Rynek badań marketingowych w Polsce

W roku 2004 całkowita wielkość rynku badań marketingowych przekroczyła 414 000 000 PLN. Liderem firma SMG/KRC

Marcin Szumichora
Marcin Szumichora
Udostępnij artykuł:

Coraz dynamicznie rośnie rynek badań marketingowych - wynika z audytu  OFBOR-u (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku), która skupia obecnie 20 największych firm na polskim rynku.

Począwszy od audytu za rok 2000 - OFBOR przyjął szacunkową wielkość całego rynku badawczego w poszczególnych latach na poziomie:

w roku 2000 - 306 000 000 PLN,w roku 2001 - 322 000 000 PLN,w roku 2002 - 330 000 000 PLN,w roku 2003 - 389 000 000 PLN.

W roku 2004 całkowita wielkość rynku przekroczyła 414 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2004 wyczerpują około 82% całego rynku.

Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2003 rok i jednocześnie za 2004 rok (było to 21 firm) możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 8% - czytamy w analizie OFBOR-U.

LISTA RANKINGOWA ZA 2004 ROK WG AUDYTU OFBOR

L.P.Nazwa FirmyWielkość sprzedaży (w PLN)1SMG/KRC Poland Media S.A.72 246 322,522ACNielsen Polska Sp. z o.o.43 448 223,113GfK Polonia Sp. z o.o.38 527 503,004Grupa PENTOR31 565 165,875IQS and QUANT Group26 140 274,716TNS OBOP26 017 946,457Grupa IPSOS22 969 584,228Synovate Sp. z o.o.14 843 828,789PRACOWNIA BADAŃ SPOŁECZNYCH Sp. z o.o.13 681 862,8310AGB Polska Sp. z o.o.11 580 576,94114P Research Mix Sp. z o.o.7 406 244,8812Expert - Monitor Sp. z o.o.6 547 255,8913ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o.5 157 904,9214IMAS INTERNATIONA3 549 965,1715INDICATOR Centrum Badań Marketingowych Sp.z o.o.3 165 396,9516ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku Sp. z o.o.2 393 676,1917OPINIA Agencja Badań Rynku 2 327 266,4818Agencja Badania Rynku SESTA2 243 481,6219Target Group Sp. z o.o.1 996 911,0020Fundacja CBOS - Centrum Badania Opinii Społecznej1 848 523,5521ABM Agencja Badań Marketingowych Sp. z o.o.1 270 264,2922Agencja Badawczo - Informacyjna PASAD1 072 085,00  Zaudytowana suma obrotów 340 000 264,37                                                                                              Szacowana wielkość rynku  Wzrost rynku w stosunku do roku 2003 (w oparciu o obroty 21 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2003 i 2004 rok) 414 634 468,74              8% 

Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 62% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 51% udziałów w całym szacowanym rynku (o 1% mniej niż w roku 2003 i o 2% mniej niż  w roku 2002). Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio, 89% i 73%.

OBFOR zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.

Oto dane dotyczące uczestnictwa w audytach finansowych organizowanych przez OFBOR:- rok 1999 - 14 firm,- rok 2000 - 17 firm,- rok 2001 - 20 firm,- rok 2002 - 20 firm,- rok 2003 - 24 firmy.

W bieżącym roku audytowi za rok 2004 poddały się 22 agencje badawcze:

1. 4P Research Mix2. ABM Agencja Badań Marketingowych - założyciel 3. ACNIELSEN Polska4. AGB Polska - założyciel 5. Agencja Badania Rynku SESTA 6. Agencja Badawczo - Informacyjna PASAD7. ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku - założyciel 8. ARC Rynek i Opinia - założyciel 9. EXPERT - MONITOR10. Fundacja CBOS 11. GfK POLONIA - założyciel 12. Grupa IPSOS - założyciel13. Grupa PENTOR - założyciel14. IMAS INTERNATIONAL15. INDICATOR - założyciel16. IQS and QUANT Group - założyciel17. OPINIA Agencja Badań Rynku18. PRACOWNIA BADAŃ SPOŁECZNYCH - założyciel 19. SMG/KRC Poland Media - założyciel 20. Synovate21. TARGET GROUP 22. TNS OBOP - założyciel.

Marcin Szumichora
Autor artykułu:
Marcin Szumichora
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"