Sądowy finał reklamy Henkel

Sądowy finał sporu pomiędzy Henkel Polska a Inco-Veritas S.A.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W kwietniu br. Inco-Veritas S.A., producent płynu do mycia naczyń "Ludwik" złożył do sądu wniosek o zabezpieczenie powództwa w związku z prowadzeniem przez koncern Henkel niedozwolonej reklamy porównawczej.

27 maja Sąd Okręgowy w Warszawie uznając argumenty Inco-Veritas S.A. wydał postanowienie, w sprawie zabezpieczenia powództwa, w którym zobowiązał firmę Henkel do zaprzestania reklamy telewizyjnej płynu do mycia naczyń "Pur Extra", porównującej ten płyn z płynem do mycia naczyń "Ludwik". Firma Henkel wstrzymała nadawanie reklamy porównawczej oraz wprowadziła zmiany w kolejnych swoich spotach reklamowych.

16 czerwca Inco-Veritas S.A. złożył pozew przeciwko firmie Henkel, o zaniechanie czynów nieuczciwej konkurencji. Producent domaga się między innymi publicznych przeprosin oraz nawiązki na rzecz Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, z przeznaczeniem na remont zamku królewskiego na Wawelu.

Tło sporu

25 marca 2003 roku rozpoczęła się telewizyjna kampania reklamowa, w której płyn do zmywania firmy Henkel porównywany był z "wiodącym płynem do mycia naczyń". Porównanie pokazywało kilkakrotnie lepszą skuteczność reklamowanego płynu od płynu konkurenta. Pokazywane w reklamie, charakterystyczne dla płynu "Ludwik" opakowanie oraz "wiodąca" na rynku pozycja "Ludwika", nie pozostawiały wątpliwości, że porównanie dotyczy tego właśnie płynu.

Inco-Veritas S.A. zleciła wykonanie testów porównawczych obu płynów niezależnemu Instytutowi Chemii Przemysłowej im. Ignacego Mościckiego. Testy odbyły się w dniach 7 i 15 kwietnia 2003 roku. W żadnym z badań, zarówno w zakresie zdolności myjącej, jak i zdolności do emulgowania tłuszczu (zdolność usuwania tłuszczu), produkt Henkla nie uzyskał lepszych wskaźników niż płyn "Ludwik".

W związku z postępowaniem firmy Henkel, które godzi w dobre imię Inco-Veritas S.A. i niekorzystnie wpływa na wizerunek produktu "Ludwik", spółka zawiadomiła prokuraturę oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także wniosła do Sądu Okręgowego w Warszawie wniosek o zabezpieczenie powództwa, w którym domagała się zaprzestania prowadzenia wspomnianej reklamy.

Sąd Okręgowy w Warszawie przychylił się do zarzutów stawianych firmie Henkel i wydał 27 maja br. Postanowienie w sprawie zabezpieczenia powództwa, w którym zobowiązał Henkel Polska S.A. i Henkel Austria GmbH do zaprzestania rozpowszechniania materiałów reklamowych porównujących produkt tej firmy z płynem "Ludwik". W uzasadnieniu do Postanowienia Sąd stwierdził między innymi, że zgłaszane przez Inco-Veritas S.A. roszczenie jest wiarygodne, a reklama firmy Henkel - cyt. "narusza zakaz wykorzystywania cudzej renomy, w tym wypadku producenta płynu Ludwik". Sąd wyraził również przekonanie, iż - cyt. "zdobywanie nabywców przez producentów płynów nie będących liderami rynku, powinno się odbywać w sposób rzetelny, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, bez odwoływania się do wieloletniej renomy innych firm i marek".

Kampania reklamowa firmy Henkel to kolejny atak zagranicznego koncernu na dobry polski produkt. Miała na celu zdyskredytowanie "Ludwika" i posłużenie się jego dobrym wizerunkiem, w celu zdobycia dodatkowych udziałów w rynku.

W 1993 roku Inco-Veritas S.A. już raz uzyskała korzystne rozstrzygnięcie w sprawie reklamy porównawczej z "Ludwikiem". Sprawa, która toczyła się przed Sądem Wojewódzkim w Warszawie, do dziś w literaturze, stanowi przykład prowadzenia zakazanej reklamy porównawczej w sposób niezgodny z dobrymi obyczajami.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online