Droższy papier i słabsza reklama prasowa zaszkodziły wydawcy „Rzeczpospolitej”

W 2022 roku Gremi Media, wydający m.in. „Rzeczpospolitą”, „Parkiet” i „Sport”, zanotował spadek skonsolidowanych przychodów o 3,2 proc. do 97,39 mln zł, a zysk netto zmalał z 8,58 do 6,03 mln zł. Wydawca tłumaczy to m.in. wyższymi kosztami papieru i druku oraz słabszą koniunkturą w reklamie prasowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Droższy papier i słabsza reklama prasowa zaszkodziły wydawcy „Rzeczpospolitej”
Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media

Gremi Media nie podaje w sprawozdaniach finansowych, ile zarabia ze sprzedaży swoich tytułów prasowych, a ile z usług reklamowych. Maciej Maciejowski, od połowy ub.r. prezes spółki, zaznaczył w liście do inwestorów, że jej przychody z subskrypcji cyfrowych poszły w górę o 34 proc.

Gorsza była natomiast koniunktura na w reklamie prasowej. - Rynek odczuł skutki wojny (sentyment inwestorów) i pogłębiające się zmiany strukturalne - zaznaczył Maciejowski.

2,1 mln zł więcej na papier i druk

Koszty rodzajowe grupy Gremi Media nieznacznie się zwiększyły - z 88,37 do 88,61 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost wydatków na usługi obce z 50,65 do 54,67 mln zł i na amortyzację z 3,79 do 4,55 mln zł.

- Jednym ze skutków wojny jest ponad dwukrotny wzrost cen papieru. Wpływ kosztów papieru i druku na nasz wynik to 2 102 tys. zł. Jednocześnie widzimy już w 2023 roku tendencję spadkową na rynku papieru, co przekłada się na nasz większy optymizm - opisał prezes Gremi Media. Natomiast koszty pracownicze wydawcy zmalały z 23,74 do 18,97 mln zł.

Pogorszyły się wszystkie wyniki rentowności grupy Gremi Media: skorygowany zysk EBITDA zmalał z 24,22 do 14,98 mln zł, zysk operacyjny - z 13,01 do 8,51 mln zł, a zysk netto - z 8,58 do 6,03 mln zł.

grafika

Gremi Media chce mieć 70 proc. wpływów z internetu

Maciej Maciejowski podkreśla, że Gremi Media pod jego kierownictwem ma przyspieszyć wzrost przychodów cyfrowych - i z reklam, i ze sprzedaży treści. Docelowo będą one stanowić 70 proc. wpływów firmy.

- Dojście do takiego wyniku wymaga szczególnego zaangażowania obecnych zespołów ale też pozyskania z rynku nowych kompetencji. Ten proces rozpoczął się już we wrześniu, a pierwsze jego efekty widać we wzroście przychodów e-commerce już w 2022 roku - stwierdził Maciejowski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-prasy-drukarnia-zamknieta,7169714669086337a ##

Obecnie akcje Gremi Media kosztują 120 zł (13,8 proc. mniej niż przed rokiem), dając kapitalizację w wysokości 213,6 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami wydawcy są spółka Pluralis powiązana z funduszem MDIF i belgijskim wydawcą Mediahus (walory stanowiące 38,83 proc. kapitału przejęła na przełomie 2021 i 2022 roku) oraz należący do Grzegorza Hajdarowicza holding KCI (32,82 proc. kapitału).

Od trzech lat Gremi Media wypłaca dywidendę, w ub.r. przekazał inwestorom 6,37 mln zł (po 3,73 zł na akcję).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu