W maju br. strony Google po raz pierwszy w ciągu miesiąca zanotowały w Polsce ponad 20 mln użytkowników - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius. To o 1,99 mln więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 11 proc. Z kolei w ciągu dwóch lat serwisy zyskały 2,54 mln odwiedzających (14,4 proc. w górę).
Wyraźny wzrost liczby polskich użytkowników serwisy Google zaczęły notować od początku ub.r. W 2012 roku miały po ok. 17,2-17,6 mln odwiedzających miesięcznie, a w październiku i grudniu tamtego roku oraz w styczniu 2013 roku - poniżej 17 mln.
Skok popularności osiągnęły z marca na kwiecień ub.r., kiedy zmodyfikowana została metodologia Megapanelu - w efekcie zyskały nieco ponad milion użytkowników, pierwszy raz przekraczając pułap 18 mln. W październiku miały już 19,14 mln odwiedzających, a po niewielkich spadkach w kolejnych dwóch miesiącach od początku 2014 roku notowały kolejne wzrosty.

W Megapanelu PBI/Gemius strony Google, tak samo jak wszystkie serwisy zagranicznych wydawców, nie są objęte audytem site-centric, dlatego podawana jest tylko liczba ich polskich użytkowników, natomiast nie wiadomo, ile odsłon wykonują i jak dużo czasu spędzają oni w tych serwisach.
Rekordowo wysoki był też ostatnio zasięg procentowy stron Google, jednak w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł stosunkowo mniej niż liczba użytkowników.
Już na początku 2012 roku zasięg tych stron wynosił ponad 90 proc. (90,45 proc. w styczniu 2012 roku), jednak w drugiej połowie 2012 i pierwszej połowie 2013 roku utrzymywał się poniżej 90 proc., a w marcu ub.r. spadł do 86,08 proc. We wrześniu i październiku ub.r. znów osiągnął wartość powyżej 90 proc. i po niewielkich spadkach w kolejnych dwóch miesiącach, od stycznia do maja br. podskoczył do rekordowego poziomu 92-93 proc.

Główny serwis Google działa u nas w dwóch zasadniczych wersjach: polskiej i globalnej, z których zdecydowanie popularniejsza jest ta pierwsza. W maju Google.pl odwiedziło 19,63 mln użytkowników, z wyszukiwarki serwisu skorzystało 17,05 mln, a na stronę główną zajrzało 16,34 mln. Z kolei Google.com miał 14,06 mln użytkowników, działający w tej domenie portal społecznościowy Google+ - 4,13 mln, wyszukiwarka - 2,3 mln, a strona główna - milion.
15,56 mln odwiedzających zanotował YouTube, który w Megapanelu nie jest zaliczany do węzła Google. 6,91 mln internautów zajrzało na blogi działające w domenie blogspot.com, a 4,99 mln na serwis poczty mailowej Gmail.com.
Serwis z mapami w domenie .pl zanotował 6,9 mln użytkowników, a w domenie .com - 1,59 mln, natomiast Tłumacz miał, odpowiednio, 5,43 mln i 591,6 tys. użytkowników.Sklep z aplikacjami mobilnymi Google Play odwiedziło 1,82 mln internautów, serwis Google Docs - 1,33 mln, Google Drive - 786,2 tys., a pozostający poza pierwszą dwudziestką serwis zdjęciowy Picasa - 584 tys.

Na drugiej podstronie porównanie wyników rok do roku oraz dane aplikacji Google
W skali roku największe wzrosty popularności osiągnęły najpopularniejsze serwisy i Google. Witryna Google.pl zyskała 2,24 mln użytkowników (12,9 proc. w górę), działająca w niej wyszukiwarka - 2,49 mln (17,1 proc. w górę), a strona główna tego serwisu - 1,25 mln (8,3 proc. w górę). YouTube przyciągnął o 1,4 mln internautów więcej (wzrost o 9,9 proc.), a Google.com - o 1,47 mln (11,7 proc. w górę).
Przy czym procentowo największy wzrost osiągnął serwis Google+, któremu przybyło 22,2 proc. użytkowników (wzrost z 3,38 mln do 4,13 mln).
Takie strony i usługi jak wyszukiwarki, Mapy i Tłumacz coraz popularniejsze są w polskiej wersji Google, natomiast tracą w wersji globalnej. Przykładowo o ile na Google.pl witryna z mapami zyskała 185,5 tys. użytkowników, a strona z tłumaczem - 684,1 tys., o tyle na Google.com pierwsza straciła 172,1 tys. użytkowników, druga - 88 tys., natomiast wyszukiwarka - 660,3 tys.

Niewielkie spadki odwiedzalności zanotowały Blogspot.com, Google Play i Google Drive. Gmail zyskał 406,9 tys. użytkowników (8,9 proc. w górę), natomiast Google Docs stracił aż 994,1 tys. (spadek o 42,7 proc.), a wyszukiwarka grafiki na Google.pl - 1,35 mln (51,8 proc. w dół).
Z kolei serwis Picasa stracił w skali roku 52,9 proc. odwiedzających - liczba jego użytkowników zmalała z 1,24 mln do 584 tys.
Do Google należą też aplikacje Earth i Desktop, które przez ostatni rok zanotowały spadki popularności. Google Earth straciła 164,4 tys. uruchomionych aplikacji (to 34,6 proc. w dół), a średni czas działania każdej aplikacji zmalał o 21 minut i 19 sekund (16,3 proc. w dół). Google Desktop miał o 15,1 tys. uruchomionych aplikacji mniej niż rok wcześniej (spadek o 5 proc.), natomiast przeciętny czas działania każdej z nich spadł o 21 godzin i 6 minut (to 19,7 proc. w dół).











