RWD to użyteczna technologia, ale mobilne strony nie znikną z sieci (opinie)

Dopasowanie serwisu do potrzeb różnych urządzeń jest interesującym rozwiązaniem, ale tylko do niektórych zastosowań. Dlatego typowe strony mobilne wciąż są potrzebne - twierdzą szefowie pionu mobilnego w największych polskich portalach.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Serwis Allegro, jedna z największych polskich platform e-commerce, 5 listopada br. zamknął swoją stronę internetową dedykowaną do urządzeń przenośnych (więcej informacji tutaj).

Wyjaśniając przyczyny tej decyzji Michał Bonarowski, senior PR brand manager w Grupie Allegro, powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl, że mobilna odsłona straciła rację bytu w związku z wprowadzaniem przez Allegro technologii RWD (Responsive Web Design), która pozwala na prawidłowe wyświetlanie stron internetowych niezależnie od urządzenia, z którego korzysta użytkownik.

Pojawia się pytanie, czy zamknięcie witryny mobilnej przez jeden z najpopularniejszych serwisów w polskiej sieci oznacza, że podobnie postąpią w najbliższym czasie także inne popularne platformy? Eksperci zajmujący się w największych polskich portalach segmentem mobile w rozmowie z Wirtualnemedia.pl odpowiadają zgodnie, że nie. Podkreślają, że RWD nie jest rozwiązaniem idealnym i w pełni uniwersalnym, a jedną z kluczowych kwestii jest obsługa reklam wyświetlanych na stronach.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/grupa-allegro-gg-liderem-internetu-mobilnego-komunikator-gg-przed-onetem-i-wp-top20 ##

- Strategia dotycząca wyboru technologii strony zależy w dużej części od typu samego serwisu - wyjaśnia Tomasz Parfjanowicz, szef pionu rozwoju mobilnego w Grupie Onet. - Inne podejście zastosujemy w przypadku serwisów kontentowych, a inne w przypadku narzędziowych czy e-commerce. Duże znaczenie może mieć w tym przypadku obsługa reklam. Obie metody - RWD i mobilna - mają swoje wady i zalety. W jednej w zasadzie od początku definiujemy i utrzymujemy jeden produkt,  w przypadku drugiej natomiast łatwiej jest optymalizować sam serwis pod kątem specyfiki smartfonów (np. ekran dotykowy) i mobilności (często jednak wciąż znajdujemy miejsca ze słabym zasięgiem). Obie metody wykorzystujemy w Grupie Onet i tak też będzie w najbliższej przyszłości - zapowiada Parfjanowicz.

Piotr Rytel, product manager mobile w Grupie Wirtualna Polska, podkreśla, że technologia RWD dla dużych wydawców utrzymujących w działaniu wiele różnych witryn nie jest narzędziem uniwersalnym. Tłumaczy także, dlaczego Allegro mogło pozwolić sobie na rezygnację z mobilnej odsłony.

- RWD, mimo powszechnej opinii, nie jest panaceum na wszystkie bolączki utrzymywania kilku wersji stron webowych - zastrzega Piotr Rytel. - Dla wydawców, którzy modyfikują i dostosowują strony do potrzeb użytkowników, utrzymywanie jednej witryny w technologii RWD jest często niewspółmierne do wysiłków, jakie trzeba w to włożyć. Do najczęstszych problemów należą: szybkość implementacji zmian, niedostatki technologii adserwerowej i kodów zewnętrznych kontrahentów, czy bardzo złe wdrożenia RWD w Polsce (które znacznie upośledzają mobile, bo wektorem redesignu był desktop). Trzonem przychodów Allegro nie są placementy reklamowe, więc Allegro może sobie pozwolić na tak odważne zmiany. Poza tym to w końcu tylko jeden serwis, a nie kilkanaście, czy kilkadziesiąt, jakie w swoim portfolio posiada każdy wydawca internetowy. Dlatego dyskutując o RWD w Polsce warto brać pod uwagę specyficzne uwarunkowania biznesowe każdego z podmiotów działającego na rynku - podsumowuje Rytel.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/onet-i-rasp-przed-allegro-i-gg-traca-google-facebook-i-youtube-megapanel-z-wrzesnia ##

Z kolei Maciej Wiktorowski, kierownik serwisów mobilnych i big data w Grupie Interia.pl, zwraca uwagę na czysto techniczne aspekty stosowania RWD. - RWD jako podejście projektowe jest utożsamiane niemal wyłącznie z produktami stworzonymi dla urządzeń mobilnych. Przesłania to perspektywę - uważa Wiktorowski.

- Do niedawna większość stron głównych portali, w tym także Interii, posiadała rozdzielczości o szerokościach mniejszych niż 1000 pikseli, podczas gdy 75 proc. urządzeń na rynku posiada rozdzielczość ekranu większą od 1200 pikseli. Projektowanie w duchu RWD to przede wszystkim obsłużenie wszystkich rodzajów ekranów, a nie skupianie się wyłącznie na obsłudze urządzeń mobilnych. Optymalizacja stron dla użytkowników mobilnych jest w tej chwili powinnością wydawców i dostawców usług internetowych. Przy skali rynku użytkowników internetu mobilnego nie można pominąć obsługi tak dużej już grupy użytkowników - podkreśla.

Przy okazji Wiktorowski wskazuje, że uniwersalność technologii RWD w niektórych warunkach jest też jej słabym punktem. - Z rozważań o tym co lepsze - RWD czy strona mobilna, można wykluczyć użytkowników tabletów, bo zarówno sposób ich korzystania z urządzeń, jak i ich rozdzielczości pozwalają obsłużyć ich w analogiczny sposób jak użytkowników komputerów - mówi szef serwisów mobilnych w Interia.pl. - Kwestia podejścia do obsługi użytkowników smartfonów jest już bardziej istotna. Mniejsze szerokości ekranów skłaniają właścicieli usług do podejmowania kompromisowych decyzji w prezentacji treści, informacji o produktach czy ilości widocznych funkcji. Z perspektywy użytkownika to lepsze rozwiązania, jednak ze względu na to, że projekt w podejściu RWD jest z założenia uniwersalny, bardzo trudno jest osiągnąć stan, w którym każde z urządzeń będzie obsłużone w sposób gwarantujący maksymalny możliwy poziom doświadczenia użytkownika. Także podział struktury serwisów na bloki wymusza pewnego rodzaju ograniczenia i użycie niestandardowych rozwiązań. Tworzenie usług w podejściu RWD oprócz licznych zalet, stawia przed właścicielami usług szereg wyzwań biznesowych. Nie są to proste decyzje. Dlatego moim zdaniem mobilne strony nie są wcale na przegranej pozycji i jeszcze przez długi czas będą stosowane w wielu segmentach rynku internetowego - podsumowuje Wiktorowski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu