Serwisy streamingowe, sieci kablowe i platformy cyfrowe skazane na współpracę?

Europejski rynek płatnej telewizji i serwisów streamingowych jest już nasycony. Z raportu Dataxis wynika, że jedni i drudzy gracze powinni nawiązywać współpracę, aby przyciągnąć nowych użytkowników i nie stracić dotychczasowych. Zwłaszcza, że na całym świecie panuje inflacja.

ag
ag
Udostępnij artykuł:

Mimo dużego spadku liczby abonentów platform satelitarnych i sieci kablowych w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, analitycy dostrzegają powrót znaczenia tradycyjnych operatorów.

Na nasyconym rynku Netfliksowi, HBO Max, Disney+, Paramount+, Amazon Prime Video coraz trudniej będzie pozyskać subskrybentów indywidualnie.

Stawiają więc na partnerstwa z tradycyjnymi operatorami płatnej telewizji i operatorami telekomunikacyjnymi.

Netflix już wcześniej porozumiał się m.in. z Canal+, Orange, Sky, Deutsche Telekom i Virgin Media. Podobnie postępuje Paramount+, który zawarł sojusz z m.in. Sky i francuskim Canal+. Tylko do końca 2021 roku podpisał aż 31 tego typu umów w USA i na świecie. Przybywa też sojuszy serwisów streamingowych w Polsce. Niedawno Viaplay porozumiał się z Canal+. Wcześniej Disney+ podpisał umowę z platformą Polsat Box i operatorami telekomunikacyjnymi Plus i Netia, również związanymi z Zygmuntem Solorzem.  Najwięcej partnerstw w Europie mają HBO Max i Viaplay. W Polsce zamiast Paramount+ będzie dostępny SkyShowtime, który też może porozumieć się z operatorami kablowymi i platformami cyfrowymi.

Partnerzy gwarantują subskrybentom kompleksową obsługę

Analitycy Dataxis zauważają, że rzadkością są umowy dotyczące wyłącznej dystrybucji. Takową Disney+ zawarł z Canal+ we Francji i w Polsce z markami związanymi z grupą Solorza. Współpraca z tradycyjnymi graczami daje gigantom streamingu dostęp do szerokiej sieci dystrybucji i wsparcia technicznego (m.in. salony sprzedaży czy infolinie), pozwala na dodatkową promocję (np. w kampaniach reklamowych poszczególnych operatorów). Dzięki partnerstwom Netflix ma szanse dotrzeć do 224 mln subskrybentów w samej Europie Zachodniej.

Sieci kablowe i platformy cyfrowe, które jeszcze kilka lat temu zaczęły tracić klientów przez serwisy streamingowe, teraz stają się agregatorami treści. Mogą zaoferować dostęp do kilku platform w pakiecie taniej niż osobna subskrypcja każdej z nich. Często zdarza się, że oferują interfejsy ułatwiające poruszanie się po gąszczu treści dostępnych w streamingu od różnych dostawców. Tradycyjni gracze liczą na to, że partnerstwa z serwisami streamingowymi odwrócą lub spowolnią spadek liczby ich abonentów.

Inflacja dodatkowym zagrożeniem

Nie tylko streaming jest zagrożeniem dla tradyjnych operatorów. Analitycy S & P Global Market Intelligence przewidują, że szalejąca inflacja może skłonić wielu abonentów sieci kablowych w Stanach Zjednoczonych do rezygnacji. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wzrósł od czerwca ub.r. do czerwca br. o 9,1 proc. To największy wzrost od listopada 1981 roku. Opłaty abonamentowe za usługi platform satelitarnych i sieci kablowych w USA wzrosły w tym samym czasie o 4,9 proc.

Z ankiety Kagan wynika, że w I kwartale br. 42 proc. badanych stwierdziło, że streaming to wystarczająco dobry substytut telewizji, aby zrezygnować z abonamentu. W analogicznym okresie w 2017 roku było to tylko 36 proc. Comcast miał w I kwartale 2022 roku 17,7 mln klientów, a przed rokiem 19,4 mln. Rośnie jednak liczba klientów korzystających z usług szerokopasmowego internetu tego operatora. Pod koniec marca było ich 32,2 mln, a przed rokiem 31 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"