze w 2006 roku Związek  stanie się oficjalnie członkiem tej organizacji, co pozwoli na lepszą koordynację działań międzynarodowych, m.in. wspólne zwalczanie nieuczciwych reklam przesyłanych z terytorium innych krajów. „Z radością witamy powstanie systemu samoregulacji w Polsce. Tak dojrzały rynek potrzebuje organizacji, która zapewni przestrzeganie najwyższych standardów reklamy” – powiedziała Ildikó Fazekas, wiceprezes EASA Alliance.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące