Skok w spocie Tak Taka promuje zachowania grożące zdrowiu (wideo)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że wakacyjny spot telewizyjny Tak Taka narusza kodeks branżowy. Instytucja oceniła, że filmik pokazujący skok na dużą odległość promuje wśród młodych odbiorców zachowania zagrażające ich zdrowiu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W spocie Tak Taka, którego dotyczyła skarga otrzymana przez Komisję Etyki Reklamy, młody mężczyzna jest „wystrzeliwany” przez grupkę znajomych z gigantycznej procy gumowej. Chłopak leci kilkadziesiąt metrów do przodu i uderza w ścianę komina, ale o dziwo nie odbija się od niej i nie spada na ziemię, tylko przylepia się jak do nadzwyczaj mocnego rzepu. Spot był emitowany w telewizji w minione wakacje (więcej). Autor skargi dotyczącej tej reklamy ocenił, że promuje ona zachowania niebezpieczne, grożące uszkodzeniem ciała. Skarżący zauważył, że spot nie zawiera informacji, że występują w nim profesjonalni aktorzy i kaskaderzy, więc nie można naśladować ich samemu. W konsekwencji zdaniem autora protestu reklama dawała do zrozumienia młodym odbiorcom, że mogą powielać zachowania jej bohaterów.

Odpowiedzialna za ten spot Polska Telefonia Cyfrowa wyjaśniała, że jego wersja emitowana w telewizji to efekt montażu i już przy pobieżnym oglądzie można zauważyć, że skok przedstawiony w filmiku nie jest fizycznie możliwy do wykonania. Ponadto żaden element reklamy nie wzywa lub zachęca do naśladowania przedstawionych w niej czynności. W opinii PTC przekaz ma w przesadny sposób podkreślać przywiązanie klienta do reklamowanej usługi. Firma zaznaczyła też, że po kilkunastu dniach od startu kampanii do emisji trafiła wersja spotu, w której na początku wyświetlana jest plansza z napisem „Nie próbuj tego zrobić ~ chyba, że jesteś kaskaderem”. Przy czym operator podkreślił, że ta plansza miała bardziej uatrakcyjnić przekaz dla młodych osób niż ich ostrzegać.

Komisja Etyki Reklamy – analizująca pierwszą wersję spotu, bez planszy początkowej – oceniła, że przedstawione w nim treści promują zachowania stanowiące zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa młodych odbiorców. „Reklama pokazująca wystrzeliwanie człowieka z procy może wprowadzać w błąd dzieci lub młodzież poprzez wykorzystywanie ich naturalnej ufności i braku doświadczenia” - uzasadnił zespół orzekający KER. W efekcie instytucja uznała, że spot powinien zostać zmodyfikowany, żeby nie naruszał kodeksu branżowego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji