Już 1,5 tys. sklepów Sinsay. Właściciel zarobił rekordowo

Koncern odzieżowy LPP w zeszłym roku finansowym osiągnął rekordowe przychody i zysk w swojej historii. Wpływy firmy wzrosły o 16 proc., przy czym w przypadku sieci Sinsay, liczącej już ponad 1,5 tys. sklepów stacjonarnych dynamika przekraczała 40 proc.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Już 1,5 tys. sklepów Sinsay. Właściciel zarobił rekordowo
Sklep Sinsay, fot. materiały prasowe LPP

Grupa LPP w roku obrotowym od lutego 2024 do stycznia 2025 roku wypracowała 20,19 mld zł przychodów sprzedażowych, o równe 16 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce zwiększyły się one o 18,2 proc. do 8,73 mld zł.

Firma coraz więcej sprzedaje w internecie. W zeszłym roku obrotowym wpływy z e-commerce sięgnęły 5,4 mld zł, co wobec 4,29 mld rok wcześniej oznacza wzrost o 26,1 proc. Natomiast udział e-commerce w łącznych przychodach zwiększył się z 24,6 do 26,8 proc.

Przybyło 530 sklepów Sinsay

Zdecydowanie największym motorem wzrostów grupy LPP jest sieć sklepów Sinsay, której roczne przychody podskoczyły o 41,2 proc. do 9,87 mld zł. Szyld Reserved osiągnął wzrost o 4,6 proc. do 5,59 mld zł, Mohito – o 4 proc. do 1,36 mld zł, a House – o 8,2 proc. do 1,23 mld.

Natomiast wpływy sieci Cropp zmniejszyły się o 0,7 proc. do 1,24 mld zł, zaś sprzedaż poprzez agentów zakupowych poszła w dół o 33,7 proc. do 787 mln.

– Sukces Sinsay, jego spektakularna dynamika przychodów w 2024 roku, która wyniosła blisko +47 proc. w walutach stałych była dla nas wyraźnym impulsem do oparcia dalszego rozwoju LPP na tej formule sprzedażowej, która na nowo definiuje handel w mniejszych miejscowościach i stanowić będzie o przewadze konkurencyjnej Grupy w kolejnych latach. Dlatego 2024 rok wykorzystaliśmy na budowanie kluczowych zasobów i dokładną analizę konceptu Sinsay, aby od 2025 roku przyspieszyć wykładniczo rozwój LPP – podkreślił w liście do akcjonariuszy Marek Piechocki, współzałożyciel i prezes LPP.

grafika

Na koniec stycznia br. działało 1 512 sklepów stacjonarnych Sinsay, o 534 więcej niż przed rokiem, a ich łączna powierzchnia wzrosła o 43,2 proc. do 1,37 mln metrów kwadratowych.

Cropp i House zyskał w ciągu roku po 18 sklepów, co przełożyło się na wzrost powierzchni odpowiednio o 6,5 i 6,2 proc. Oba szyldy mają po nieco ponad 370 placówek handlowych, Reserved liczy ich 361, zaś zdecydowanie najmniejszą siecią jest Mohito z 230.

grafika

W sumie do grupy LPP należało na koniec stycznia 2 847 sklepów w 29 krajach (łączna powierzchnia handlowa wynosiła 2,45 mln metrów kwadratowych, po wzroście o 22,8 proc. w ciągu roku). Natomiast sprzedaż internetową firma prowadzi na 35 rynkach.

– Rozwój skoncentrowaliśmy głównie w regionie Europy Centralnej oraz Południowej, wykorzystując niewielkie nasycenie sieciami sklepów w mniejszych miejscowościach tej części kontynentu. Przy tym, nie zapominaliśmy o drugiej ważnej odnodze modelu omnichannel – o kanale online, w którym istotnie poszerzyliśmy ofertę asortymentową naszych marek i podobnie jak w roku 2023, dalej rozwijaliśmy aplikacje mobilne – podsumowano w sprawozdaniu spółki – opisał Marek Piechocki.

grafika

Rozwój sieci sprzedażowej to także koszty. W zeszłym roku wydatki inwestycyjne na sklepy poszły w górę r/r o 28,1 proc. do 1,19 mld zł.

W ub.r. grupa LPP uruchomiła w powiecie bydgoskim swoje największe centrum dystrybucyjne w Polsce oraz rozbudowała centrum w Rumunii. W konsekwencji na inwestycje w logistykę wyłożyła 410 mln zł, wobec zaledwie 25 mln rok wcześniej.

Łączne koszty inwestycji zwiększyły się o 66,8 proc. – z 1,09 do 1,82 mld zł.

grafika

Przychody przekraczające miliard zł grupa LPP wypracowała w zeszłym roku w Rumunii (wzrost o 21,4 proc. do 1,76 mld zł), Ukrainie (o 25,7 proc. do 1,49 mld zł) oraz Czechach (o 5,1 proc. do 1,08 mld).

Jedynym rynkiem, w których firma zanotowała spadek jest Estonia – wpływy zmalały tam o 4,2 proc. do 183 mln zł.

grafika

Wydatki LPP dotyczące sklepów, dystrybucji i sklasyfikowane jako ogólne podskoczyły o 25,8 proc. do 8,26 mld zł.

Rekordowa sprzedaż i zysk grupy LPP

W konsekwencji zyskowność firmy wzrosła znacznie słabiej od przychodów: na poziomie EBITDA o 11,9 proc. do 4,1 mld zł, a w ujęciu netto – o 8,4 proc. do 1,75 mld.

To i tak rekordowe wyniki finansowe w historii grupy LPP. W roku obrotowym do stycznia 2023 r. wypracowała 15,93 mld zł przychodów sprzedażowych i 485,07 mln zł zysku netto, a rok wcześniej przy 14,03 mld zł wpływów zarobiła na czysto 953,52 mln zł.

grafika

W samym czwartym kwartale zeszłego roku finansowego (czyli od listopada ub.r. do stycznia br.) grupa LPP przy 5,67 mld zł wypracowała 1,13 mld zł zysku EBITDA i 448 mln zł zysku netto jednostki dominującej. To znacznie mniej od średniej prognoz analityków zapytanych przez PAP Biznes, którzy spodziewali się 5,81 mld zł wpływów, 1,15 mld zł zysku EBITDA i 516 mln zł zysku netto jednostki dominującej.

Kurs akcji LPP w dół

Wyniki grupy LPP okazały się gorsze od oczekiwań inwestorów. Po publikacji sprawozdania akcje firmy na początku czwartkowej sesji taniały o ok. 7 proc.

Przy takim spadku kurs jest i tak o prawie 17 proc. wyżej niż 12 miesięcy temu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"