Rynek reklamy zewnętrznej zmalał w ub.r. o 39 proc. "Powrót do względnej normalności potrwa minimum trzy lata"

Sprzedaż na rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH, city transport i DOOH) zmalała w 2020 roku o 38,8 proc., do 351,6 mln zł - wynika z danych Izby Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej i dom mediowy Starcom (Publicis Media). - Powrót do względnej normalności potrwa minimum trzy lata. Być może uda się w tym czasie odrobić poniesione dotychczas w OOH straty - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej: klasyczne OOH, city transport i nośniki cyfrowe (DOOH) zamknęła się kwotą w wysokości ponad 351,6 mln zł i była dla tej samej bazy firm niższa o 38,8 proc. niż w roku 2019 roku

Pandemia spustoszyła rynek reklamy zewnętrznej

Wartość sprzedaży klasycznego outdooru spadła o 38,6 proc. (do 282,9 mln zł), city transportu - o 52,9 proc. (do 23 mln zł), a segmentu DOOH - o 29,7 proc. (do 45,7 mln zł).

grafika

- Pandemia Covid-19 spustoszyła rynek OOH w 2020 roku. Główny wpływ na taki wynik miały znaczące ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu epidemiologicznego na terenie całego kraju. Lockdown i zamknięcie wielu dziedzin gospodarki oznaczały rezygnację lub przesunięcie akcji promocyjnych i outdoorowych kampanii reklamowych dużej grupy klientów branży OOH. Ze względu na swoją specyfikę reklama OOH ucierpiała najbardziej pośród wszystkich mediów - zaznacza IGRZ.

Klasyczny outdoor poniósł w skali roku straty na poziomie całego rynku. - Jako pozytywny trend można uznać większe wykorzystanie klasycznych nośników OOH w 4 kwartale w stosunku do 3 kwartału 2020 roku. Oznacza to, że klienci postawili na sprawdzone rozwiązania, rezygnując z kosztownych eksperymentów kreatywnych - podkreśla IGRZ.

Na wynik w segmencie city transport wpływ miały ograniczenia dotyczące liczby wykorzystanych pojazdów komunikacji miejskiej oraz zmieniające się kilkukrotnie w ciągu roku przepisy związane z dopuszczalną liczbą pasażerów.

Bezwzględny lockdown w kwietniu i maju 2020 roku spowodował znaczące zmniejszenie ruchu samochodowego i pieszego, przed wszystkim w największych miastach i aglomeracjach. W czerwcu powrócił do względnie wysokiego, na poziomie 80-90 proc. w porównaniu do okresu sprzed pandemii.

Najmniejszy spadek sprzedaży odnotowano w 2020 roku w reklamie DOOH. - Przede wszystkim ze względu na dobrą sprzedaż w 1 kwartale, wyższą o jedną trzecią aniżeli rok wcześniej. Po dość optymistycznym wyniku w 3 kwartale, pod koniec roku przyszło kolejne załamanie - komentuje Izba.

Handel i telekomy królują

Najwięcej na reklamę zewnętrznej wydawała w 2020 roku branża handlowa (25 proc. udziału w rynku), a także telekomunikacja (13 proc.), żywność (10 proc.), media (9 proc.). - W sektorze „produkty farmaceutyczne, leki” wydatki nie odbiegały od tych poniesionych w 2019 roku. W sektorach „handel” i „telekomunikacja” były niższe na poziomie 20 proc. W sektorach „żywność” i „napoje, alkohole” niższe o ponad 40 proc. Największy spadek nastąpił w sektorach: „media”, „czas wolny” – ponad 50%, „odzież i obuwie”, „higiena i pielęgnacja” – ponad 60 proc.- analizuje IGRZ.

grafika

Izba podkreśla, że w obecnej sytuacji stawianie prognoz na rok 2021 jest bezcelowe. - Jest zbyt dużo niewiadomych związanych z czynnikami gospodarczymi i społecznymi. Sądzimy, że jakiekolwiek przewidywania będą ewentualnie możliwe w drugiej połowie tego roku - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Powrót do względnej normalności potrwa minimum trzy lata. Być może uda się w tym czasie odrobić poniesione dotychczas w outdoorze straty - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele