Rynek reklamy internetowej w I półroczu wzrósł o ponad 50 proc.

W I połowie 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 739 milionów złotych - szacuje dom mediowy Starlink.

masz
masz
Udostępnij artykuł:

W I połowie 2006 roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 2 miliardy 739 milionów złotych. W stosunku do porównywalnego okresu 2005 roku oznacza to wzrost rynku reklamowego aż o 13,6% (szacowana wartość inwestycji w reklamę w I połowie 2005 roku wyniosła 2,4 miliarda złotych) -  podał dom mediowy Starlink.

Zdaniem firmy Starlink tak duży wzrost jest efektem wysokiej dynamiki rynku reklamowego w drugim kwartale, kiedy wzrost wyniósł aż 17,2% (w pierwszym kwartale wzrost wyniósł 9%). Największy wzrost został odnotowany w wypadku reklamy internetowej (wzrost o 51,3%), reklamy kinowej (17,3%), reklamy radiowej (17%) oraz  reklamy telewizyjnej (15,9%). Najniższy wzrost uzyskał segment reklamy w dziennikach  - 4,3% i magazynach – 6,8%. Niezmiennie najwięcej inwestycji reklamowych zostało ulokowanych w telewizji – było to 1,397 miliarda złotych, co stanowi 51% wszystkich inwestycji reklamowych.

Największa miesięczna zmiana wartości miała w kwietniu, kiedy wzrost wyniósł  aż 34,1%.  Tak wysoka dynamika jest efektem braku emisji reklam w wielu mediach po śmierci Papieża w 2005 roku. Innym zdarzeniem istotnym dla wysokiej dynamiki rynku reklamowego był Mundial.

Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: rozrywka/kultura/edukacja, finanse i usługi marketingowe, żywność oraz sprzedaż. W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 214 milionów złotych, co stanowi aż 65,2% wzrostu rynku reklamowego w pierwszym półroczu. Na wysoki wzrost w sektorze finanse i usługi marketingowe istotnie wpłynęła przede wszystkim eksplozja inwestycji reklamowych banków – wzrost w kategorii wyniósł aż 59,2% (cały sektor finanse i usługi marketingowe wzrósł o 49,9%). Jak szacuje Starlink wzrost w sektorze rozrywka/kultura/edukacja jest efektem zwiększonych inwestycji reklamowych mediów (przede wszystkim dzienników) oraz wydatków promujących filmy kinowe. W sektorze żywność wzrost generowały przede wszystkim zwiększone inwestycje z kategorii napoje oraz czekolada i wyroby czekoladowe.

Osiągnięty wzrost  jest zgodny z oczekiwaniami i prognozą zakładającą wzrost rynku reklamowego na poziomie 10,1%. Oczekujemy istotnego zwolnienia rynku reklamowego w III kwartale (poniżej 3%) oraz wzrostu na poziomie zbliżonym do średniego w IV kwartale (9,2%) - czytamy w raporcie domu mediowego Starlink.

Zmiany w poszczególnych klasach mediów miały różne przyczyny:

Telewizja - wzrost w I połowie został wygenerowany głównie przez 3 sektory: finanse i usługi marketingowe (wzrost inwestycji o 51,9 miliona złotych, dynamika aż 98,7%, co głównie jest zasługą wzrostu inwestycji reklamowych banków, do których dołączyły firmy ubezpieczeniowe), żywność (wzrost inwestycji o 51,5 miliona złotych, dynamika 12,9%, głównie zasługa zwiększonej promocji z kategorii napoje) oraz rozrywka/kultura/edukacja (wzrost o 31,7 miliona złotych, dynamika – 27,9% w efekcie wyższych inwestycji w promocję filmów i wydawnictw – efekt wejścia Dziennika). Z drugiej strony wciąż utrzymuje się spadek inwestycji w sektorze telekomunikacja (spadek o 5,7%)

Dzienniki – inwestycje reklamowe w dziennikach zwiększyły się o 14,9 miliona złotych; gross nowych inwestycji pochodziło z sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 7,6 miliona złotych); jednocześnie bardzo istotnie zmniejszyły inwestycje sektory: motoryzacja/transport oraz telekomunikacja (łącznie ponad 11 milionów złotych mniej)

Magazyny – zwiększone przychody reklamowe o 26,2 miliona złotych; głównie w efekcie zwiększonych inwestycji sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost o 7,7 miliona złotych) oraz sektora żywność (zwiększone inwestycje o 5,8 miliona złotych); na niższą dynamikę wzrostu przychodów niż średnia rynkowa istotny wpływ ma zmniejszenie inwestycji z sektora higiena i pielęgnacja ciała oraz niższe inwestycje sektora środki inwestycyjne

Radio – wzrost inwestycji o 30 milionów złotych, który jest przede wszystkim efektem wzrostu w dwóch sektorach: rozrywka/kultura/edukacja (wzrost o 12,8 miliona złotych) oraz sprzedaż (6,5 miliona złotych)

Reklama zewnętrzna – wzrost odnotowany przede wszystkim w sektorze rozrywka/kultura/edukacja oraz telekomunikacja; te dwa sektory zwiększyły inwestycje aż o 30,2 miliona złotych

Internet – wzrost inwestycji głównie sektorów finanse i usługi marketingowe, żywność  oraz higiena i pielęgnacja ciała

Kino – wzrost inwestycji był generowany głównie przez silne zwiększenie inwestycji z sektora żywność

Zmiany w aktywności sektorów

Wzrost rynku został wygenerowany przede wszystkim przez  3 sektory reklamowe: finanse i usługi marketingowe, rozrywka/kultura/edukacja oraz żywność . W sumie te sektory zwiększyło swoje inwestycje reklamowe o 214 milionów złotych, co stanowi aż 65,2% wzrostu rynku reklamowego w pierwszym półroczu. Zmiany w poszczególnych sektorach były efektem:Finanse i usługi marketingowe – inwestycje wzrosły o 75,8 miliona złotych (dynamika wzrostu aż 49,9%); taki wzrost w dużym stopniu jest efektem eksplozji aktywności reklamowej banków (zwiększyły one inwestycje aż o 49,6 miliona złotych) oraz funduszy (wzrost inwestycji o ponad 8 milionów); do wysokiej dynamiki przyłożyły się również firmy ubezpieczeniowe, które zwiększyły inwestycje z 10 do 22,8 miliona złotychRozrywka/kultura/edukacja – wartość inwestycji reklamowych sektora zwiększyła się o 69,5 miliona złotych (dynamika 25,5%); istotny wzrost inwestycji jest pochodną zwiększonych inwestycji promocyjnych mediów (wzrost inwestycji promocyjnych gazet aż o 29 milionów, towarzyszące zaostrzeniu konkurencji wynikającej z pojawienia się „Dziennika”; jednocześnie silny wzrost inwestycji w promocję stacji telewizyjnych i radiowych) oraz nakłady na promocję filmów kinowych Żywność – inwestycje reklamowe wzrosły o 68,2 miliona złotych (przy dynamice 13,5%); zostały one w większości wygenerowane przez kategorie: czekolada i wyroby czekoladowe (głównie batony i wafle czekoladowe – wzrost o 15,7 miliona złotych), napoje (przede wszystkich zwiększone inwestycje promocyjne piwa – wzrost o 26,6  miliona złotych)Z innych sektorów warto odnotować wzrost w sektorze sprzedaż (wzrost inwestycji o 37,1 miliona złotych, dynamika – 20,9%) oraz w sektorze medycyna (20,4 miliona złotych więcej, ale przy dynamice 9,4%). Zgodnie z oczekiwaniami utrzymuje się spadek inwestycji z sektora motoryzacja/transport (o 1,1 miliona złotych). Dodatkowo spadły inwestycje z sektora środki inwestycyjne. Jednocześnie utrzymuje się słaba dynamika wzrostu w sektorze telekomunikacja – wzrost jedynie o 2,9%.

- Niezmiennie najważniejszym sektorem jest żywność. Wciąż rośnie udział sektora rozrywka/kultura/edukacja, który stał się sektorem numer 2 na polskim rynku. Należy też zauważyć dynamiczny przyrost udziału sektora finanse i usługi marketingowe (wzrost z 6,3% do 8,3%) - informuje Jarosław Roszkowski, dyrektor mediów w domu mediowym Starlink.

masz
Autor artykułu:
masz
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele