Sieci handlowe stawiają na reklamy w telewizji i radiu. Liderem Lidl, Biedronka poza podium

Sieci handlowe (bez e-commerce) wydały w pierwszym półroczu br. na reklamy w mediach 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Największym reklamodawcą wśród nich był Lidl Polska, Biedronkę w wydatkach wyprzedziła firma Terg - wynika z analizy domu mediowego Codemedia.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Sieci handlowe stawiają na reklamy w telewizji i radiu. Liderem Lidl, Biedronka poza podium

Z analizy Codemedia wynika, Że w pierwszej połowie br. wydatki reklamowe sektora handel (bez e-commerce) wyniosły 492,7 mln zł. Tym samym były o 8 proc. wyższe od tych w w analogicznym okresie w poprzednim roku i 33proc. wyższe niż dwa lata temu.

W podziale na kategorie największym reklamodawcą są super- i hipermarkety, których wydatki mediowe w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku stanowiły 66 proc. inwestycji w promocję całego sektora handel. W porównaniu do pierwszej połowy 2016 roku jest to spadek o 4 punkty procentowe.

Na drugim miejscu znajdują się sklepy i hurtownie, które na promocję w pierwszej połowie 2017 roku przeznaczyły budżet w wysokości 139,1 mln zł. Ich udział w wydatkach całego sektora wyniósł 28proc., o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. Wpłynął na to wzrost inwestycji w promocję tej kategorii o ponad 27,6 mln zł.

Wśród super- i hipermarketów najwięcej wydają na reklamę markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni (ich udział w kategorii to 40proc.) i markety RTV, AGD (28% udziału).

Lidl liderem, Biedronka spada z podiumZdecydowanym liderem wśród reklamodawców z sektora handel jest Lidl. Jego wydatki na reklamę wyniosły w pierwszych dwóch kwartałach br. 65,7 mln zł, o 5proc. więcej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Na drugim miejscu uplasowało się Metro Group, które przeznaczyło na promocję prawie 36 mln zł, a na trzecim Terg z inwestycjami na poziomie 31,9 mln zł. Obaj reklamodawcy także wydali w porównaniu rok do roku więcej na promocję – odpowiednio o 9proc. i 14proc..Tuż za podium znalazł się właściciel marki Biedronka - Jeronimo Martins Polska, który na wydatki mediowe przeznaczył w pierwszej połowie tego roku 29,5 mln zł, o 9proc. mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Z sondażu przeprowadzonego przez agencję badawczą Maison&Partners wynika, że Polacy bardzo chętnie robią zakupy w marketach wielobranżowych i dyskontach. Wśród nich na pierwszym miejscu plasuje się Biedronka – jest ulubionym sklepem aż 62 proc.badanych. W dalszej kolejności wybierany jest Lidl. - Obie marki mierzą się w walce o tego samego konsumenta, dlatego nie powinien dziwić wzrost wydatków reklamowych Lidla, który próbuje wyprzedzić swojego rywala – mówi Anna Lipińska, group account director w Codemedia.

W TOP 10 reklamodawców sektora handel znalazły się także: Euro-Net Warszawa, Tesco Polska, Ikea Polska, Kaufland Polska Markety, Carrefour Polska, Leroy Merlin Polska.

W porównaniu do poprzedniego roku z zestawienia TOP 10 wypadł Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska.Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w pierwszej połowie 2017 roku 54 proc. wydatków mediowych całego sektora handel.

Najchętniej w telewizji i w radiuW pierwszej połowie br. sieci handlowe najwięcej wydały na reklamy w telewizji – inwestycje osiągnęły poziom ponad 180 mln zł i stanowiły 37 proc. wszystkich wydatków branży. Na drugim miejscu uplasowało się radio, które miało w wydatkach reklamowych tej branży 30 proc. udziału. A na kolejnych: internet (12 proc.), outdoor (8proc.), magazyny (7proc.), gazety (4proc.) i kina (2proc.).

W porównaniu do pierwszego półrocza 2016 roku,  w pierwszej połowie tego roku zmniejszył się udział telewizji w media miksie wydatków mediowych sektora handel – o 3 punkty procentowe – oraz outdooru i gazet – o niecały 1 punkt procentowy. Wzrosło natomiast zainteresowanie reklamodawców z sektora handel promocją w internecie – udział internetu w torcie mediowym wzrósł o 3 punkty procentowe.

- Lider sektora – Lidl – wydał na promocję w telewizji ponad połowę swojego budżetu mediowego. Jeronimo Martins Polska, do którego należy sieć sklepów Biedronka, także zdecydowanie postawiło w pierwszej połowie tego roku na to właśnie medium. Telewizja pozwala im efektywnie docierać do konsumentów ze swoimi ofertami, zwłaszcza z informacjami o aktualnych promocjach, które szczególnie przyciągają uwagę Polaków – mówi Anna Lipińska, group account director w Codemedia.

Wśród najchętniej wybieranych mediów znalazły się: Polsat, RMF FM, TVN, ZET, TVP 2, TVP 1, Onet.pl, PR 3, WP.pl, TV 4.

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu